Jag är inte ute efter att nedvärdera de som jobbar gratis/väldigt billigt.
Men om någon känner sig träffad av det jag skriver så kanske det är läge att fundera på om denne verkligen använder sig av rätt metoder för att slå sig in på marknaden!?
Jag är medveten om att det faktiskt finns duktiga fotografer som säljer sig väldigt billigt.
Men jag står i sak fast vid att det är
dålig marknadsföring att sälja sig själv för billigt.
För några år sedan så var jag på en träff för företagare.
Där en erfaren och framgångsrik VD berättade om att de, på företaget där han arbetar,
i vissa fall ökat försäljningen genom att höja priserna.
Det är något som jag har burit med mig sedan dess.
Kan ju tillägga att jag själv, när jag varit osäker på kvalitén på en produkt.
Medvetet valt ett något dyrare alternativ. För att minska risken för dåliga produkter och problem.
När jag i mitt inlägg skrev om vikten av en ordentlig affärsplan.
Så är det sprunget ur egna erfarenheter (och misstag som tagit tid att reparera), och med avsikten att hjälpa er som på allvar vill försöka ta er in i branschen.
precis som andra påpekat i den här tråden.
Så är branschen redan ordentligt prispressad.
Priserna sjunker i praktiken hela tiden.
Samtidigt som mängden personer som försöker sig på en karriär konstant ökar.
En rätt stor del av dessa försöker att starta sin karriär just genom att jobba "gratis".
Faktum är att antalet personer som försöker starta en karriär genom att jobba "gratis" ständigt ökar.
Eftersom det råder en marknadsekonomi, så är det fullt naturligt så att uppdragsgivare/kunder medvetet utnyttjar detta för att sänka sina kostnader.
Jag har med egna ögon sett hur en "uppdragsgivare" bytt "leverantör" från en "gratisfotograf" till en annan, när det förste skulle försöka få betalt för sitt jobb.
Jag vet också, av egen erfarenhet.
Det som så många andra, även i mindre konkurrensutsatta branscher, konstaterat.
Att det är svårt att höja priser i efterhand.
...
Tycker det här är en ypperlig tråd för att sålla ut de fotografer som är osympatiska. Bättre att fota ett bröllop gratis om man inte kan säkerställa en viss kvalitet än att ta betalt och göra folk besvikna? Fortsätt er diskussion så gör jag en svart lista
Det är inte så länge sedan en kollega i branschen fick besök av ett mycket besviket brudpar.
Som anlitat en billig fotograf. Vars bilder blev ren skit.
De ville ha hjälp att retuschera bilderna.
Fotografen som gjort jobbet på bröllopet ansåg sig duktigt nog att inte behöva fotografera i RAW, så alla bilder var i Jpeg, och så dåliga att de inte gick att rädda.
Jag vågar mig verkligen på att påstå att det billiga priset i det fallet, blev en mycket dyrköpt erfarenhet för brudparet ifråga.
Har någon uppfattat mig som "osympatisk" i tidigare inlägg så ber jag om ursäkt för detta.
Inte min mening att vara otrevlig på något som helst sätt.
Men om någon, fortfarande, känner sig träffad, så kanske det är ett tecken på att personen ifråga behöver arbeta genom sina strategier för sin tänkta karriär ordentligt!?
Min uppriktiga förhoppning med det jag skriver är att åtminstone någon skall få sig en tankeställare i tid, och undvika därmed undvika att skapa onödiga problem för sig själv och andra i förlängningen.