Annons

Tillverka insticksbländare

Produkter
(logga in för att koppla)
Spännande ämne!

Du måste ju nästan testa att göra en sån där bländare med en massa små hål på kanterna för fin-fin soft-focus.

Vad har du för kamera som du kan montera objektivet på?
 

Bilagor

  • soft_bakgrund.jpg
    soft_bakgrund.jpg
    18.9 KB · Visningar: 239
Jag gjorde en del tester förra sommaren med en
adapter (fulvariant av smältlim och en plastburk)
och en 350D. Det fungerade över förväntan och det
blev både skarpt och mjukt på en gång. Konturer
blev tydliga men omgavs av något som liknade
en mjuk dimma där ljusa partier läckte in över mörka. Motiven var bara blommor den gången men jag
ska testa lite annat när andan faller på.
Porträtt med retrostuk skulle vara värt att testa.
 
arvro395 skrev:
Spännande ämne!

Du måste ju nästan testa att göra en sån där bländare med en massa små hål på kanterna för fin-fin soft-focus.

Vad har du för kamera som du kan montera objektivet på?

Är det en Imagon? Jag är spekulant på en 360 mm Imagon, fast är osäker på om jag skulle nyttja objektivet särskilt ofta.

Kameran som jag ska använda Voigtländern på är en svensktillverkad Szabad från 1961 (se bild).

Bästa,
F.
 

Bilagor

  • szabad.jpg
    szabad.jpg
    41.2 KB · Visningar: 234
Mässingsplåt står nu högst upp på inköpslistan!
Slår nog på stort redan från början och bygger
en IS-variant (Inte Sotad alltså)

Tack för bildexemplet Arvid!
Att kunna styra "softningsgraden" och bländare
var för sig ger ju lite nya variationsmöjligheter.
 
Skott skrev:
Är det en Imagon? Jag är spekulant på en 360 mm Imagon, fast är osäker på om jag skulle nyttja objektivet särskilt ofta.

Kameran som jag ska använda Voigtländern på är en svensktillverkad Szabad från 1961 (se bild).

Bästa,
F.

Bildexemplet visade en Fujinon SF 190mm för fujis GX680-kamera.

Szabaden ser fin ut. Jag fattade inte riktigt storleken innan jag såg bladaren i förgrunden!
 
Lasse. Ett stort tack för bländarna. Efter diverse modifikationer går de att trycka ner i mitt objektiv. Om jag har räknat rätt (vilket jag iofs betvivlar) motsvarar de tre bländarhålen f/10 & f/13,3 samt f/19,4. Nu ska jag snarast testa optiken med fotopapper istället för film i hållarna. Vet någon vilket ISO jag bör exponera vanligt plastpapper efter?
Bästa,
F.
 
Du får gärna lägga upp ett bildexempel när du fått fjutt på kameran! :-D Om du har tid och ork alltså. Det vore väldigt kul att se vad en sån mojäng kan ge för resultat.
 
Jodå, bilder kommer. Testbilder i alla fall. Primärt är min tanke att nyttja objektivet till ett särskilt projekt som jag förhoppningsvis kan presentera resultatet av om ett år eller så. Dock inte här. Bästa, F.
 
Nu sitter jag och har nyss klippt till några nya bländare. Jag funderar på att göra en softfocusbländare, såsom på bilden ovan. Undrar dock hur många hål en imagon har. Finns det någon som kan ladda upp en bild på ett sådant objektiv? Är det "bara" att räkna ihop den totala arean på alla hålen när man bestämmer bländartalet? Hur påverkas softeffekten av antalet småhål?
Bästa,
F.
 
Skott skrev:
Nu sitter jag och har nyss klippt till några nya bländare. Jag funderar på att göra en softfocusbländare, såsom på bilden ovan. Undrar dock hur många hål en imagon har. Finns det någon som kan ladda upp en bild på ett sådant objektiv? Är det "bara" att räkna ihop den totala arean på alla hålen när man bestämmer bländartalet? Hur påverkas softeffekten av antalet småhål?
Bästa,
F.

Ingen?
 
Här kommer två bilder som jag stulit från e-bay. Båda ska föreställa imagon-bländare.
 

Bilagor

  • 12_1.jpg
    12_1.jpg
    18.4 KB · Visningar: 175
Tackar. Nu har jag tillverkat en "imagon-kopia" i aluminiumplåt. Ett problem är dock hur jag ska få den svart. Målar jag den är risken stor att hålen delvis täpps igen. En gång hörde jag att man kan doppa mässing i Viradon för att få den svart. Finns det liknande sätt att göra aluminiumplåt svart?
Bästa,
F.
 
Något säger mig att man kan anodisera aluminium. Fråga inte hur eller var - det har jag ingen aning om. När det gäller arean på en softbländare, får man räkna den totala arean av alla små hål du borrat... Kolla i trådarna på LFPF där du postade om insticksbländare - jag vill minnas att Ole T. har en formula för att räkna ut det på ett enkelt vis.
 
Hej!

Så det är bara att räkna arean på alla hål och slå sammman och därefter ta reda på vilken diameter det skulle ha varit om det bara var ett hål för att slutligen räkna såsom beskrivits ovan?

Bästa,
F.
 
Ja, det var så jag begrep formeln; att man lägger ihop alla små hål, eller bakvänt: drar ifrån alla alla hål från den totala ytan. Men snacka inte matematik med en humanist som mej... *skrattar* Jag kan naturligtvis inte hitta det förbaskade inlägget med den exakta formuleringen om det - men skicka ett mejl eller pm till Ole direkt. Han är en trevlig kille.
 
svart

Köp humbrols modellfärg, de har en fin matt
svart. Måla med pensel och sedan vid hålen
brukar jag använda en tuschpenna.
Du får avdfetta först så att det är så rent som möjligt.
Det är nog det billigaste alternativet.

mvh
Lasse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.