Annons

Tidsbeständiga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis som det finns (fanns) olika format inom filmvärlden från APS-C upp till storformat, så ser jag inget problem med flera digitala format. Sedan vilket man ska satsa på, är upp till ens egna behov och ekonomi, givetvis.

Hälsar
R
 
andrho skrev:
Hmmm, så sitter man här med ett splitter nytt K10-hus utan objektiv med kliande fingrar och vart man än vänder sig i Sverige så är de objektiv jag är ute efter "Beställd från leverantör, obekräftad leveranstid.", eller liknande. Trist. Ebay ser ut att vara ganska dyrt med fraktkostnad plus moms, skatt, tull och hanteringsavgifter på Arlanda. Någon som har någon länk till en bra Pentaxsäljare i Hong Kong eller Singapore eller någon annanstans?

B&H brukar ha en hel del Pentaxoptik hemma, ofta till bra pris.
 
Om vi tittar på 645N vs EOS 1, så valdes 645N av många naturfotografer som uppskattade den högre bildkvaliteten med 645N, medan EOS 1 valdes av fotojournalister som tog sportbilder. De uppskattade snabbheten med EOS 1. Eftersom Canon är stark i sina segment så konkurrerar inte Pentax om exakt samma köpare, för de köparna väljer ju Canon. Vad Pentax istället försöker göra är att skapa sin egen nisch. Det finns ingen kamera som tillfredsställer alla fotografer. Det finns ingen mening för Pentax att göra precis samma kamera som Canon, eftersom Canon är ett starkare varumärke. Pentax enda alternativ ä r att göra något annorlunda och det är precis det som de erbjöd med 645N vs EOS 1 och det är vad de kommer fortsätta erbjuda med 645D vs EOS 1D digital. Det kommer därför ingen 35mm i proffsklassen från Pentax, för det är redan inmutat av Canon, istället satsar Pentax på digitalt mellanformat i den prisklassen och därmed hoppas ta kunder från Canon, kunder som värdesätter bildkvalitet framför hastighet.Och utifrån det perspektivet så konkurrerar de i samma marknadssegment, men med olika typer av produkter.

Hälsar
R
 
Precis, det beror på vad man har för synvinkel. Kamerorna konkurrerar inte om samma kund, men de konkurrerar inom samma marknad, proffssegmentet.
 
Roland Mabo skrev:
Vilken optik pratar du om nu? Optiken till 645:an?
Jösses... den optiken är väldigt... stor, minst sagt, betydligt större rent fysiskt än objektiv till 35mm systemet. Sedan så är det gammal teknik i den optiken därför att 645:an fattningen rent tekniskt är - än så länge - föråldrar jämfört med den K fattning som Pentax använder i APS-C serien.

Jag ser ingen fördel med att lansera en 35mm kamera med 645:ans fattning.

Hälsar
R

Tror du missförstod mig lite. Menar inte att det skulle vara den gamla optiken. Den nya 645D har väl mindre sensor än filmen och därmed borde ju mellanformatsoptiken gå samma öde som SLR-optiken, dvs bli mindre och glappet ner till 24*36 minskar så pass att det kan bli intressant. Att det skulle medföra att optiken skulle byta bajonett förstår jag, men det kan väl inte vara så svårt att fixa när resten finns på plats.

/n
 
MM i Göteborg

Hej!

Media Markt i Göteborg hade i fredags, i lager, 21mm, 40mm, 70mm, DFA50 samt 10-17mm, möjligen även 16-45mm.
Info för hugade spekulanter!
 
Jag har också varit på Media Markt i Göteborg, men dessvärre var det tomt på de objektiv jag vill ha. Jag är ute efter 50/1,4 - 77/1,9 - 100 Macro samt Sigmas 17-70. Jag har mejlat till Svenska Pentax och gnällt, får se vad dom svarar.
 
Är det någon som VET om Samsungs objektiv är lika bra som Pentax. Är färguppfattningen något så när lika? Tester som är gjorda osv! Om så kan ju vissa objetiv vara av intresse.
 
Det första objektivet för 645D en 645 fullformatare och därmed ej anpassad för den mindre sensorn. Det är troligt att med 645D så önskar Pentax en fullformats mellanformatare, men att den tekniska utvecklingen inte är där än. I detta profssegment så finns det mer anledning till att ha 645 fullformatssensor och därför kommer troligen även den framtida optiken till 645D vara fortsatt fullformat. Du får inte samma kostnadsmässiga fördelar som du får med APS-C formatet. Att ta mellanformatsobjektiv och designa om dem för 35mm storlek, är rätt knepigt. Det är mer som skiljer än formatens storlek, exempelvis avståndet mellan optiken och filmen/sensorn. Och då kan man lika gärna designa från scratch istället för att ta mellanformatsobjektiv och göra om dem för 35mm.

Och det är ju ändå så att istället för 35mm fullformat så satsar Pentax på digitalt mellanformat. Pentax är ett mindre företag än Canon och klarar därför inte av att ha tre olika kamerasystem ute på marknaden (mellanformat, 35mm och APS-C) - inte ens Canon klarar ju av det och de är ju mycket större... Pentax skulle ju dessutom skjuta sig själva i foten om de konkurrerade med sig själv genom att lansera en 35mm fullformats digital, det skulle ju tränga ute deras mellanformatssystem! (som sedan många år tillbaka konkurrerar med 35mm proffskamerorna).

Hälsar
R
 
Tidsbeständigt

Det nog alla tillverkare insett är att dom måste komma med nya finesser för att hålla köpintresset vid liv. En objektivlinje som Pentax APS investerar inte Pentax i om dom inte planerar att fortsätta i 6-8 år eller mer med den.
Sensorerna utvecklas som allt annat eller kanske mer.
Vilket innebär att APS(15X21mm) finns kvar och sen får vi se 645(med kanske 28X43mm), och "det" formatet tror jag Pentax fortsätter med. Formatet 28X43mm har ju ett definitivt avstånd från APS och istället för att gå upp ett steg senare tror jag Pentax lanserar 67D. En 645 med mera portabla mått och vikt kanske också dyker upp.
Om två år kanske vi får se Pentax 67D med fullformat på ca 55X70mm och/eller en Pentax Dmini med en sensor på 8X11mm med en begränsad objektivserie.
24X36 tror jag Pentax har skippat eftersom DA objektiven är optimerade för APS och inte "förberedda" för "FF". Man måste tänka på att det är system vi pratar om och inte kameror med fast optik. Med en kompaktkamera eller en stor sådan kan det bli vad som helst när en sådan lanseras, den behöver inte vara anpassad för ett system.
Om nu Samsung följer Pentax i framtiden eller har andra planer på gemensamma/egna projekt, kanske vi får se ovanstående eller kanske 24X36?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.