Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till ER som tror att ni kan få gratis foto

Produkter
(logga in för att koppla)
man får vad man betalar för...

Vi har ett socialt, ekonomiskt, kulturellt? klimat i Sverige som gör att väldigt många kreativa yrken förväntas att göra saker gratis... eller leverera gratis först för att sen kunna få betalt.. det är ganska unikt för Sverige såvitt jag vet. Jag känner kreativa människor i framförallt musikbranschen som drivs utanför Sveriges gränser för att kunna tjäna pengar, för om inte de levererar gratis, finns det alltid någon annan som gör det... och detta är på högsta nivå..

Jag förstår TS, men förstår även er andra som tycker att man ska kunna arbeta sig in i branschen med gratisjobb för att få fram en portfolio. Tror nog att TS riktar sig mer mot de snikna individer som ser det som ett gyllene tillfälle att få någon att jobba gratis, istället för att anlita någon mot betalning. Det är väl en sak om man ber en bekant, eller t.o.m. en bekants bekant.. men att annonsera efter gratisjobbare känns magstarkt tycker även jag.

Men när man reflekterar över det, så är det sällan en ICA-handlare behöver stå ut med folk som ska pruta, även om han aldrig har drivit en butik förut. Det är mycket förbehållet kreativa yrken där många har ett fast jobb som de klarar sig utmärkt på och sen har foto/musik/etc. som hobby.

Själv tog jag betalt för mina första fotouppdrag innan jag ens ägde en riktig kamera, med lånad utrustning. Har man nöjda kunder så fixar det sig.

Mina 2 cent

...
Ett annat passande ord kan kanske vara avundsjuka?

Nu kanske jag har missuppfattat dig, så du får mer än gärna förklara för mig vem det är som ska vara avundsjuk, och på vem?

En sak är säker, jag får betalt för mina fotojobb.
Och jag är allt annat än avundsjuk på den som utför ett faktiskt arbete, utan att få betalt för det arbete som de faktiskt utför.

...
Berätta gärna den vinnande formeln för hur man får betalt från dag 1, det vill nog många här veta.
...

Det absolut viktigaste för att lyckas, oavsett bransch.
Stavas affärsplan.
Och en ordentlig sådan innefattar definitivt en ordentlig budget på kostnader för att bedriva verksamheten. Tar hänsyn till vad potentiella kunder kan tänkas vara beredda att betala för detta.
Och hur du ska få tag på just dessa betalande kunder.

Vad det gäller affärsplan, och marknadsföring så finns det ett område där många "fotografer" gör ett stort misstag.
Att sätta ett för lågt pris.
Detta leder till en stor risk för att potentiella kunder/uppdragsgivare förknippar dig med dålig kvalité.

Att sätta ett för lågt pris, är indirekt att säga att "mina bilder är inte bra nog, så jag tar inte ordentligt betalt för mitt arbete".

Det finns faktiska exempel från verkligheten på företag som lyckats att öka sin försäljning, just genom att höja sina priser!

Sedan finns det de som sätter i system att utnyttja "gratisfotografer" med "erbjudande" om betalda jobb i "framtiden".
Men i själva verket så byter de fotograf den dag du försöker ta betalt, och utnyttjar någon annan blåögd person som tror sig kunna göra en karriär genom att dumpa priser.

För att lyckas i fotobranschen så finns det faktiskt inga egentliga genvägar.
Det krävs:
1. Talang.
2. En genomtänkt affärsplan.
3. Hårt arbete.
4. Mer hårt arbete.
5. Ännu mer hårt arbete.
6. Ett visst mått av tur, som brukar komma som en produkt av allt hårt och målmedvetet arbete.

Lägg märke till att jag inte alls säger att det inte går att lyckas.
Det jag säger att man gör det mycket lättare för sig själv genom att arbeta betydligt mer genomtänkt än att "skaffa sig ett namn, genom att jobba gratis".

Jag har tagit bröllopsbilder gratis, är jag en dålig fotograf nu?

Varför skulle du vara dålig för? Utveckla gärna med utgångspunkt från vad som skrivits i tråden.
Själv kan jag inte utläsa att man är en dålig fotograf för att man fotar gratis.

/Stefan

Varför skulle du vara dålig för? Utveckla gärna med utgångspunkt från vad som skrivits i tråden.
Själv kan jag inte utläsa att man är en dålig fotograf för att man fotar gratis.

/Stefan

Att sätta ett för lågt pris, är indirekt att säga att "mina bilder är inte bra nog, så jag tar inte ordentligt betalt för mitt arbete".

Typ den frasen?

Tycker det här är en ypperlig tråd för att sålla ut de fotografer som är osympatiska. Bättre att fota ett bröllop gratis om man inte kan säkerställa en viss kvalitet än att ta betalt och göra folk besvikna? Fortsätt er diskussion så gör jag en svart lista :p

Visst, men ett antal människor spelar fotboll gratis.
Precis som ett antal människor fotograferar gratis.

Skillnaden är att de som får betalt för att spela boll knappast gnäller för att folk spelar boll gratis...

Förstår inte ditt resonemang map på trådens ämne, utveckla gärna. :)

Det här var en riktigt korkad jämförelse.

Jag började med att fixa ackreditering till lite olika sportevenemang, t ex friidrotts SM i Gävle 2011. Fotade inte dessa på något uppdrag utan endast för egen del och la ut på min hemsida. Lite gratisleverans av bilder blev det ett tag då jag i en säsong sponsrade en fotbollsklubb i bostadsområdet med matchbilder för deras A-lag, dam och herr. Bilderna fick de använda på sin hemsida, annan användning fick de betala, vi skrev ett kontrakt för detta. Även dessa bilder la jag ut på bl a min hemsida.

Efter ca ett halvår blev jag kontaktad av Pic-Agency.com då de sett mina bilder på nätet och sökte fotograf i Gävleområdet och har sedan dess betalt för att fota sport.

Så jag anser att man behöver inte göra gratis uppdrag eller beställningsjobb utan plåta för egen marknadsföring och är det ok så kommer betalda uppdragen så småningom.

En del tar snickaren som jämförelse men istället för att bygga altaner gratis åt andra för att ha som referens så kan han ju bygga en riktigt bra altan åt sig själv och bjuda in ev kunder att titta på den.

När det gäller pris tycker jag detta är en bra skylt

Bilagor

• 525713_438769359515094_102972124_n.jpg
    525713_438769359515094_102972124_n.jpg
    19.6 KB · Visningar: 1,019
Typ den frasen?

Tycker det här är en ypperlig tråd för att sålla ut de fotografer som är osympatiska. Bättre att fota ett bröllop gratis om man inte kan säkerställa en viss kvalitet än att ta betalt och göra folk besvikna? Fortsätt er diskussion så gör jag en svart lista :p

Är det inte då bättre att göra upp om ett pris men att man bara fakturerar om kunden är nöjd och vill ha bilderna, är de inte nöjda får de inga bilder och du heller inget betalt. Ev kanske ett lägre timpris för själva fotandet och din tid och sedan ett högre för önskade bilder.

Jag ser ingen anledning att göra det helt gratis då det finns olika sätt att lägga upp prissättningen för att både fotograf och kund ska känna sig lugna med uppdraget. Jag kan i vissa fall tänka mig att köra gratis bröllopsfotografering för släkt och vänner men då får det bli min bröllopspresent till paret.

Typ den frasen?

"Att sätta ett för lågt pris, är indirekt att säga att "mina bilder är inte bra nog, så jag tar inte ordentligt betalt för mitt arbete". "

Säger inte den frasen helt enkelt bara att ifall du sätter ett pris så är det den nivå du tycker dina bilder ovch tid är värda. Dvs sätter du 500 kr för en hel dags bröllopsfoto så det det du tycker mödan är värt. För mig betyder en dags bröllopsfotograferande en hel dag som jag skulle varit ledig och kunnat umgås med familjen samt ett par kvällar framöver att redigera efter min normala arbetstid.
Ifall man tycker 500 kr är värt detta är klart upp till var och en. Men prislappen skvallrar alltid vad personen tycker om sina bilder och tid. Det betyder inte att bilderna är dåliga eller man är dålig person.

För min egen del är 500 kr inget jag skulle vilja offra dyrbar tid på. Kan komma på flertal roligare projekt att göra. Ex låna en tjejkompis och fotografera lite annat. Inget tvång på kvalite, leveranstid, ögonblick att fånga eller andra tider att passa.
Fota bröllop kan jag göra gratis ändå. Har flertal vänner jag gärna fotograferar som haft/ska gifta sig.

/Sefan

Man får vad man betalar för

Man får det man betalar för....

Många gånger får man SÄMMRE resultat med en sk "proffsfotograf"...

Exempel: i den lilla staden finns en fotograf som arbetat i ca. 20 år. ALLA bröllopsbilder är otroligt lika varandra...

Samma ek där paret står, sitter eller ligger brevid. Samma ek som par under 20 år stått bredvid...

Har 2-3 olika studiobakgrunder som använts under 20 år....

Har en uppsättning positioner som använts av par under 20 år.

Dvs det finns egentligen ingenting som skiljer det nya parets bröllopsbilder från de som andra par tagit under 20 år i den lilla staden.

Sådana Bilder är TRÅKIGA och de fotograferna går på ren rutin helt utan passion för sitt yrke. Lite som kocken som handlar på en pizzeria eller sibylla... Man vet vad man får, det funkar men är INTE värt det alltför höga priset.

Jag har på minst tre bröllop upplevt samma sak: efteråt ansåg brudparet att "amatörernas" bilder var bättre...

Själv tror jag det beror på att de alla anlitade samma fotograf i den lilla staden. Eller så är det så nu att tack vara tekniken och intresset från allmänheten så kan en "amatör" ta MINST lika bra bilder som ett proffs....

Precis som en "amatör" kan laga bättre mat än en kock. Iaf en kock som inte har passion för sitt yrke längre.

Skillnaden är att amatörfotografen har en passion, ett driv som proffset många gånger saknar. Ja jag har sett det i "större" sammanhang också.

Det lustigaste var när en relativt känd fotograf blev arg när hans fru ansågs ha tagit bättre bröllopsbilder på deras dotters bröllop... Med en kompaktkamera . ;.)

Är det inte då bättre att göra upp om ett pris men att man bara fakturerar om kunden är nöjd och vill ha bilderna, är de inte nöjda får de inga bilder och du heller inget betalt. Ev kanske ett lägre timpris för själva fotandet och din tid och sedan ett högre för önskade bilder.

Jag ser ingen anledning att göra det helt gratis då det finns olika sätt att lägga upp prissättningen för att både fotograf och kund ska känna sig lugna med uppdraget. Jag kan i vissa fall tänka mig att köra gratis bröllopsfotografering för släkt och vänner men då får det bli min bröllopspresent till paret.

Väldigt nyanserat tänkt och jag håller med :)

Tanken är inte heller att man skall fota flera bröllop innan man tar betalt. Men har man inget liknande att visa upp (som jag kan tänka mig många har för att de vill tänka stort på en gång) är det en bra idé för att senare promota sig själv med awsome bilder.

För mig betyder en dags bröllopsfotograferande en hel dag som jag skulle varit ledig och kunnat umgås med familjen samt ett par kvällar framöver att redigera efter min normala arbetstid. Ifall man tycker 500 kr är värt detta är klart upp till var och en. Men prislappen skvallrar alltid vad personen tycker om sina bilder och tid. Det betyder inte att bilderna är dåliga eller man är dålig person.

För min egen del är 500 kr inget jag skulle vilja offra dyrbar tid på. Kan komma på flertal roligare projekt att göra. Ex låna en tjejkompis och fotografera lite annat. Inget tvång på kvalite, leveranstid, ögonblick att fånga eller andra tider att passa.
Fota bröllop kan jag göra gratis ändå. Har flertal vänner jag gärna fotograferar som haft/ska gifta sig.

/Sefan

En sådan annons som TS tänker sig riktar sig inte till dig heller. Det riktar sig till någon som har ambitionen att bli en fotograf (typ jag tänker mig en ung tjej som skaffat en utrustning) och kanske inte har så stor krets där vänner gifter sig.

En sådan annons som TS tänker sig riktar sig inte till dig heller. Det riktar sig till någon som har ambitionen att bli en fotograf (typ jag tänker mig en ung tjej som skaffat en utrustning) och kanske inte har så stor krets där vänner gifter sig.

Semiproffskock som ska tillaga lyxmat tillagat med lyxvaror antyder till en rätt erfaren kock som vet hur man tillagar fin middag och vet hur man särskiljer lyxvaror från daglig varor (inte enbart på pris)

Hade annonsen stått att man söker en oerfaren kock som gillar laga mat på sin fritid för att tillaga en finare middag åt en folkkänd person så hade nog det varit en annan femma.

Kändisfotografer som fotograferar gratis åt kändisar är en annan femma. Ex prinessan Madeleines förlovningsbilder....

Annonsen är klart provocerande och drar upp krig mellan yrkesfolk och amatörfotografer som ser sin chans att håva in pengar eftersom erfarenhet är viktig faktor. Det är självklart att fotografer som livnär sig på sitt yrke ser hoten från amatörfotografer. Inte för att de är konkurerar om jobb utan för att de dumpar priserna för mkt. Det blir liksom en inflation som aldrig är bra inom yrkeslivet.

/Stefan

Jag ska översätta en typisk "Jobb finnes" Annons från dessa snikna typer som vill ha gratis fotografering utförd.

Hej Jag och min fru ska fira vår bröllopsdag, vi tänkte göra det mysigt med en lyxig middag.

Därför söker vi nu en semiprofessionell kock som kan laga den gratis åt oss.
Du vill utvecklas i sin matlagning och tycker att det är en bra övning att laga en riktig middag. Självklart köper du de bästa råvarorna för dina egna pengar för det måste ju vara stimulerande för dig att stå i köttdisken och välja ut oxfilén. Vi ser också att du använder din egen köksutrustning som du är van vid.

Som pricken över I.et diskar du självklart upp efter oss.

Är inte detta ett lysande tillfälle att öva dina matlagningsfärdigheter!

maila till [email protected]

Jag tror inte att det är ovanligt att mat lagas gratis till andra. Jag lagar ofta middag till vänner. Har hjälp till (utan att ta betalt) vid förlovninganiddag, bröllop, disputation, premiärmiddagar. I vissa fall kände jag inte huvudpersonen, utan et var en bekants bekant. Jag har själv fått hjälp vid min 25-årsfest. (Det var länge sen nu). Så att få gratis hjälp är inte ovanligt. Men man kanske skall fråga lite mer personligt och ödmjukt än inlägget ovan...

P.S.
Jag har även fått gratis arkitekt-hjälp, och rörmokar-hjälp. Och snart kommer en kompis över och skall hjälpa mig att tapetsera.
I en annan tråd här på FS så får en medlem fri juridisk hjälp av en jurist. Fotografer är inte ensamma om att jobba gratis, men verkar lite mer besvikna/missnöjda/bittra över vad marknaden är beredd att betala för deras tjänster.

Man får det man betalar för....

Många gånger får man SÄMMRE resultat med en sk "proffsfotograf"...

Exempel: i den lilla staden finns en fotograf som arbetat i ca. 20 år. ALLA bröllopsbilder är otroligt lika varandra...

Samma ek där paret står, sitter eller ligger brevid. Samma ek som par under 20 år stått bredvid...

Har 2-3 olika studiobakgrunder som använts under 20 år....

Har en uppsättning positioner som använts av par under 20 år.

Dvs det finns egentligen ingenting som skiljer det nya parets bröllopsbilder från de som andra par tagit under 20 år i den lilla staden.

Sådana Bilder är TRÅKIGA och de fotograferna går på ren rutin helt utan passion för sitt yrke. Lite som kocken som handlar på en pizzeria eller sibylla... Man vet vad man får, det funkar men är INTE värt det alltför höga priset.

Jag har på minst tre bröllop upplevt samma sak: efteråt ansåg brudparet att "amatörernas" bilder var bättre...

Själv tror jag det beror på att de alla anlitade samma fotograf i den lilla staden. Eller så är det så nu att tack vara tekniken och intresset från allmänheten så kan en "amatör" ta MINST lika bra bilder som ett proffs....

Precis som en "amatör" kan laga bättre mat än en kock. Iaf en kock som inte har passion för sitt yrke längre.

Skillnaden är att amatörfotografen har en passion, ett driv som proffset många gånger saknar. Ja jag har sett det i "större" sammanhang också.

Det lustigaste var när en relativt känd fotograf blev arg när hans fru ansågs ha tagit bättre bröllopsbilder på deras dotters bröllop... Med en kompaktkamera . ;.)

Att fotografera med identisk uppsättning, samma träd, samma posé betyder väl inte att bilderna är dåliga. Hur tänker du? Förklara gärna. För mig är en bra bild tagen för 20 år sedan som jag sedan replikerar och likadant för någon annan säkert minst lika fin trots det är samma 200 år gamla ek och samma typ av posé. Kanske enformigt och brist på fantasi. Men upprepningar för aldrig ett foto dåligt.
Hur många brudpar tittar på sina bilder samtidigt som de tittar på andras brudpars bilder sida vid sida?
Är det inte idiotiskt att anöiota en fotograf som presenterar sin portfolio som ser likadan ut sida för sida? Ansder det är brudparets som felar här.

Folk som anlitar fotografer gillar säkert stilen som presenteras och de fantiserar säkert hur bilden skulle ha sett ut om de var ¨på just den bilden, framför den eken med hennes brudklänning och hans kostym,

/stefan

Jag tror inte att det är ovanligt att mat lagas gratis till andra. Jag lagar ofta middag till vänner. Har hjälp till (utan att ta betalt) vid förlovninganiddag, bröllop, disputation, premiärmiddagar. I vissa fall kände jag inte huvudpersonen, utan et var en bekants bekant. Jag har själv fått hjälp vid min 25-årsfest. (Det var länge sen nu). Så att få gratis hjälp är inte ovanligt. Men man kanske skall fråga lite mer personligt och ödmjukt än inlägget ovan...

P.S.
Jag har även fått gratis arkitekt-hjälp, och rörmokar-hjälp. Och snart kommer en kompis över och skall hjälpa mig att tapetsera.
I en annan tråd här på FS så får en medlem fri juridisk hjälp av en jurist. Fotografer är inte ensamma om att jobba gratis, men verkar lite mer besvikna/missnöjda/bittra över vad marknaden är beredd att betala för deras tjänster.

Allt det där är väl från vänner? Är inte det en stor skillnad? Det tillhör nästan vänskap att hjälpa sina vänner......Men att be hjälp från en okänd angående jobb är en annan femma. Det är också stor skillnad göra tvärtom att annonsera ut att man utför jobb gratis-

/Stefan

Hade annonsen stått att man söker en oerfaren kock som gillar laga mat på sin fritid för att tillaga en finare middag åt en folkkänd person så hade nog det varit en annan femma.

Men nu är det så att de som skriver sådana annonser inte får napp från semi-proffs iaf och det som de får är i bästa fall en oerfaren fotograf. Som dock är bättre än en amatör och paret är nöjt. Möjligtvis.

Annonsen är klart provocerande och drar upp krig mellan yrkesfolk och amatörfotografer som ser sin chans att håva in pengar eftersom erfarenhet är viktig faktor. Det är självklart att fotografer som livnär sig på sitt yrke ser hoten från amatörfotografer. Inte för att de är konkurerar om jobb utan för att de dumpar priserna för mkt. Det blir liksom en inflation som aldrig är bra inom yrkeslivet.

Nej det handlar inte om konkurrens för valet är en billig (gratis) fotograf eller inget alls, och det leder väl inte heller till prisdumpning eftersom de som tar "bra" bilder tar ju ändå bra betalt låter det som. Det är liksom en begränsad marknad och brudparen som vill dokumentera bröllopet professionellt är inte stor (antar jag). Många nöjer sig med OK bilder som komplement till minnena. Själv när jag gifte mig så tog vi kort i en studio innan som jag tycker var sisådär, en tråkig fotograf. Bilder från resten av dagen har vi fått från gäster och det räcker mer än väl för mig :)

Det potentiella paret bakom annonsen kommer ju inte få napp från ett semi-proffs så allt är ju hypotetiskt.

Nej det handlar inte om konkurrens för valet är en billig (gratis) fotograf eller inget alls, och det leder väl inte heller till prisdumpning eftersom de som tar "bra" bilder tar ju ändå bra betalt låter det som. Det är liksom en begränsad marknad och brudparen som vill dokumentera bröllopet professionellt är inte stor (antar jag). Många nöjer sig med OK bilder som komplement till minnena. Själv när jag gifte mig så tog vi kort i en studio innan som jag tycker var sisådär, en tråkig fotograf. Bilder från resten av dagen har vi fått från gäster och det räcker mer än väl för mig :)

Det potentiella paret bakom annonsen kommer ju inte få napp från ett semi-proffs så allt är ju hypotetiskt.

Tyvärr är det inte så. Tar vi bort ordet semiproffs och sätter dit ordet amatörfotograf så är det prisdumpning oavsett personen gör det för 500 kr, 1 kr eller gratis.
De som vill ha ha porträttbilder går antingen till fotograf, eller låter någon annan göra det. Alla alternativ som inte berör yrkesfotografer är en typ av prisumpning och inflation i arbetsmarknaden.
Vill jag renovera mitt badrum själv är det mitt val. Vill jag göra det med polacker är det mitt val. Båda alternativen stjäl delar av jobb som svensk yrkesfolk kanske hade gjort.

Hade varit kunniga så hade alla renoverat själv. Hade polackjobb varit vädligt synligt i arbetsmarknaden till en billig penning för bra kvalité så hade många nappat. Båda alternativen stjäl alltså svenskarbetande människor och bortfall av skatteintäkter samt ökad arbetslöshet.

Om man nu ser på andra yrken. Fotografering är ju lite speciell för ALLA KAN FOTOGRAFERA.......Typ....

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar