ANNONS
Annons

Till ER som tror att ni kan få gratis foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska översätta en typisk "Jobb finnes" Annons från dessa snikna typer som vill ha gratis fotografering utförd.

Hej Jag och min fru ska fira vår bröllopsdag, vi tänkte göra det mysigt med en lyxig middag.

Därför söker vi nu en semiprofessionell kock som kan laga den gratis åt oss.
Du vill utvecklas i sin matlagning och tycker att det är en bra övning att laga en riktig middag. Självklart köper du de bästa råvarorna för dina egna pengar för det måste ju vara stimulerande för dig att stå i köttdisken och välja ut oxfilén. Vi ser också att du använder din egen köksutrustning som du är van vid.

Som pricken över I.et diskar du självklart upp efter oss.

Är inte detta ett lysande tillfälle att öva dina matlagningsfärdigheter!

maila till [email protected]

Vilken tomte ...

Jag ska översätta en typisk "Jobb finnes" Annons från dessa snikna typer som vill ha gratis fotografering utförd.

Hej Jag och min fru ska fira vår bröllopsdag, vi tänkte göra det mysigt med en lyxig middag.

Därför söker vi nu en semiprofessionell kock som kan laga den gratis åt oss.
Du vill utvecklas i sin matlagning och tycker att det är en bra övning att laga en riktig middag. Självklart köper du de bästa råvarorna för dina egna pengar för det måste ju vara stimulerande för dig att stå i köttdisken och välja ut oxfilén. Vi ser också att du använder din egen köksutrustning som du är van vid.

Som pricken över I.et diskar du självklart upp efter oss.

Är inte detta ett lysande tillfälle att öva dina matlagningsfärdigheter!

maila till [email protected]

Kunde inte sagt det bättre själv. Oförskämda jävla blåsta människor som ska ha bilder gratis.. Jag blir så trött.. För varje gratis-jobb som görs, desto mindre kommer fotografer kunna tjäna nåt på att fotografera..
Jag tror inte många förstår hur illa det är med alla dessa gratis-jobbare i denna redan extremt prispressade bransch.

Jag tog 7500 kr för mitt första bröllop. Levererade 50 högupplösta tiff-filer i både färg och svartvitt. Det var ett JÄVLA slit kan jag lova, herregud.. Efter skatt o allt hade jag väl 3000 kr kvar, och då sammanlagt ca en veckas jobb inklusive träffa brudparet o planera, scouta platser för bilderna osv... Räkna ut vad den timlönen blir.. Inklusive att jag hade utrustning värd runt 25.000 dessutom.. Tror timlönen blev runt 40 kr/tim eller nåt.. ungefär samma som när jag började på Mcdonalds när jag var 16 år..

...Pris ska inte spela roll! För isåfall MÅSTE ju en bröllopsfotograf som tar 50.000 kr för en dag vara oerhört mkt bättre än som är gratis.

Vet inte om jag missförstår dig eller om du är ironisk men JA en fotograf som tar 50000kr för en dag förväntar jag mig vara oerhört mycket bättre än en som är gratis.

Skulle ni betala 20.000kr för en bröllopsfotning till en fotograf som har noll erfarenhet av bröllopsfoto och som kan visa upp tre kattbilder som referens? Jag tror inte det.

På samma sätt skulle jag aldrig betala fullpris för att en intresserad hobbykock med noll erfarenhet och inga referenser skulle laga min bröllopsmiddag.

Det säger ju sig själv att man inte kan ta samma pris som etablerade fotografer för sitt första bröllop.

Jag måste få hålla med till viss del. Jobbar själv som tatuerare och har ett förflutet som motivlackerare sedan 20 år, tro mig att jag har fått höra det minst 1000 ggr, men gör du den här hjälmen gratis så är det bra reklam för dig eller ja kommer visa min tatuering för alla så kommer du få massor av jobb.
Så i helvete att jag gjorde det gratis, jag tog betalt av den som ville ha mina tjänster och det ska man göra. Varför ska jag köpa en foto utr för 40-50000 och låta andra dra nytta av den gratis, det är knäppt om något!
Men fotografer vill så klart öva för att bli bättre och bättre och utan objekt som man vill fota kan man inte öva eller hur?
Enklaste är att ta med kameran, smita in i kyrkor, stå längst bak och plåta utav helvete och sedan bara smita iväg, ingen kommer undra vem det där är :)

När man fått nog mycket övning, ja då kommer folk vilja betala men det finns en massa människor som jobbar med bild som samtidigt söker bekräftelse, den är oftast mer av vikt än själva konstformen.

Så ta betalt om du utför en tjänst.

Jag är inte ute efter att nedvärdera de som jobbar gratis/väldigt billigt.
Men om någon känner sig träffad av det jag skriver så kanske det är läge att fundera på om denne verkligen använder sig av rätt metoder för att slå sig in på marknaden!?

Jag är medveten om att det faktiskt finns duktiga fotografer som säljer sig väldigt billigt.

Men jag står i sak fast vid att det är dålig marknadsföring att sälja sig själv för billigt.

För några år sedan så var jag på en träff för företagare.
Där en erfaren och framgångsrik VD berättade om att de, på företaget där han arbetar, i vissa fall ökat försäljningen genom att höja priserna.

Det är något som jag har burit med mig sedan dess.
Kan ju tillägga att jag själv, när jag varit osäker på kvalitén på en produkt.
Medvetet valt ett något dyrare alternativ. För att minska risken för dåliga produkter och problem.

När jag i mitt inlägg skrev om vikten av en ordentlig affärsplan.
Så är det sprunget ur egna erfarenheter (och misstag som tagit tid att reparera), och med avsikten att hjälpa er som på allvar vill försöka ta er in i branschen.

precis som andra påpekat i den här tråden.
Så är branschen redan ordentligt prispressad.
Priserna sjunker i praktiken hela tiden.

Samtidigt som mängden personer som försöker sig på en karriär konstant ökar.
En rätt stor del av dessa försöker att starta sin karriär just genom att jobba "gratis".
Faktum är att antalet personer som försöker starta en karriär genom att jobba "gratis" ständigt ökar.

Eftersom det råder en marknadsekonomi, så är det fullt naturligt så att uppdragsgivare/kunder medvetet utnyttjar detta för att sänka sina kostnader.

Jag har med egna ögon sett hur en "uppdragsgivare" bytt "leverantör" från en "gratisfotograf" till en annan, när det förste skulle försöka få betalt för sitt jobb.

Jag vet också, av egen erfarenhet.
Det som så många andra, även i mindre konkurrensutsatta branscher, konstaterat.
Att det är svårt att höja priser i efterhand.

...
Tycker det här är en ypperlig tråd för att sålla ut de fotografer som är osympatiska. Bättre att fota ett bröllop gratis om man inte kan säkerställa en viss kvalitet än att ta betalt och göra folk besvikna? Fortsätt er diskussion så gör jag en svart lista :p

Det är inte så länge sedan en kollega i branschen fick besök av ett mycket besviket brudpar.
Som anlitat en billig fotograf. Vars bilder blev ren skit.
De ville ha hjälp att retuschera bilderna.
Fotografen som gjort jobbet på bröllopet ansåg sig duktigt nog att inte behöva fotografera i RAW, så alla bilder var i Jpeg, och så dåliga att de inte gick att rädda.

Jag vågar mig verkligen på att påstå att det billiga priset i det fallet, blev en mycket dyrköpt erfarenhet för brudparet ifråga.

Har någon uppfattat mig som "osympatisk" i tidigare inlägg så ber jag om ursäkt för detta.
Inte min mening att vara otrevlig på något som helst sätt.

Men om någon, fortfarande, känner sig träffad, så kanske det är ett tecken på att personen ifråga behöver arbeta genom sina strategier för sin tänkta karriär ordentligt!?

Min uppriktiga förhoppning med det jag skriver är att åtminstone någon skall få sig en tankeställare i tid, och undvika därmed undvika att skapa onödiga problem för sig själv och andra i förlängningen.

Jag är inte ute efter att nedvärdera de som jobbar gratis/väldigt billigt.
Men om någon känner sig träffad av det jag skriver så kanske det är läge att fundera på om denne verkligen använder sig av rätt metoder för att slå sig in på marknaden!?

Jag är medveten om att det faktiskt finns duktiga fotografer som säljer sig väldigt billigt.

Men jag står i sak fast vid att det är dålig marknadsföring att sälja sig själv för billigt.

För några år sedan så var jag på en träff för företagare.
Där en erfaren och framgångsrik VD berättade om att de, på företaget där han arbetar, i vissa fall ökat försäljningen genom att höja priserna.

Det är något som jag har burit med mig sedan dess.
Kan ju tillägga att jag själv, när jag varit osäker på kvalitén på en produkt.
Medvetet valt ett något dyrare alternativ. För att minska risken för dåliga produkter och problem.

När jag i mitt inlägg skrev om vikten av en ordentlig affärsplan.
Så är det sprunget ur egna erfarenheter (och misstag som tagit tid att reparera), och med avsikten att hjälpa er som på allvar vill försöka ta er in i branschen.

precis som andra påpekat i den här tråden.
Så är branschen redan ordentligt prispressad.
Priserna sjunker i praktiken hela tiden.

Samtidigt som mängden personer som försöker sig på en karriär konstant ökar.
En rätt stor del av dessa försöker att starta sin karriär just genom att jobba "gratis".
Faktum är att antalet personer som försöker starta en karriär genom att jobba "gratis" ständigt ökar.

Eftersom det råder en marknadsekonomi, så är det fullt naturligt så att uppdragsgivare/kunder medvetet utnyttjar detta för att sänka sina kostnader.

Jag har med egna ögon sett hur en "uppdragsgivare" bytt "leverantör" från en "gratisfotograf" till en annan, när det förste skulle försöka få betalt för sitt jobb.

Jag vet också, av egen erfarenhet.
Det som så många andra, även i mindre konkurrensutsatta branscher, konstaterat.
Att det är svårt att höja priser i efterhand.

Det är inte så länge sedan en kollega i branschen fick besök av ett mycket besviket brudpar.
Som anlitat en billig fotograf. Vars bilder blev ren skit.
De ville ha hjälp att retuschera bilderna.
Fotografen som gjort jobbet på bröllopet ansåg sig duktigt nog att inte behöva fotografera i RAW, så alla bilder var i Jpeg, och så dåliga att de inte gick att rädda.

Jag vågar mig verkligen på att påstå att det billiga priset i det fallet, blev en mycket dyrköpt erfarenhet för brudparet ifråga.

Har någon uppfattat mig som "osympatisk" i tidigare inlägg så ber jag om ursäkt för detta.
Inte min mening att vara otrevlig på något som helst sätt.

Men om någon, fortfarande, känner sig träffad, så kanske det är ett tecken på att personen ifråga behöver arbeta genom sina strategier för sin tänkta karriär ordentligt!?

Min uppriktiga förhoppning med det jag skriver är att åtminstone någon skall få sig en tankeställare i tid, och undvika därmed undvika att skapa onödiga problem för sig själv och andra i förlängningen.

Hur ska en blivande bröllopsfotograf kunna ta fullpris utan något som helst referensmaterial att visa upp?
Jag skulle själva aldrig anlita en sådan fotograf.

Fotografering är så klart mycket lägre värderat idag när alla har kameror. Innan böcker var var mans egendom och alla kunde läsa och skriva var säkert de kunskaperna högre värderade.

Dessutom är det bara att inse att det är svårt att jobba med nåt som andra har som en mycket passionerad hobby.

Vad man får göra som arbetande fotograf är att se till att vara bättre än amatörerna!

Riktigt bra fotografer kommer alltid kunna ta riktigt bra betalt, det är jag övertygad om, det är bara det att konkurrensen hårdnat och det finns inte heller plats för lika många.

Ett mycket roligt och tankeväckande första inlägg vilket responsen tydligt visar på!

Visst försöker man väl att snika många ggr.

Som amatörfotograf och fd.amatörkonstnär så trivs jag med att inte sätta pris och känna tvång på att sälja mina alster.

MEN, jag tror ändå på att man måste ta rejält betalt från början om man ska leva på sina bilder.
En av anledningarna är att det är svårt att höja priserna efterhand när de är för låga från början.
En annan anledning är att man måste själv kunna se värdet i det man gör.

För övrigt trivs jag med det arbetet jag har. Kanske har jag varit bekväm och fegat ur när jag som ung inte satsade på att jobba med bilder.

...
MEN, jag tror ändå på att man måste ta rejält betalt från början om man ska leva på sina bilder.
En av anledningarna är att det är svårt att höja priserna efterhand när de är för låga från början.
En annan anledning är att man måste själv kunna se värdet i det man gör.
...

En mycket bra sammanfattning av det jag försöker att säga!

Nyckeln i det här, som många missar, är att om du inte värderar ditt eget arbete tillräckligt högt, så kommer du heller aldrig få andra att värdera det tillräckligt högt för att betala för det.

Har någon uppfattat mig som "osympatisk" i tidigare inlägg så ber jag om ursäkt för detta. Inte min mening att vara otrevlig på något som helst sätt.

Det har nog ingen gjort :)

Några kommentarer:
1. Klart man inte ska sälja sig för billigt om man har fog för det och visst det pressar priserna om man gör det men är det för dyrt med en fotograf till tex bröllop minskar ju marknaden.

2. Höja priserna kanske leder till bättre försäljning men i princip är det ju en typ av bedrägeri då människor ändå tenderar analysera priset på en tjänst kontra kvalitet. Är det dyrt och dåligt så lever man inte på det i längden.

3. Klart ingen vettig människa vill att man utnyttjar gratisfotografer och går över till andra då de vill ta betalt. Det finns inga schyssta resonemang för det som jag kan komma på.

4. Gällande brudparet som fick betala för taskiga bilder. De fick betala och fick dåliga bilder men egentligen har det ju inget med ämnet hör att göra. Det handlar om en fotograf med för stor tro på sig själv. Han tyckte att "ta betalt" ska man ju göra. Dock borde paret kollat upp personen mer om de nu hade höga förväntningar.

Hur ska en blivande bröllopsfotograf kunna ta fullpris utan något som helst referensmaterial att visa upp?
Jag skulle själva aldrig anlita en sådan fotograf.

Det går faktiskt att bygga upp en portfolio, utan att ge bort bilderna.
Det som krävs är lite kreativitet och arbete.

Genom att bygga upp den första portfolion på ett tillräckligt genomtänkt sätt, så ger man sig själv en mycket bättre start på karriären.

Till alla som på allvar funderar på en karriär som fotograf, eller för den delen som egen företagare i vilken bransch som helst.
Så är mitt tips att gå en kurs i företagsekonomi.

...
3. Klart ingen vettig människa vill att man utnyttjar gratisfotografer och går över till andra då de vill ta betalt. Det finns inga schyssta resonemang för det som jag kan komma på.
...

Det förekommer människor som utnyttjar andra på det sättet.
Tyvärr. Schyst är det verkligen inte.
Dessvärre vanligare än man kan tro.

Och att priserna på marknaden faktiskt sjunker, råder det tråkigt nog inget som helst tvivel på.

Vet inte om jag missförstår dig eller om du är ironisk men JA en fotograf som tar 50000kr för en dag förväntar jag mig vara oerhört mycket bättre än en som är gratis.

Det var ett ironiskt svar ja.
Om personen kostar 50kkr så är alltså denne bättre än 40kkr som är bättre än 30kkr som är bättre än 20.......som är bättre än gratis?
Så¨personen som kostar 50 kkr gör ett gratisjobb så är detta arbete sämre än den som kostade 40kkr.

Eller..... så ttitar men helt enkelt på portfolion och stämmer träff och kollar vad man får för xxx kr.

Sist jag kollade så var en 5D Mk2 för 25 000 kr för 3 år sen lika bra som den idag som kostar 15 000 kr.
Och samma kamera är nog lika bra som den som kostar 16.000 kr på X-affären som den som kostar 14.000 kr på Y-affären som är en nätaffär.

Summan av kardemumman är att prislappen ALDRIG säger något om kvalitén. Den säger bara vad personen ANSER SIG vara värd.

/Stefan

Man måste på inget vis jobba gratis för att skapa sig en portfolio.

För det första, då gånger man ser folk som annonserar efter gratisfotografer så vill de nästan alltid få exempel på tidigare jobb. Lite moment 22 där. För att få ett gratisjobb så måste man redan jobbat gratis.

Folks bröllop brukar ett av deras största dagar i livet, få skulle utan att få se referensbilder. Leja någon för att fota, gratis eller för pengar spelar ingen roll. Sumpar man en porträttfotning kan man ta om den, dokumenterar man ett bröllop så är det tämligen kört om man sumpar det. Detta är både brudpar och fotograf vanligen medvetna om.

Hur ska man då bygga upp en portfolio? Några varianter:

Bekant som gifter sig. Be att få fota parallellt med ordinarie fotograf.

Be kamrater klä upp sig och fota dem som brudpar.

Man måste på inget vis jobba gratis för att skapa sig en portfolio.

För det första, då gånger man ser folk som annonserar efter gratisfotografer så vill de nästan alltid få exempel på tidigare jobb. Lite moment 22 där. För att få ett gratisjobb så måste man redan jobbat gratis.

Folks bröllop brukar ett av deras största dagar i livet, få skulle utan att få se referensbilder. Leja någon för att fota, gratis eller för pengar spelar ingen roll. Sumpar man en porträttfotning kan man ta om den, dokumenterar man ett bröllop så är det tämligen kört om man sumpar det. Detta är både brudpar och fotograf vanligen medvetna om.

Hur ska man då bygga upp en portfolio? Några varianter:

Bekant som gifter sig. Be att få fota parallellt med ordinarie fotograf.

Be kamrater klä upp sig och fota dem som brudpar.

Jag är helt med dig på det du skriver om det moment 22 som uppstår då man måste ha en portfolio att visa upp för att få gratisjobben. Och jag förstår frustrationen som både etablerade fotografer och amatörfotografer känner inför att många resonerar att bara man har en någorlunda dyr kamera kan vem som helst fotografera bra på ett bröllop.

Men problemet kvarstår, hur skall en fotograf som vill slå sig in i bröllopsbranschen arbeta för att få ihop en portfolio? Ämnet är högaktuellt för mig eftersom jag mycket gärna skulle vilja starta som frilansfotograf inom denna bransch men saknar en bröllopsportfolio. De rekommendationer som du ger fungerar inte fullt ut, även om jag inte är purung är det inte många av mina vänner som gifter sig (fram till dagens datum har jag varit på 2 bröllop och då prioriterade jag att vara närvarande på mina vänners stora dag istället för att tänka på min portfolio). Och att be vänner att klä upp sig i bröllopskläder är inte heller en ultimat lösning, förutom att man måste få loss såväl bröllopsklänning och bukett, saknas alla gästerna, vigseln, prästen och bröllopstårtan. Och känslan, känslan framför allt.

Jag förstår din poäng men ett bättre alternativ hade varit om blivande brudpar nöjt sig med den aspirerande bröllopsfotografens portfoliobilder från andra tillställningar, även om bröllopsfotografering är mycket speciellt. Det beslutet är dock inte upp till mig eftersom det till syvende och sist är köparnas marknad och deras beslut att ta.

man får vad man betalar för...

Vi har ett socialt, ekonomiskt, kulturellt? klimat i Sverige som gör att väldigt många kreativa yrken förväntas att göra saker gratis... eller leverera gratis först för att sen kunna få betalt.. det är ganska unikt för Sverige såvitt jag vet. Jag känner kreativa människor i framförallt musikbranschen som drivs utanför Sveriges gränser för att kunna tjäna pengar, för om inte de levererar gratis, finns det alltid någon annan som gör det... och detta är på högsta nivå..........

Nä, problemet är nog att man inte nödvändigtvis får det.

Problemet med fotografering som yrke är ju att man konkurrerar med alla inklusive de man tror att man ska kunna leva på. Idag är kameror så bra och lättskötta och så fulla med artificiell intelligens att en apa snart sagt kan fixa att ta en bild.

Så är det inte med en massa andra yrken eftersom de har en mer avgränsad profession som alla helt enkelt inte kan fuska i med acceptabelt resultat och just det skiljer dessa yrken från yrkesfotografens. Jag skrev acceptabelt och inte toppresultat och för många är "good enough" helt OK och det är en kvalitet många kan möta idag..

Om TS och du jämför er med exv. en av era föregångare, Xylograferna, som var de som professionellt illustrerade tidningar och böcker innan fotografiet slog igenom, så satt de med kopparsticksverktyg och krafsade i ändträ av buxbom för att skapa sin ofta fantastiska illustrationer. Det är en viss skillnad eller hur i tröskel där. Vem som helst hade inte kunnat ersätta dem förrän fotografiet kom.

Nu skriker en del yrkesfotograferna rakt ut när de konfronteras med de sociala konsekvenserna som följer av den tekniska utvecklingen av digitalfotot. När de första yrkesfotograferna började ta jobbet från Xylograferna (som var en ganska liten och yrkesskicklig grupp) så var inte xylograferna jublande glada heller precis men fotograferna hade gyllene tider. Se gärna http://www.bokborsen.se/Johannesson-Lena/Xylografi-Och-Pressbild-Bidrag-Till-Trägravyrens-/2519888. Jag recenserade denna doktorsavhandling en gång för Folkets Historia och det är mycket intressant läsning i detta sammanhang.

Det är nog dags för många att vakna upp till verkligheten och inte gnälla över dagens "bönhasar" som "fuskar i yrket". Era tilltänkta kunder är ju inte dummare än att de fattar att det finns en massa riktigt bra hobbyfotografer där ute som gör sina "jobb" "good enogh" och ibland t.o.m. bättre än yrkesfotografer och det är dessa ni konkurrerar med också, i de fall folk inte tar sina egna bilder helt enkelt.

Idag måste man nog i allt högre grad ha ytterligare kunskaper än de rent fototekniska för att kunna vara hyfsat säker på att lyckas som yrkesfotograf och det kommer garanterat inte gå något vidare för de som enbart går omkring och ser sig som offer. De som gör det kommer förmodligen gå samma öde tillmötes som Xylograferna.

Jag är helt med dig på det du skriver om det moment 22 som uppstår då man måste ha en portfolio att visa upp för att få gratisjobben. Och jag förstår frustrationen som både etablerade fotografer och amatörfotografer känner inför att många resonerar att bara man har en någorlunda dyr kamera kan vem som helst fotografera bra på ett bröllop.

Men problemet kvarstår, hur skall en fotograf som vill slå sig in i bröllopsbranschen arbeta för att få ihop en portfolio? Ämnet är högaktuellt för mig eftersom jag mycket gärna skulle vilja starta som frilansfotograf inom denna bransch men saknar en bröllopsportfolio. De rekommendationer som du ger fungerar inte fullt ut, även om jag inte är purung är det inte många av mina vänner som gifter sig (fram till dagens datum har jag varit på 2 bröllop och då prioriterade jag att vara närvarande på mina vänners stora dag istället för att tänka på min portfolio). Och att be vänner att klä upp sig i bröllopskläder är inte heller en ultimat lösning, förutom att man måste få loss såväl bröllopsklänning och bukett, saknas alla gästerna, vigseln, prästen och bröllopstårtan. Och känslan, känslan framför allt.

Jag förstår din poäng men ett bättre alternativ hade varit om blivande brudpar nöjt sig med den aspirerande bröllopsfotografens portfoliobilder från andra tillställningar, även om bröllopsfotografering är mycket speciellt. Det beslutet är dock inte upp till mig eftersom det till syvende och sist är köparnas marknad och deras beslut att ta.

Som du är inne på så är ett bröllop mycket speciellt på många vis. Jag jobbar heltid som fotograf, men tar inte på mig denna typ av uppdrag. Varken gratis till kompisar eller mot betalning. Man behöver inte Googla speciellt länge för att hitta väldigt missnöjda brudpar. De är djupt besvikna på de bilder fotografen levererat. Är man ensam som plåtar, oberoende man gör det gratis eller mot betalning så blir det otroligt jobbigt om brudparet blir missnöjda.

Det finns också duktiga bröloppsfotografer som ordnar workshops. Man kommer utan tvekan hem från en dylik bättre rustad och med en massa bra bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar