ANNONS
Annons

Till ER som tror att ni kan få gratis foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Annonsen är klart provocerande och drar upp krig mellan yrkesfolk och amatörfotografer./Stefan

Det är inte heller avsikten. men blev visst effekten då frågar jag mig varför blev det så?

Jag tycker att det faktiskt att den enda avundsjukan som framträder i tråden är från dem som inte tjänar pengar mot dem som gör det.

Jag missunnar ingen att tjäna pengar på fotograferingen, jag gör det.

Det jag vänder mig emot är hur man annonserar efter gratisjobb och lindar in att det är bra för en portfolio, bygga upp erfarenhet. bara för man är för snål att betala.

Jag har inget emot att fotografer fotograferar gratis så länge man gör det för sitt eget nöje skull.

MEN jag tror inte på att det är rätt väg om man vill försörja sig på foto.

Tror att man kan generalisera och dela in fotografer i tre kategorier:
Amatörer: fotograferar för att det är roligt och utan ersättning. Utgör inget hot mot proffsfotografer och skulle knappast ställa upp på att göra ett fotojobb för äran.
Wannabees: måste på något sätt etablera sig på marknaden och då kan säkert gratis eller lågpris jobb vara ett sätt att få uppdrag för att på sikt kunna etablera sig som (välbetalt) proffs.
Proffs: är etablerade och kan sätta sitt pris. Kan tacka nej till förfrågningar om gratisjobb utan att behöva bli särskilt upprörda.

Det är klart fotografer skall få betalt. Men i sådana annonser som du illustrerar tror jag det mest handlar om någon som fotar gratis/billigt eller inte alls. Det handlar inte om snålhet men vad väljer du bort om du har ett bröllop och har en begränsad budget eller vilja att lägga ut mer pengar? God mat eller en fotograf? De kanske inte har 10000 kr men vill ända äta kakan och ha kvar den så att säga, lite blåögt jawohl.

Jag försvarar inte dem som annonserar men det finns ju trådar här på fotosidan som är i stilen "hur hittar jag bröllopspar" också. Det är en speciell marknad ni huserar på. Det är inte alla som har krav på "den perfekta bilden" utan mer vill ha nån som dokumenterar med en riktigt fin kamera. Alla kan ju fota ;)

Sunt att ta betalt - för alla

Roligt satiriskt inlägg!

Förutom foto är jag engagerad i en helt annan verksamhet nämligen teater - på gränsen mellan amatör och proffs. Vi får kommunala bidrag och skulle kunna sätta upp barnteater med gratis biljetter. Men vi har insett att är det gratis så sjunker folks förväntningar, publiken tycker att föreställningen är sämre bara för att den är gratis, folk bokar fler biljetter än de behöver, osv. Så istället har vi satt ett lågt biljettpris.

Jag är övertygad om att det omvända gäller i fotosammanhang. Har man som bröllopspar engagerat en gratis-fotograf så får man inte bli överraskad vid: "ojdå, jag blev visst dubbelbokad och kom inte" eller "oj vill ni ha era bilder nu efter 3 månader, tja jag kanske hinner nån gång, vi får se". Har själv en kompis som nu väntat i mer än 10 år på gratis-videofilmer från ett evenemang... som ska redigeras nån gång, snart...

Så min poäng är att gratis-foto är dåligt för både fotografen och kunden. Det är sunt för alla att ta betalt! (Om man inte har en privat relation, förstås)

Typ den frasen?

Tycker det här är en ypperlig tråd för att sålla ut de fotografer som är osympatiska. Bättre att fota ett bröllop gratis om man inte kan säkerställa en viss kvalitet än att ta betalt och göra folk besvikna? Fortsätt er diskussion så gör jag en svart lista :p

det viktiga är väl att man kan leverera det kunden vill ha? vad hjälper det kunden om bilderna är kassa att det var gratis? Det är bättre att man lär sig fota innan man tar skarpa uppdrag.

Ska det vara en slags garanti med att det var gratis för fotografen om han tar kassa bilder? som brudparet ska trösta sig med (det var ju gratis)
Grunden för allt fota på uppdrag är att vara väl förberedd o kunna sin kamera utrustning, ha det som behövs,kunna ge kunden det dom önskar kan man det så kan man ta betalt om inte tycker jag att man ska låta bli för det är en väldigt stor viktig dag för brudparet.

Så om fotografen tar kassa bilder så säger han, det var gratis så är alla problem lösta o alla nöjda?

Lite lustigt att jämförelsen görs med just en kock.

Det är ju verkligen en bransch där de som vill upp får vara beredda att "slita hund" i princip gratis hos någon stjärnkock just för att få erfarenhet, kunskaper och ett "namn".

Att den som vill slå sig in som fotograf initialt prissätter sig lågt (eller t o m gratis) är väl inte helt ovanligt.

Att man som amatör "jobbar" gratis är väl också helt normalt. Hamrén har miljonlön, Nisse som tränar knattelaget jobbar gratis.

Så om fotografen tar kassa bilder så säger han, det var gratis så är alla problem lösta o alla nöjda?

Det är ju extremiteter men ja. Gratis - Inga förväntningar, då är det upp till fotografen att överraska paret. Skulle de vara nöjda så kommer de nog premiera fotografen, om inte med pengar så med rekommendationer. Det är ju upp till fotografen att bedöma sin förmåga också, vill man riskera att göra någon besviken om nu paret är så blåögt att de förväntade sig bilder värda en 10kkr fotografs?

Det var en artikel i DN denna vecka om två lärlingar som går gratis i köket på AG. De vill kämpa för att göra sig ett namn och blir bättre. Alternativen var gratis eller inte alls. Om man nu ska jämföra kock och fotograf är en annan fråga.

Edit: En länk på detta också. http://www.dn.se/sthlm/krogare-anvander-oavlonade-larlingar--hotas-av-stamning

Det är ju extremiteter men ja. Gratis - Inga förväntningar, då är det upp till fotografen att överraska paret. Skulle de vara nöjda så kommer de nog premiera fotografen, om inte med pengar så med rekommendationer. Det är ju upp till fotografen att bedöma sin förmåga också, vill man riskera att göra någon besviken om nu paret är så blåögt att de förväntade sig bilder värda en 10kkr fotografs?

Det var en artikel i DN denna vecka om två lärlingar som går gratis i köket på AG. De vill kämpa för att göra sig ett namn och blir bättre. Alternativen var gratis eller inte alls. Om man nu ska jämföra kock och fotograf är en annan fråga.

Edit: En länk på detta också. http://www.dn.se/sthlm/krogare-anvander-oavlonade-larlingar--hotas-av-stamning

Om vi pratar om fotografi är just bröllop lite speciellt. Går liksom inte att rätta till fel och misstag eller ta en annan dag att göra om och göra rätt.
När det gäller kock och mat (särskilt om man betalt någon summa aovsett 1 kr eller 1000 kr) så är det bara att skicka in det igen och be om att få en ny. Alternativt gå utan att betala och äta någon annanstans.

Även om det är gratis så har man förväntningar från båda sidor. Anlitar jag min kompis som är snickare att montera upp mitt kök så är min förväntning att köket ska snyggt ut och inte falla ihop. Jag antar att min polare fått lite erfarenhet och nöjet att få hjälpa en polare samt att denne någon gång an be om en gentjänst. kan vara så lite som att bli skjutsad till flygplatsen mitt i natten.

Anlitar jag en gratis fotograf så är min förväntan att denne ska hålla den kvalité som presenteras och när fotografen fått prata med mig så bildas en uppfattning vad denne kan leverera.
Pris ska inte spela roll! För isåfall MÅSTE ju en bröllopsfotograf som tar 50.000 kr för en dag vara oerhört mkt bättre än som är gratis.

/stefan

Många åsikter om vad det innebär att vara proffsfotograf. Att vara proffsfotograf innebär inte att man i alla lägen tar de bästa bilderna. En amatör har inte ett krav på sig att klara en fotning på en viss tid. Har oändligt med tid att jobba med digital efterbehandling.
Om man skall kunna livnära sig på foto måste man kunna leverera bra bilder på en tid som gör att man får vettigt betalt för sin tid.

Gällande argumenten att många brudbilder ser likadana ut från samma fotograf. Dels så brukar brudpar titta på tidigare foton och inspireras av dessa. Sedan skulle fotningarna bli oändligt dyra om fotografen skulle hitta unika platser för varje fotning, till slut skulle ekarna ta slut i närområdet.

Sedan argumentet att man får skylla sig skälv om man har sin hobby som jobb. En kock kan ju ha mat även som hobby, då borde man ju kunna begära att han jobbar gratis, billigare. Eller varför inte min kompis som är snickare, han har många hobbyprojekt på gång hemma.

Det är upp till var och en att försvara sina egna priser och förklara att man inte är intresserad av att fotografera gratis.

Ett annat problem man träffar på är att folk tror att de har rättigheter till bilder de är med på. Inte ovanligt när jag fototograferar tex repotagefoton åt någon tidning att den jag fotat vill ha utskrifter skickade till sig eller orginalfilen skickad till sig. När jag vänligt förklarar att de kan få köpa en papperskopia till ett förmånligt pris blir de sura. Brukar ta en lite stund att få de diskussionerna rätt.

Absolut inget fel i att sälja sig billigt under en inlärningsfas, att bygga upp en portfölj. Lite på samma sätt som att besöka en frisör- eller makeupskola för en bra deal. Oron uppstår om marknaden sakta urholkas och kunder jagar efter gratisjobb i allt större utsträckning. Där tror jag man skall vara oerhört försiktig. Givetvis som kund men också fotograf. Svårt att efterjustera sin prismodell när man blivit känd som "gratisfotografen"

Personligen tror jag dock inte på några risker i längden. Vi är visserligen mer prismedvetna än nånsin men det kommer alltid finnas en stor efterfrågan på kvalité och erfarenhet och som fotograf är det oerhört viktigt att sälja in det budskapet. Marknaden ändras hela tiden och det är viktigt att hänga med. Oavsett bransch.

Så några annonser här och där med brudpar (i det här exemplet) som söker någon som vill bygga sin portfölj ser jag inga som helst problem med. Det är valfritt att bemöta.

Liknelsen med andra yrken går ju till överdrift. Fotograf går inte direkt att jämföra. Tycker liknelsen med fotboll är den bästa hittills. Snickare den sämsta.

Liknelsen med andra yrken går ju till överdrift. Fotograf går inte direkt att jämföra. Tycker liknelsen med fotboll är den bästa hittills. Snickare den sämsta.

Fotboll som jag skrev förut är inte en fotbollspelare som tar betalt så jag tycker definitvt fotboll är en dålig jämförelse. En fotbollspelare avlönas på helt olika sätt än andra yrken.
En fotobollspelare är inte en egenföretagare utan anställd av en klubb. Dessutom får han sin lön genom sponsorer och reklam. Lånas han ut av klubben så får den andra klubben betala för spelaren.
Tror heller inte han får spela gratis för någon annan klubb utan få klartecken av ledningen.

Liknelsen med snickare är väl ändå bra?
Byt ut ordet kock mot snickare så passar rätt bra i sammanhanget. Känner många ickesnickare som är grymma på att snickra hemma och renovera. Dock tror jag inte han vill bygga ditt altan gratis för att lära sig bygga ett altan han aldrig gjort för att få erfarenhet. Särskilt då han har fru, 4 barn och heltidsjobb samt sitt eget renoveringsprojekt att färdigställa......Men han ställer säkert upp för halva timpenningen för vad en snickare hade tagit ifall han får det i kontanter. Kanske t.o.m billigare.

Hur byter sätter man fotbollspelare i samma sammanhang?

/Stefan

Man kan ju vända till det lite och säga "till ER som tror att alla tjänar pengar på sitt fotograferande".

Om jag tar mig själv som exempel:
Jag har inte tjänat en enda krona på mitt foto, men jag har inte heller försökt göra det heller. Om jag någon gång skulle försöka göra det så kanske jag skulle nappa på en sådan annons för att helt enkelt testa att vara på ett bröllop och fotografera "proffsaktigt" för det har jag aldrig någonsin förut gjort.

(nu tror jag inte att kommer börja försöka tjäna pengar på mitt fotograferande heller, men det finns många som faktiskt försöker göra det. Om dem är i samma sits så skulle annonsen du gör satir av helt klart varit mer intressant)

Utbud och Efterfråga av erfarenhet, gör tillsammans att det faktiskt finns folk som skulle fotografera ett bröllop gratis tror jag.

Utbud och Efterfråga av erfarenhet, gör tillsammans att det faktiskt finns folk som skulle fotografera ett bröllop gratis tror jag.

Dumt påstående! Men dock sant. Gratis är gott och så länge det finns folk som gör och ger saker gratis så kommer det alltid finnas folk som vill ha saker gratis och få saker gjort gratis.

Om någon vill he mig en ferrari gratis så tar jag gärna emot den.
Om en affär delar ut en fläskfile gratis vid köp över 100 kr så tar jag gärna den
Om någon bjuder mig på bio så följer jag gärna med
Om någon vill fotografera mitt bröllop, gå gärna för mig
Om någon vill plannera mitt bröllop så gärna för mig
Om restaurangen vill bjuda mina 100 gäster på mat för att få upp sitt namn och rykte så gärna för mig
Om någon vill bygga min altan så gärna för mig. Är virket också gratis så gärna för mig.

Allas namn kommer stå på min hemsida och jag kommer sprida ryktet vidare att ni varit snälla, duktiga och framförallt gratis.

/Stefan

Fotboll liknar foto mest för det är en konstform och bygger på talang. Det är ett abstrakt uttryck.

Alla som utövar sina yrken och har yrkesstolthet vill alltid göra ett bra jobb. Han som hjälper dig med köket varför skall han göra det slarvigt när han vet att det inte är så man gör? Däremot om han tror att det är så man gör är en annan sak.

Om han kan bygga den där altanen gratis för att få ett jobb han tjänar pengar på är det värst det. Har han redan ett jobb är det inte intressant för gratisjobben som diskuteras riktas inte till de som redan har jobb. Kan man byta fönster så är sannolikheten stor att man kan bedöma sin kapacitet om man också kan bygga en altan och man behöver inte "prova det".

Fotar du mycket stilleben eller vad som och känner att du skulle vilja prova bröllop. Du försöker hitta kunder men hittar inga. Du annonser för att göra det gratis och vips har du awsome foton du kan promota dig med och du visar din portfolio och resten är historia.

Fotboll liknar foto mest för det är en konstform och bygger på talang. Det är ett abstrakt uttryck.

Alla som utövar sina yrken och har yrkesstolthet vill alltid göra ett bra jobb. Han som hjälper dig med köket varför skall han göra det slarvigt när han vet att det inte är så man gör? Däremot om han tror att det är så man gör är en annan sak.

Om han kan bygga den där altanen gratis för att få ett jobb han tjänar pengar på är det värst det. Har han redan ett jobb är det inte intressant för gratisjobben som diskuteras riktas inte till de som redan har jobb. Kan man byta fönster så är sannolikheten stor att man kan bedöma sin kapacitet om man också kan bygga en altan och man behöver inte "prova det".

Fotar du mycket stilleben eller vad som och känner att du skulle vilja prova bröllop. Du försöker hitta kunder men hittar inga. Du annonser för att göra det gratis och vips har du awsome foton du kan promota dig med och du visar din portfolio och resten är historia.

Då hänger jag med mer ang. fotboll vs fotograf. Men utöver konstformen är liknelsen död.

Varför riktar sig inte TS annons till de som redan har jobb? Semiproffs antyder på att man inte är yrkesverksam inom foto men är duktig inom det. Det säger inget mer om din arbetsstatus.

Att anonsera att man utför gratisfotografering för att träna är en sak. Att annonsera efter gratisarbetare är en annan anser jag.

/Stefan

Man kan ju vända till det lite och säga "till ER som tror att alla tjänar pengar på sitt fotograferande".
Tråden är i en forumdel som heter Foto som jobb (eller vägen dit).
Den handlar alltså om att leva på foto eller att försöka leva på det. Med andra ord, fotografering mot betalning.

Nej, jag tror inte alla tjänar pengar på foto, ej heller har ambitionen att göra det.

Varför riktar sig inte TS annons till de som redan har jobb? Semiproffs antyder på att man inte är yrkesverksam inom foto men är duktig inom det. Det säger inget mer om din arbetsstatus.

Men som sagt det hela är ju hypotetiskt. Ingen semi-proffs fotograf kommer antagligen nappa, ingen snickare kommer hjälpa dig gratis, ingen kock kommer laga mat gratis. Men det var ju också TS syfte med tråden hur befängt det är att jobba gratis. Men att TS reagerar på sådana annonser är ju endast eftersom denne finner dessa så dumma och inte kan tänka sig detta. Finns det någon i en situation som kan tjäna på en gratissession är det ju bara bra och då finns både kaka och maka. Ibland kan gratisjobb vara en inkörsport till tyngre droger. De som i denna tråd har sagt de ställt upp gratis är ju antingen för att de tyckt det varit kul eller som en hjälp i deras karriär (antar jag, de har bara sagt att de fotat utan betalt utan att vara detaljerade).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar