Annons

Tillåtna bildformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Vore det inte bra om man kunde lägga upp bilder på fotosidan i formatet png (Protable Networks Graphics) förutom de vanliga jpg och gif? Png passar så mycket bättre än jpg till vissa typer av bilder. För det är väl så att alla nya webläsare klarar png också väl?

Tack för ordet.

Stödet är väl rätt bra i de flesta läsare om man inte använder funktioner som transparens och sånt, då ballar det ofta ur. Men blir det inte svårt att få ner storleken på en bild i vettigt format till under 250 kb med PNG?

Hej Tobias!

Det skulle nog ta en hel evighet för modemsurfarna att kunna se dem, de är ju i regel väldigt stora.

Mvh Kriss

närå, så stora är de inte. De är lättare att få trevliga storlekar på än gif i mitt tycke. De passar inte till alla typer av bilder, men svartvita bilder hanteras t.ex. mycket bättre.

jag som använder paintshop pro istället för phtoshop har stor nytta av optimizern för att fixa till bildstorleken. En sådan finns säkert i photoshop också väl?

Visst är det lättare att få mindre storlekar än gif. Till grafiska bilder är ju png suveränt. Men såna håller vi väl inte på med hä, i så stor utsträckning i alla fall.

Men det är väl inget alternativ till förstörande jpeg för fotografiska bilder om utrymmet är knappt?

nej, det ska inte ersätta jpg men väl komplettera precis om gif gör idag. den nuvarande gränsen för bildstorlek ska naturligtvis också vara kvar.

mvh
Tobias

Stödet skadar ju ingen och kan man motivera det så är det väl inte så mycket att snacka om. Däremot så kan jag tycka att det kan bli svårt att motivera det. Fotosidan avser fotografiska bilder och vill man komprimera dem för webben så använder man JPEG och inget annat. Med samma resonemang kan man ifrågasätta det existerande stödet för GIF:ar men som sagt... stödet skadar ju ingen.

Visst har PNG en del fördelar framför JPEG när det gäller fotografiska bilder men jag kan inte se att Fotosidan kan dra nytta av dem, eller har jag missat något?

Jag tycker att det kan motiveras med sitt i många fall överlägsna lagring av svartvita bilder samt bilder som innehåller grafiska element. t.ex har jag märkt att en del ramar jag försöker tillverka för mina bilder inte alls gör sig när de är jpg-komprimerade.

Hur stor blir en dylik bild om du sätter den längsta dimensionen till 600 pixlar?

Tobias Skillbäck skrev:
Jag tycker att det kan motiveras med sitt i många fall överlägsna lagring av svartvita bilder
har jag missat något. Kan du förklara det tydligare?

Snälla... tolka inte det här som om jag argumenterar emot dig. Jag har inga större åsikter i frågan (med tanke på att filstorleken redan är begränsad). Det är bara så att jag är nyfiken.

Pej >> Tyvärr kan jag inte riktigt förklara det. Det är erfarenhet som har visat det för mig. Vad jag vet /eller tror mig veta) är att jpg alltid använder sin vanliga färgpalett vilken bild man än ska komprimera och att den använder en förstörande algoritm för att göra det, medans png kan anpassas för vilken typ av bild man ska komprimera (färg, svartvit eller begärnsat antal färger) och är lossless dvs inte slarvar bort någon information på vägen. Rätta mig gärna om jag har fel.

MVH
Tobias Skillbäck

Jovisst, att det blir bättre kvalitet med PNG råder det ju ingen tvekan om, liksom med andra oförstörande format.

Men det är ju storleken som är hindret för användningen på fotografiska bilder på en plats som denna.

När jag sparar en svartvit bild som är 600 pixlar bred som PNG så blir den i regel över 500 kb.

Exempel

hm, jag hade tänkt att fixa till ett snyggt exempel här men jag får inte till det riktigt och jag har ingenstans att ladda upp bilderna. men jag kan skicka ett mail med bilderna i till den som är intresserad.

jimh >> Jag brukar landa på 100-150 kb för en svartvit bild men antingen höjden, bredden eller båda på 600 pixlar. Sparar du verkligen som en svartvit png?

Nej, jag använder nästan alltid alla kanaler även till svartvita bilder för att husera toning och dylikt. Jag gjorde ett försök dock nu med att spara en enkanalare och sparade ca 30%.

Provade också att göra en väldigt enkel grafisk bild med bara en kanal och då sjönk storleken drastiskt, så jag förmodar att det är såna du syftar på.

Å tredje sidan blev samma bild ännu mindre som JPEG i högsta kvalitet.

Observera att jag inte försöker såga dina argument även om det nog låter som det. Jag är mest nyfiken för att jag är dåligt påläst om PNG. Av det jag sett hittills verkar det mest vara ett alternativ till GIF på webben. Och möjligen ett alternativ till TIFF för behandling och lagring. Men jag har inte sett några tecken på att det kan vara ett alternativ till JPEG för visning av fotografiska bilder på webben om filstorlek är en faktor. Men det kanske är så att man med Photoshop inte kan utnyttja formatet fullt ut? Jag vet inte.

Jim >> Du har rätt i att det främst är ett alternativ till gif, men jag ser det även som en stark konkurrent till jpg när det gäller svartvita bilder samt fotografiska bilder som innehåller grafiska element. Att jag förespråkar png så starkt just nu beror bl.a. på att jag har börjat experimentera med "fadade" ramr till mina bilder och dessa gör sig enbart i png. De går helt enkelt inte att få riktigt snygga i jpg även om man använder den lägsta komprimerningsgraden. Jag har även upptäckt att bilder med stora enfärgade fält och skarpa växlingar mellan olika starka färger blir mycket snyggare i png-format. t.ex. laddade jag upp en bild på ett bonzai-träd (en krukväxt) med starkt röd bakgrund för ett tag sedan, men upptäckte att den blev helt förstörd i jpg-komprimeringen. Denna bild var helt obearbetad och inga grafiska elemt var ditlagda i efterhand med datorns hjälp. Om nån vill se så mailar jag gärna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar