ANNONS
Annons

Tidningen foto är kass

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var ett tag sedan jag läste Foto men av tråden att döma kan det vara värt att leta upp den. Tycker man det är jobbigt med en fototidning som tycks fokusera på bilder finns det ju gott om andra ställen där man kan vältra sig i pixlar & brus.

Jag skulle kunna svara med någon nedlåtande formulering om dom som är mer intresserade av konst än teknik, men jag tror jag låter bli det. ;-)

Jag skulle kunna svara med någon nedlåtande formulering om dom som är mer intresserade av konst än teknik, men jag tror jag låter bli det. ;-)

Skulle vara intressant att höra dina nedlåtande kommentarer när det gäller dom som är mer bildintresserade än teknikintresserade- tekniken är ju bara ett medel/verktyg för att skapa bilder, eller...
//Leif

Skulle vara intressant att höra dina nedlåtande kommentarer när det gäller dom som är mer bildintresserade än teknikintresserade- tekniken är ju bara ett medel/verktyg för att skapa bilder, eller...
//Leif
Min poängen är att båda behövs, man kan inte skapa bilder utan teknik *och* bildseende. Jag tycker det är lika tramsiga uttalanden från båda sidor av den här teknik- vs konstdebatten, en artist behöver också behärska teknik och veta lite om sina verktyg.

//Leif

Precis som en bil bara är ett transportmedel, mat bara är till för att mätta och ge näring, sex bara tjänar till att reproducera befolkningen, ett golv bara är bra för att gå på..

Min poängen är att båda behövs, man kan inte skapa bilder utan teknik *och* bildseende. Jag tycker det är lika tramsiga uttalanden från båda sidor av den här teknik- vs konstdebatten, en artist behöver också behärska teknik och veta lite om sina verktyg.

Huvudet på spiken. Vi människor behöver vara i kontakt med både våra hårda och mjuka, inre och yttre sidor för bättre balans i tillvaron!

Foto är för mig klassikern som jag alltid har, men den stagnerar ibland. Just testerna tycker jag om, brukar vara utförliga och med tanke bakom. Den årliga testsammanställningen gillar jag inte, den lockar antagligen lösnummerköpare men tycker att dom kan ha det på webben istället. Just webben är ett sorgligt kapitel, seg att ladda och inget svar på min kritik. Däremot nåt test ibland på ny vs gammal kamera kanske är intressant. Ett problem med tester av kameror är att den obligatoriska programuppdateringen ofta inte har kommit. Den skulle dom kunna prova oxå, inte ett nytt test men just ett kort prov.
Tips på hur man gör i Photoshop kör dom med som dom andra tidningarna, ingen hänsyn till att vissa har andra program.
Slutligen artikeln om hur man fotar norrsken, den handlade om hur författaren gör och hur det funkar på Lofoten, alltså en smal artikel som inte funkar på min breddgrad eller mitt fotograferande.

Kamera&Bild är dyr jämfört med Foto att prenumerera på. Tester handlar mycket om tyckande, men Magnus reflektioner är ofta intressanta och tänkvärda. Och dom har en intressantare webb. Kompaktkameror provas det mycket, men det är mest tyckande som inte vägleder så mycket.

Finns det någon tidning som har haft modet att släppa testerna helt och hållet och bara koncentrera sig på bilden? Nätet svämmar ju över av alla sk "tester.
Tänk om Foto vågade skippa det helt och lägga resurserna på annat istället.

Finns det någon tidning som har haft modet att släppa testerna helt och hållet och bara koncentrera sig på bilden? Nätet svämmar ju över av alla sk "tester.
Tänk om Foto vågade skippa det helt och lägga resurserna på annat istället.
Har nog mer med lönsamhet än mod att göra. Precis som du själv skriver så svämmar nätet över av olika tester, privata som professionella. Det röner helt enkelt ett väldigt stort intresse hos allmänheten och om Foto la ner den biten så skulle man troligtvis tappa många läsare.

Själv är jag mycket intresserad av vad andra tycker om olika produkter. Kollar alltid vad för utsustning olika fotografer använder sig av.

Tidningen Foto har i mina ögon blivit mindre intressant de senaste åren så jag har inte förnyat min prenumeration, men jag tycker ändå inte att den är helt kass som fototidning. Har prenumerat på den sen slutet på 70-talet. Personligen tycker jag att ihopslagningen av Foto och Aktuell Fotografi inte var helt lyckad, då dem vände sig till lite olika målgrupper. Jag fördrog att ha dem som sepparata tidningar. Tycker även att kvaliteten har gått i vågår som det nämns i tråden tidigare.
Det finns andra tidningar som är betydligt sämmre och det är merparten av dem tidningar som bara tar upp digitalfoto, både svensk som engelskspråkiga.

Det tidningar som idag ger mig mest att läsa är Camera Natura och Black & White Photography.

Den tidning som jag anser var den absolut bästa någonsin var Lars Kjellbergs tidning FOTOGRAFI.

En studiecirkel för ...

...............
Den tidning som jag anser var den absolut bästa någonsin var Lars Kjellbergs tidning FOTOGRAFI.
Det har du rätt i.
Personalen på Foto och Kamera&Bild borde studera första årgångarna av Fotografi, men inte efter det att Kjell sålde tidningen, då gick det utför med tidningen.

Det krävs MOD för att våga avvika från den vitt spridda "sanningen" att "Canon och Nikon är bäst, eftersom Canon och Nikon är bäst!" Ytterst få tidskrifter eller nätsajter vill/vågar/kan göra detta!

Det krävs att konkurrenterna faktiskt är bättre inte mod & vilja skulle jag vilja säga.

På det hela taget så är Canon & Nikon bäst i alla segment, de förlorar ibland men då är det ofta delmoment i specifika tester.

Det finns en anledning till att Pentax & Sony m.fl. inte är marknadsledande och den är inte att journalister medvetet och felaktigt sågar dem i tester.

Det finns ingen konspiration här folk, Canon & Nikon är helt enkelt bättre.
Andra märken fungerar mycket bra oxo, till och med bäst ibland och uppfyller sitt syfte de oxo, inget snack om det.

Framförallt så är Canon och Nikon bäst om man ser till hela systemet, inga andra har den flexibilitet och det produktutbud som gör att det kan passa från insteg till proffs, så att man kan bygga vidare på samma system. Flera andra har enstaka hus eller objektiv som är "bäst", men som system är dom för korta i rocken tycker jag. Om dom ändå räcker för en viss persons behov så kan man naturligtvis ändå få en fin utrustning från flera andra än C & N.

Framförallt så är Canon och Nikon bäst om man ser till hela systemet, inga andra har den flexibilitet och det produktutbud som gör att det kan passa från insteg till proffs, så att man kan bygga vidare på samma system. Flera andra har enstaka hus eller objektiv som är "bäst", men som system är dom för korta i rocken tycker jag. Om dom ändå räcker för en viss persons behov så kan man naturligtvis ändå få en fin utrustning från flera andra än C & N.
Nu har du väl ändå väckt en o annan björn som låg o slumrade. Håller med dig, men det brukar kunna bli ändlösa debatter när Nikon/Canon-ägare hävdar att deras system är bättre än Pentax, Sony, Olympus.

Ja jag skulle förstått lagt till att det passar mig bäst, men jag tror ändå att det finns en majoritet som håller med mig. Egentligen menar jag inte att C eller N är bäst utan i huvudsak att dom har störst system och att det är lättare för fler att hitta en kombination av prylar som passar både behov och plånbok, samtidigt som man vet att det finns att växa i. Det finns också en uppsjö tredjepartsprylar. "Bäst" kan betyda många saker, inte nödvändigtvis sådant som t.ex. bildkvalitet. Alla tillverkare har prylar som är tillräckligt bra i den meningen för dom flesta av oss, det är inte alltid det som avgör val av märke.

Ja jag skulle förstått lagt till att det passar mig bäst, men jag tror ändå att det finns en majoritet som håller med mig. Egentligen menar jag inte att C eller N är bäst utan i huvudsak att dom har störst system och att det är lättare för fler att hitta en kombination av prylar som passar både behov och plånbok, samtidigt som man vet att det finns att växa i. "Bäst" kan betyda många saker, inte nödvändigtvis sådant som t.ex. bildkvalitet. Alla tillverkare har prylar som är tillräckligt bra i den meningen för dom flesta av oss, det är inte alltid det som avgör val av märke.
Har du tur så kommer du undan med den förklaringen.

Jag är inte klok! Nu köpte jag Foto igen idag(4/2009): Test fest:: 123 objektiv!!

Inte ett nytt emellan, men dde hade trots allt en test av Minolta!! 70-200 2.8 från 2004.

Om jag minns rätt hade de samma gigantiska test förra året.Våga vägra den sk*ttidning!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar