Popcorn skrev:
Med risk att låta lite smågnällig ger jag mig in i debatten...
Fredrik, en anledning till att du måste argumentera för din rätt att ta betalt kan ju vara just att du inte har företag och därför inte förväntas ha samma vinstkrav som en yrkesfotograf.
Uppdrag som görs med vinstsyfte (dvs. med mer betalt än för rena utlägg) skall ju rätteligen i de flesta fall skattemässigt redovisas som inkomst av näringsverksamhet, vilket förutsätter att man har en firma registrerad och erlägger moms och andra skatter. Visst, man kan ta enstaka uppdrag som hobby, men om man vill satsa på att fotografera regelrätta uppdrag så bör man nog fundera på om det inte är dags att registrera en firma. Om inte annat ser det mer seriöst ut gentemot kunderna och särskilt krångligt är det inte heller.
En annan sak är ju att även överskott från hobbyverksamhet är skattepliktig från första kronan (vilket dock många inte tänker på!).
Om du erbjuder fotouppdrag utan egen firma är det alltså inte omöjligt att de du vänder dig till helt enkelt ser det som ett tecken på att du själv inte heller har något större vinstintresse.
Tyvärr är det väl dock så också att även yrkesfotografer i många fall har svårt att få förståelse för att de inte vill jobba gratis.
/Bolagsskattekonsult och "amatörfotograf" (vad det nu är) med egen firma
Precis som du skriver så är man skattepliktig även om man är amatör, vilket är en bra anledning till att ta bra betalt. Plockar du dessutom in mer än 30k, tror jag, om året så är du dessutom skyldig att betala in moms. Dryga 1900:- per vecka får du tjäna i snitt under ett år utan att starta upp en firma. Det räknas då som bisyssla. Därmed finns det en gräns för när det är lämpligt att starta upp en firma. Det finns gott om andra orsaker till att inte starta upp en firma för snabbt heller men det tänkte jag inte gå in på här.
Hur som haver så ser jag inte skillnaden på varför jag, eller någon annan, skulle avstå från rätten att göra vinst bara för att man inte har reggad firma. Så länge man betalar de skatter man är skyldig att göra. Om man funderar på att senare starta firma så tror jag snarare att det är en förutsättning att ta bra betalt redan i uppstartsfas för att lyckas. Naturligtvis tar man inte lika bra betalt som de som har firma, men det ska nog mycket till innan jag skulle krypa under hälften av vad de tar. Därmed har jag ett pris som jag gör vinst på tack vare mindre omkostnader. Samtidigt är det ett pris som gör att de flesta ändå funderar på att anlita dem som har firma och är dyrare.
Bjuder man ut sig som amatör för 1500:- så blir följderna dels att ryktet sprider sig om den där fotografen som är så billig, inte bra eller möjligtvis billig och bra. Men de kunder som kommer att höra av sig är de utan pengar och alltså inga vidare kunder. Det följer sen med när du startar företaget och då har du plötsligt problem eftersom ryktet lockar fel målgrupp.
Ett annat trick som jag inte tror på är introduktionspriser på tjänster. Annat än om det är ett fejkpris, dvs man skriver att det är rabbatterat fast det egentligen är vad man vill ha betalt. De ger gott om kunder som vill "testa" dig för eventuellt framtida samarbete. De flesta kommer naturligtvis aldrig höra av sig igen när introduktionen är över.
Jag gissar att scenariot är liknande för de flesta. Paret kommer till dig som fotograf och ber dig om hjälp att föreviga den stora dagen. Att i det läget ifrågasätta varför och hur mycket du vill ha betalt tycker jag är milt sagt något märkligt. Men jag märker det synsättet hos de kunder som kommer och vill köpa en kamera oxå. De menar på att det skulle finnas nån slags automatisk rabatt för att de köper en kamera för 3k. Köp en billigare kamera istället brukar jag säga.
Jag vet inte det känns som det mest är en parantes i ämnet. Man kan konstatera att allt fler får motivera varför de tar betalt och ska man dra nån slutsats från olika forum så vill kunden betala 1500:-, få alla orginalen på skiva så de kan skicka runt dessa till olika prova-på-gratis-labb, efter det att de har retuscherat bilderna mha en guide i Digitalfoto för Alla. Det ska dessutom var minst 200 bilder, från tidiga morgon till minglet på middagen.
Mvh
Maverick