Kanske för att du inte tillhör någon av kategorierna?
Dessutom är det inte lika vanligt att man ser folk annonsera ut hobbyrörmokare för att lägga rören i sprillans nytt badrum för 100 kr/timme vitt, hobbytakläggare som lägger tak för 1/5 av priset, hobbykock som lagar bröllopsmaten för 100 gäster för 500 hundring.....
Finns säkert, men ju vanligare desto fler röster hörs menar jag.
Och jovisst klagar dom...., och de som
Klagar är företagen det går dåligt för. Det är deras marknad som äts upp. De som går bra för är oftast dyrare och kör på rykte, kvalité etc. Och de behöver inte klaga. oftast har de för mycket att göra.
/Stefan R. Nilsson
Är det inte återigen nånstans i hela den här på gränsen till väl politiskt och retoriskt korrekta diskussionen missuppfattningen eller den svävande uppfattningen/definitionen av vad en proffsfotograf är som ställer till det?
Som entreprenör vilket det krävs att du är som framgångsrik fotograf, så skapar du din egen marknad. Om någon annan går in på den så är det inte förtryck politiskt eller på annat sätt mot den som inkräktar som gäller på en fri marknad utan det är din entreprenörförmåga som ska rädda dig.
Och med risk att låta lite krass, om du blir utkonkurerad av en amatör inom ditt område så kanske du borde fundera på din kompetens? Skriver givetvis inte till nån specifik nu utan generellt, vet inte ens vilka som jobbar som fotografer här.
Det är inte ovanligt att man jobbar inom, eller åtminstone kan jobba inom ett antal olika områden som fotograf för att gå runt idag. Antingen det eller extremt nischat.
Vill folk köpa skit för billig peng så har dom all rätt att göra det.
Ett annat problem som sällan nämns här på fotosidan i forumet som jag skulle bli tokig på om jag själv t.ex skulle anlita bröllopsfotograf. är att jag många gånger sett folk som marknadsför sig som bröllopsfotografer och deras portfolio är pinsamt jättedålig. Jag skulle aldrig i mitt liv betala pengar för så dåliga bilder.
Bilderna kan vara tekniskt korrekta och utrustningen imponerande och dyr, men bilderna är dåliga.
Och där ligger väl lite missuppfattningen gång på gång att åtminstone en liten del av diskussionen hintar om den där typiska manliga skaran som har svårt att förstå att foto sträcker sig längre än tekniskt korrekt kvalite.
Som fotograf säljer man mycket mer än en korrekt exponerad och ljussatt bild om man vill vara framgångsrik idag.
Sen finns det såklart fortfarande några småorter kvar i sverige där man kan sätta upp sin lilla fotostudio mitt i byn och vara nästan den enda fotografen och leva på att fota likadana porträtt i sin studio hela dagarna. Men tror att det inte dröjer länge innan den typen av foto blir totalt automatiserad och dom blir utkonkurrerade av fotoautomater.