Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till er som äger canon powershot G9

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Svaret måste bli JA.

Det finns Automatisk exponeringsvariation (AEB). Tre bilder med +/- 2 steg, inställbart i 1/3-steg.

Dessutom finns Fokusering VAR. Kameran tar automatiskt tre bilder, en i manuellt fokuseringsläge och en vardera med förinställt fokus närmare och längre bort. När- och fjärrfokuspositionen kan ställas in i tre steg.
 
Hej,

Svaret måste bli JA.

Det finns Automatisk exponeringsvariation (AEB). Tre bilder med +/- 2 steg, inställbart i 1/3-steg.

Dessutom finns Fokusering VAR. Kameran tar automatiskt tre bilder, en i manuellt fokuseringsläge och en vardera med förinställt fokus närmare och längre bort. När- och fjärrfokuspositionen kan ställas in i tre steg.


Så om man ställer in den på tre olika exponeringar dvs -2, 0, +2 så kan man via ett enda knapptryck få alla tre bilderna?

mvh
 
Ja, du trycker en gång på avtryckaren, kameran tar automatiskt tre bilder.

Låter hur gött som helst ju. Bilderna blir skarpa också?

Är du nöjd med kameran?

Drivs den som andra Powershottar med vanliga batterier eller har de fixat detta nu på Canon så att man kan ha ett sådant uppladdningsbart?

Anledningen till att jag ställer just dessa frågor är att jag är intresserad av HDR-bilder och AEB är således en viktig funktion för mig.


mvh
 
Hehe, du hade ju bara en enda fråga :)

Ja, bilderna blir skarpa. för det mesta. Det finns en mycket väl fungerande optisk bildstabilisering, och objektivet är ganska hyfsat.
Batteriet är ett NB-2LH, ett uppladdningsbart Li-ion, inga "vanliga" batterier passar.
 
Hehe, du hade ju bara en enda fråga :)

Jag vet, förlåt.

Ja, bilderna blir skarpa. för det mesta. Det finns en mycket väl fungerande optisk bildstabilisering, och objektivet är ganska hyfsat.
Batteriet är ett NB-2LH, ett uppladdningsbart Li-ion, inga "vanliga" batterier passar.

Men i så fall, vad är bättre för min del (dvs för HDR mm) är det en EOS400, EOS450 eller G9 för storlekens skull?

En annan fråga är laddningstiden mellan bilderna?

mvh
 
Senast ändrad:
Vad som är bäst för dig kan du bara svara på själv, men det är nog odiskutabelt att en EOS 400D eller 450D, tack vare den mycket större sensorn, har bättre bildkvalitet än G9, framförallt när det gäller dynamiskt omfång och brusnivåer vid höga ISO.

Jag rekommenderar dig att läsa recensionerna här på FS:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15313

Kolla även in DPreview test:
http://www.dpreview.com/reviews/canong9/

Tack för ditt svar, jag kollade båda länkarna innan jag startade tråden. Men ville höra hur det låg till av ngn som ägde den och kunde svara på mina frågor.

mvh
 
Har du läst dessa har du bra koll på kameran. Själv är jag mycket nöjd men min G9, jag använder den vid de tillfällen jag inte kan eller vill ta med mig systemkameran. Den är mycket välbyggd och har många fina funktioner, men den dagen Canon kommer med en kompakt med större sensor byter jag direkt.
Extra kul blir den att använda med det maffiga vidvinkelobjektivet som finns som tillbehör!
 

Bilagor

  • G9_Converter-001.jpg
    G9_Converter-001.jpg
    23.5 KB · Visningar: 411
YFO i malmö

pÅ YFO i malmö så har personalen tryckt upp bilder tagna med en
G9, ut på papper upp till a3. Sjukt skarpt.
 
Canon har inbjudit till presskonferenser den 26 aug. och 22 sept. enligt Magnus Fröderberg på K&B. Det brukar betyda lansering av nya produkter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.