Annons

Tillåter ni utfrädda högdagrar i era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Tillåter ni utfrädda högdagrar i era bilder?

Niclasfoto skrev:
Jag tror ärligt talat att det är få som jobbar konkret i sökande efter utfrätta partier. Inte lär det vara lätt heller och kontrollera detta exakt i exponeringen:)
I efterbehandlingen finns det ju många som gör just detta, som Janne skriver ovan, men det är ju ett medvetet val.

/Pontus
 
Men en del digitalbilder blir väl underexponerade om det är exempelvis gråhimmel. Kan man kommaförbi det på något sett? Förutom att ta dubbla exponeringar och sen lägga ihop dem.
 
Re: Re: Re: Tillåter ni utfrädda högdagrar i era bilder?

Pongu skrev:
I efterbehandlingen finns det ju många som gör just detta, som Janne skriver ovan, men det är ju ett medvetet val.

/Pontus


Jovars, visst är det så. Jag är bara inte så digital av mig... KLart man kan göra det efteråt. Men klart roligast om man inte skulle behöva det. Men det är ju jag det.
 
Ziden skrev:
US,

Med ditt resonemang kring dynamiken så torde digitalt nå upp till 12 när man gör HDR bilder, dvs man för samman 3 exponeringar.

Jag vet att detta är lite OT, men jag kan inte låta bli att säga något :) Fast det känns som debatten med traditionellt foto vs digitalt är samma trams som LP vs CD.

Vad det gäller utfrätningar så håller jag med slutsatsen: Fotografen skall välja - i min mening så väljer man detta i efterbehandlingen.

// Lazze
Det har ju bara akademiskt intresse eftersom det bara är användbart vid stillastående motiv med kameran på stativ.
Det är en gammal metod dessutom som inte har kommit med digitalkameran utan tillämpades redan vid förra sekelskiftet (1800/1900) vid B/W foto. Använder man film och denna metod blir ju omfånget ännu större, 30-35 steg vid tre exponeringar.
Us
 
Senast ändrad:
Man får acceptera det ibland, om ljuset är sådant att det inte går att undvika så är det bättre att ta bilden än att låta bli. Det finns inte alltid tid eller möjlighet till att mecka med två olika exponeringar eller andra trick.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.