Annons

Tidningen foto är kass

Produkter
(logga in för att koppla)
Var faktisk inne på Foto´s hemsida och skrev en mail till redaktionen (Kanske inte perfekt formulerat, men jag är dansk ju...)


"Jag köpte nyaste tidningen (4/2009) idag. Såg ni hade en stor test av objektiv med, alltid intressant. Problemet: Det är samma jävla test som i 2008!! Har ni inget bättre att komma med? Varför ska jag igen betala för något jag redan har?

Kunde förstå att ni skickade med någon bilaga som bonus, men ni har det ju på framsidan: Test fest 113 objektiv. Ja, visst. Test av bl.a. gamla Minolta linser från 2004. Hur intressant är det att läsa samma tests om och om igen?

Hoppas givetvis på ett seriöst svar, men det får man kanske inte från en så pass oseriös tidning?

Mvh

Kent Olsson"
 
Jag är inte klok! Nu köpte jag Foto igen idag(4/2009): Test fest:: 123 objektiv!!

Inte ett nytt emellan, men dde hade trots allt en test av Minolta!! 70-200 2.8 från 2004.

Om jag minns rätt hade de samma gigantiska test förra året.Våga vägra den sk*ttidning!!

Du har tydligen inte fattat grejjen, en gång om året samlas tester nya & gamla i ett nummer.
En sammanfattning för de som inte har alla tester i tidningen sedan 2004.

Hade du räknat med 123 NYA tester så är du bra korkad måste jag säg, för så många nya objektiv kommer inte per år på långa vägar.
Det fattar väl vem som helst, trodde jag till helt nyligen.
 
Bra för oss prenumeranter att det blir lite lösnummerköpare...
Inte vet jag, men är det inte samma objektiv som Sony 70-200, i så fall är det väl ok. Har inte kollat så mycket men sammanställningen verkar vara uppdaterad sen förra året, så blir man lockad av framsidan så har man ju en massa tester...
 
Du har tydligen inte fattat grejjen, en gång om året samlas tester nya & gamla i ett nummer.
En sammanfattning för de som inte har alla tester i tidningen sedan 2004.

Hade du räknat med 123 NYA tester så är du bra korkad måste jag säg, för så många nya objektiv kommer inte per år på långa vägar.
Det fattar väl vem som helst, trodde jag till helt nyligen.

Givetvis fattar jag att det inte är 123 nya objektiv/tester! Men det är ful och billig marknadsföring att ha det på framsidan om och om igen.

Hur många köper inte tidningen, endast för att upptäcka att de redan hade testet sedan tidigare?
 
Det är ju faktiskt rätt vettigt att ha med gamla tester. Många raggar efter billiga objektiv på begagnatmarknaden men har ingen aning om vad det är för prylar.

Sedan om det var med förra året så vad är problemet. Att folk faktiskt är så prylkåta att de inte kan motstå en tidning med denna framsida?

Det kan ju hända att det tillkommit folk som inte har förra årets test och som därmed för chansen att läsa det i år istället. Lagom till säsong och allt.

Själv tycker jag att det var ett av det bättre numren på länge. Fast jag var då mer intresserad av att läsa om Henri Cartier-Bresson, Sune Jonsson och Tenenbaum. Står så mycket matnyttigt i dom där raderna om man bara tar sig tid och funderar på vad det innebär för fotografi. Istället för att läsa ett test där gissningsvis 115 objektiv inte är intressanta eftersom det är fel system och där de resterande åtta är för dyra för att det ska vara nån vits med att läsa testen nu.

/Maverick
 
Jag tycker det är skitbra med Foto:s sammanställning av gamla tester en gång om året, ett skäl att köpa tidningen bara för det, så jag håller verkligen inte med kritiken av detta. Men som tidigare sagts, låt bli att köpa tidningen då, för vi är många som tycker det är bra. Det är väl därför de har det också, för att många tycker att det är bra, annars skulle de inte ha det, är det inte så marknaden fungerar? Sen finns väl alltid några som inte gillar.
 
Förstår inte problematiken.
Tycker du en tidning är bra så fortsätter du köpa den, annars låt bli.
Hur svårt kan det vara...
 
Jag är förvisso inte prenumerant på FOTO, Jag köper vart annat eller vart tredje nummer. Det som jag gillar mest med FOTO är deras tester som känns vederhäftiga och ger lite mer än vad många andra tidningars tester gör. Vissa tidningar, ingen nämnd ingen glömd, verkar närmast redigera tillverkarens pressrelease.

Vissa av "finkulturartiklarna" är också kul att läsa även om det nog kan vara lite väl mycket sådant i Foto. Varför man återkommande skall ha med en sammanställning av SAMTLIGA tester man någonsin gjort är obegripligt.

Det vore bättre om man har med en hänvisning till att en sådan finns för nedladdning. Sådan information är ju intressant om man är på jakt efter begagnat. Man kan ju nöja sig med att sammanfatta årets tester.

En del i denna tråd verkar dessutom tro att FOTO testat samtliga kamerahus som någonsin tillverkats vid ett och samma tillfälle, vilket sannolikt inte är fallet.

Det jag retar mig lite på är att när man gör jämförande tester, och har med t ex Sony, Nikon, Canon, Olympus, Zeiss, Tamron, Sigma mfl, samt testar vidvinkel, och t ex Nikon 14-24 utses till bästa vidvinkel. Detta är iofs informativt om man är Nikonit, eller funderar på att byta märke, men ganska ointressant om man inte skall byta märke.

Det vore bättre om man utgick från respektive fabrikat och gör bedömningen om bästa vidvinkel givet kamerahusets tillverkare. Tex den här vidvinkeln är "bäst" givet det eller det kamerahuset.

En liten vinst med detta är att risken minskar för att läsaren skall uppfatta tidningen som "köpt" av den ena eller andra tillverkaren.

En liten rolig sak som FOTO har börjat ägna sig åt, är att man vill puffa för man istället för brännvidd skall börja tala om bildvinkel, vilket man också gör i objektivtesterna. I testerna mäter man gluggarnas faktiska bildvinkel/brännvidd, men något inkonsekvent så anges faktisk brännvidd och inte faktisk bildvinkel.


Förutom FOTO läser jag Kamera & Bild, Digitalfoto för alla, Practical Photography samt Proffsfoto regelbundet. Till skillnad från många "riktiga" fotografer uppskattar jag tidningarnas artiklar om vad som kan göras i Photoshop. Därför läser jag t ex Digitalfoto för alla.

Dess tester är dock inte lika intressanta, om man nu inte är på jakt efter en kompakt. En annan tidning som i mitt tycke har intressanta tester är Proffsfoto, då man i något årligt nummer testar sig igenom nästan alla nyare småbildssystemkameror. Något som alla fototidningar är dåliga på är att testa datorer som är lämpliga för bildbehandling. Proffsfoto listade bara tre olika alternativ utan test, i något nummer.
 
...Något som alla fototidningar är dåliga på är att testa datorer som är lämpliga för bildbehandling. Proffsfoto listade bara tre olika alternativ utan test, i något nummer.

Eftersom alla märken presterar i princip lika blir såna test rätt tråkiga. Det som spelar roll är minne, CPU, snabb hårddisk och det kan du alltid skaffa.

Kolla tråden "photoshop prestandatest" där en del berättar om sina system ner på fläktnivå medans det enda som spelar roll är CPU-kraft.
 
Jag tyckte nog tidningen FOTO, i det senaste numret, hade en riktigt bra test info, iaf, om Sony Zeiss 1,8/135mm, anses vara ett mycket bra köp, skarp, priset var ca. 18000:-.
Säkert en optik, som säljes i stora mängder ...
 
Alla fototidningar har väl sina för och nackdelar. Beträffande testerna så tycker jag att Foto har bland de bästa testerna. Sen betyder det ju inte att andra tidningar är dåliga. Objektiv och kameratester är vädligt gediget genomförda. Sen tycker jag att det är kul och intressant med sammanställningar. Det framgår ju vad det är för kamera och när de är testade
 
Ska man gnälla på nåt så borde det va feltrycket på sid 100.
bilder som blivit fel tryckta med nån nikon reklam inbakad eller är det bara mitt ex som har det felet.
 
Om man nu ska fortsätta att gnälla på dom så kan vi väl hoppa på deras website också, den är ruskigt långsam ...
 
Den tidning som jag anser var den absolut bästa någonsin var Lars Kjellbergs tidning FOTOGRAFI.

Det är väl inte så märkligt med tanke på Lars gedigna kunnande
och om man ser till Lars meritlista så förstår man att det fattas många Lars ute på redaktionerna som ger ut tidningar.

En annan mycket kompetent person med gedigen meritlista är Stefan Ohlsson som så välvilligt svarar på diverse frågor här på fotosidan, Stefan arbetar med tidningen Fotografisk Tidskrift, dvs en tidning som ges ut för oss fotografer som är med i SFF men som också går att finna på exv pressbyrån..

Lars:
technical developer of the color card QPcard 201 and the software Qpcolorsoft 501. Lars has been teaching photography in different schools in Sweden for almost 30 years. He founded and run two photo magazines between 1992 and 2002. Lars also started the "pioneer photo website" www.photodo.com famous for numbers of extensive lens tests back in 1998. Apart from working with QPcard, Lars is also writing for a professional photo magazine and a magazine for the creative part of graphic production. While doing this, Lars has become an expert in color management and image reproduction from the capturing all the way to the printed image.


Lars Kjellberg - a biography

1950 Born in Lund, Sweden
1968 Seriously started to take photographs
1969 Built his first darkroom
1974-79 Travelled with a camera to about 50 countries, including India, China, Papua New Guinea, New Zeeland and Haiti
1978 Taught photography for the first time
1979 Started to write about photography
1981-84 Wrote articles for the magazine Foto
1982-84 Worked as a professional photographer
1983 Wrote and published Materiallära för fotografer
1984-88 Taught photography at University of Göteborg, Sweden
1985-89 Wrote articles for the magazine Aktuell Fotografi
1988 Wrote and published Advanced B & W Technique 1
1989 Produced a video about the Zone System
1989 Wrote the manual about the Zone System for Hasselblad 205 TCC
1990 Produced a video about the Hasselblad 205TCC and the Zone System
1990-97 Wrote photo-technical articles for the Swedish National Encyclopedia
1990-92 Became technical editor of magazine Aktuell Fotografi
1992-97 Founded and worked as chief editor of Fotografi magazine
2000-present Co-founder and part owner of QPcard
 
Senast ändrad:
Foto-tidningarna har olika syften, magasin-fotosidan.se är rolig därför att den utgår från läsarnas bilder, kamera-bild är kvicka och duktiga, men FOTO har ju alltid varit och är flaggskeppet. Dess breda satsning på att introducera både välkända och okända (som senare ofta blivit välkända) fotografer gör den nästan unik i hela världen. American Photo har ju liknat den, men jag tycker FOTO ofta gjort det bättre, mindre reklam, mer redaktionellt material. Vad gäller i stort sett helt och hållet översatta tidningar är det just översatta sådana, och det är ett billigt sätt att göra en tidning på.

Jag har ju pratat i FOTOs monter på någon mässa, senast Vildmarksmässan, och liksom här på fotosidan.se skrivit för dem, och det gör jag gärna för att jag tycker att det är en ovanlig seriös fototidning liklsom fotosidan.se är en väldigt bra hemsida. FOTO innehåller en av de större teknikdelarna trots det. Christian Nilssons tester är pålitliga, han väger in alla aspekter, även det viktiga handhavandet. (Och det gör f.ö. andra också bra, som Magnus F. i Kamera-Bild.)

Vad gäller lösnummer och prenumerationsnummer så tror jag FOTO är överlägset störst. De kollas ju av tidningsutgivarnas organisation, och när en tidning eller tidskrift inte är med i den kollen, då vet man att de är relativt sett små. Det finns bara en anledening att inte vara med i TA:s statistik, och det är en för liten upplaga. Att inte vara med i TA men hänvisa till läsarundersökningar (så och så många läsare har vår tidning) säger föga, de senare undersökningarna är ibland tvivelaktiga som indikator. Men om man kopplar dem till TA:s säkerställda statistik har de ju en viss funktion.

Men håller med: gamla toppklassbetyg på äldre kameror kan man inte använda två-tre år senare. Däremot, som i senaste numret, gäller de för de flesta objektiv. Precis som flera redan konstaterat.
 
Ska man gnälla på nåt så borde det va feltrycket på sid 100.
bilder som blivit fel tryckta med nån nikon reklam inbakad eller är det bara mitt ex som har det felet.

Nej, inte bara ditt ex, men bilderna kommer att visas rättryckta igen i nästa nummer.
 
Jag har ju pratat i FOTOs monter på någon mässa, senast Vildmarksmässan, och liksom här på fotosidan.se skrivit för dem, och det gör jag gärna för att jag tycker att det är en ovanlig seriös fototidning liklsom fotosidan.se är en väldigt bra hemsida. FOTO innehåller en av de större teknikdelarna trots det. Christian Nilssons tester är pålitliga, han väger in alla aspekter, även det viktiga handhavandet. (Och det gör f.ö. andra också bra, som Magnus F. i Kamera-Bild.)


Att Krille är seriös är oomvistligt, men hur kan man bedöma något som är så subjektivt som handhavande och som förändras med varje modell? Mycket bygger på erfarenhet/ vana. Om det inte är rena konstruktionsmissar vi talar om. Jag har både Nikon och Canon, båda har sina för och nackdelar i handhavandet, menyer, knapplacering,storlek etc.
 
Att Krille är seriös är oomvistligt, men hur kan man bedöma något som är så subjektivt som handhavande och som förändras med varje modell? Mycket bygger på erfarenhet/ vana. Om det inte är rena konstruktionsmissar vi talar om. Jag har både Nikon och Canon, båda har sina för och nackdelar i handhavandet, menyer, knapplacering,storlek etc.

Visst är det subjektivt, men någon som testat så många kameror kan rätt snabbt på ett säkert sätt säga, att jamen den här modellen är krånglig med sina tryck på en knapp samtiudigt som du trycker på en annan osv. Canons kameror var ju i tidigare modeller bitvis krångliga, med Mark III-orna blev proffskamerorna mycket mer lätthanterliga. Som exempel bara.
 
Visst är det subjektivt, men någon som testat så många kameror kan rätt snabbt på ett säkert sätt säga, att jamen den här modellen är krånglig med sina tryck på en knapp samtiudigt som du trycker på en annan osv. Canons kameror var ju i tidigare modeller bitvis krångliga, med Mark III-orna blev proffskamerorna mycket mer lätthanterliga. Som exempel bara.

håller med, canon har blivit betydligt tydligare med sin layout och knappfunktion men handhavande har med exv med vikt hur stora händer man har, greppvänlighet, komma åt knappar/inställningar utan att ta bort kameran från ögat etc.
Det slog mig , Foto skulle också ha kvinnliga fotografer som kan komma med sina subjektiva/personliga omdömen om en viss kamera.
 
Senast ändrad:
Ska man gnälla på nåt så borde det va feltrycket på sid 100.
bilder som blivit fel tryckta med nån nikon reklam inbakad eller är det bara mitt ex som har det felet.

Jag har då inget feltryck på sid. 100!
Måste vara endast på ditt ex., spara detta ex., lär bli värdefullt för samlare, i framtiden!
Första Stålmannen tidningen, från 30-talet, gick på auktion nyligen för några miljoner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.