Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tillbaka till hobbyn

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik72

Aktiv medlem
Hej! För flera år sedan plåtade jag en hel del och var medlem på den här sidan(förvånande nog fanns mitt konto kvar)
På den tiden plåtade jag med min nikon f4 och D200. Tyvärr gjorde akuta ekonomiska problem att jag tvingades sälja objektiv, kameror och labbutrustning. Nu, en 7-8 år senare är ekonomin lite bättre och suget att fotografera ordentligt! Jag har tittat på både nikons och canons instegsmodeller för min budget ligger på en 3-4 tusen för nån glugg och hus, kanske lite mer. Besviket konstaterar jag att både nikon och canon erbjuder extremt plastiga och små kameror i det segment som min budget tillåter. Jag älskade min gamla järnspis till f4 men tillbaka till analogt är inte aktuellt i nuläget. D200:an var även den i klassen klubba noshörning. Många ser vikten och storleken som något negativt, men jag älskade det!
Så i nuläget står jag inför följande val: en begagnad d200 eller en eos 40d möjligtvis d300 eller 50d vad jag förstår är det respektive märkes sista modeller med metallchassi. Är jag dum som håller fast vid gamla minnen av kameror byggda som stridsvagnar? Hur står sig dessa gentemot nyare men plastigare instegsmodeller? Jag tror egentligen inte jag behöver isovärden på flera tusen. Klarade mig bra mellan 50-800när jag plåtade analogt, eller gör jag en tankevurpa där? Slutligen, vilken väg skulle ni satsat på och varför?
kul att förhoppningsvis snart vara tillbaka! Minns detta som et härligt forum!
 
Du tänker rätt, tycker jag. D300 och 50D är prisvärda modeller i den prisklassen. Moderna, små instegsmodeller är bra på många vis, men kommer nog att ha irriterande dåliga sökare och usla reglage för den som är van vid en "riktig" kamera.
 
Kolla på Nikon D7000 - ligger rätt billigt begagnat och kan mycket väl hamna inom din budget med lite tur, förmodligen med kitglugg men det är en bra start.

Jag har en D7100 och vad jag förstått är de byggmässigt väldigt lika. D7100 är visserligen ingen pansarvagn i metall men tålig är den. Byggd i magnesium och vädertätad mot fukt och dam, mon har klarat snöstorm, ösregn, hagel och sand utan några problem. Även en hel del hårda stötar mot sten och asfalt.
D7000 är fortfarande i mitt tycke relativt modern och är av allt att döma otroligt prisvärd.

Skillnaden från D7100 är främst upplösning 16mp hos D7000 vs 24mp hos D7100 men 16 räcker nog väldigt långt samt något färre autofokuspunkter hos D7000.

Finns här på fotosidan för 3500, utan optik men du kan säkert på skaplig optik begagnat för 500 spänn också. Sen tillkommer väl någon hundring för SD kort så du kanske går över budget aningen.

Jag är långt ifrån expert så om någon har något att tillägga eller påpeka så kör på.
 
En D300s + ett AF-S 35/1,8G borde du kunna hitta inom din budget. D300s är lika robust som du minns din D200 :)
 
Jag skulle definitivt överväga en D300, som dessutom hanterar manuell optik om man så vill. Håller du dig på ISO-tal under 3200 är den riktigt bra, dessutom med en fantastisk AF... Och byggkvaliteten är något helt annat än de fyrsiffriga...
 
Tack för synpunkterna så här långt!
Jag är visserligen mer eller mindre uppfödd på nikonvälling men Canon är ju inget att fnysa åt heller. Hur står sig ovan nämnda mot de nikon vi redan nämnt, både byggmässigt och annars?
 
Jag har haft Nikon D200, Canon 40D (likvärdig med 50D i byggnad), och nu Nikon D300s. Canon är helt OK...men ger inte riiiktigt den där 'slå i spik känslan' som Nikonhusen ger. Som millgard säger är de nyare fyrsiffriga Nikonhusen inte i samma division tyvärr (med Nikons nuvarande hus måste du upp på D800 för att ha samma byggkvalitet).
 
Nikon har mer finesser än canon som timelaps djupare bracketing dubbelexponering och snabbare serietagning som exempel detta gör 300 modellen mer kreativ. Har en 300s som är hur bra som helst även idag, har även 5D mk 3 och jag får säga att Nikonen är minst lika stabil i bygget. Kan släppen 300:an för nya projekt om det är intressant.

lg
 
Jag slänger iväg ett helt annat tips till dig, istället för att köpa en nikon eller canon så säger jag PENTAX! Just nu har du troligtvis chansen att göra bra fynd på både kamerahus och optik också när du köper begagnat, då många börjat sälja gamla kameror och optik för att gå över till den nyligen annonserade fullformataren.

Pentax modeller har stått sig bra i mätningar mot Nikon och Canons modeller i samma segment.
Även deras instegsmodeller är vädertätade och med bra funktioner, som dubbla vred.
Du kan köpa gamla manuella objektiv för en struntsumma, du har även stop down metring, så du har full bländare när du fokuserar, trycker på en knapp bländaren stängs till värdet på ringen och ställer in kameran korrekt, sen fotar du.

Jag tycker i alla fall att du ska överväga saken, jag tror helt ärligt att du inte kan få mer kamera för pengarna.
 
Det blev en d300 med batterigrepp. Behövde bara greppa tag i den så kändes det som att hitta hem. Rätt vikt har den också! :) ... Har inte hunnit plåta nåt sådär, men det här blir nog skitbra :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.