Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidernas snyggaste Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)
eeliasson skrev:
Det tog HEMSKT lång tid att komma fram till ett svar, men...

elegantast: 35Ti, S3, SP

tuffast: svart F Photomic Ftn med F-36 motor + batteripack och 43-86 zoom

charmigast: Nikkorex Auto 35.

groteskast: F2S med MD-1 motor, MF-2 750-bilders bakstycke och EE-1 bländarservo. Släng på ett Reflex-Nikkor 2000/11 och du behöver ett helt bärarlag för att flytta på den.
Glöm för all del inte bort Databakstycket till F2:an då blir den ultimat...häftigare databakstycke får man leta efter..
Göran

Å andra sidan så är väl alla Nikon i F serien snygga, har själv ägt alla utom F men jag återvänder alltid till F4, grym design tålig som få, annars en Champagne Nikon F3T med MD-4 helst med en 200 f:2,0 AIS (jag gillar tunga kameror)

Kommer någon ihåg sin första kontakt med Nikon, första köpet..Jag minns det som igår när jag min Canon F1 kändes utsliten o jag såg en F4 på hyllan hos handlaren o när jag tog den i handen ..wow..that was it..

/göran

Jag, det får bli en F3/T med MB4...
Jag håller inte med om att F4:an är så tålig som alla säger. Sökarhuset är ju bara tunn plast! Har spräckt det själv, och funderar på om man inte kan stärka det med epoxy och glasfibermatta eller nåt...

Men den är vacker, inte fulsnygg som någon låtit påskina!

/Pontus

håller med om att plasten på sökarhuset är en svaghet men jag har ägt ett par ex. med stora bitar borta och dom har gått klockrent, kar ägt en F3 med en liten buckla i plåten och det prismat var kört..

Kanhända att plasten verkar stötupptagande medan plåten förmedlar stövågorna mer direkt..

/göran

Nikon FA (svart) -modernare än Canon T70 inuti, men så mycket snyggare. Drömkamera på åttiotalet.

Jag tycker att Nikon F utan Photomicsökaren, är otroooligt vacker. Har själv ägt F med Photomic men tycker dock att den sökaren är bland det fulare som finns.

Så här ska det se ut, Nikon F med prismasökaren...

Bilagor

• f.jpg
    f.jpg
    26.2 KB · Visningar: 663
Få kameror blir legender under sin livstid, men D2h är väldans snygg. Har ni sett avfasningen på prismahuset? Läckert.

801:an

Jag är förtjust i 801:an.Lokalredaktörens standardvapen under sent 80- och tidigt 90-tal. Vacker och enormt funktionell. Inga dumheter i onödan, heller. Och stryktålig.Och bra sökare.Mums. Men även F4;an har fet utstrålning...

forry4U skrev:
...Kommer någon ihåg sin första kontakt med Nikon, första köpet...

Jag blev lite tårögd och var tvungen att rusa ut och ta en bild i köket på första Nikonen. Detta var det paket jag köpte 1982, en FE med MD12, 35:a samt Minoltas underbara lilla fickstativ.

Bilagor

• nikon.jpg
    nikon.jpg
    15.1 KB · Visningar: 619
forry4U skrev:
Kommer någon ihåg sin första kontakt med Nikon, första köpet..
Jag vågar knappt säga det men det var en F-601!!! Usch, den sålde jag efter en månad. Sen blev det FE, F3HP, FM2, (10 år med Canon), F3HP igen, och senast en F4 (bäst!)

forry4U skrev:
...Kommer någon ihåg sin första kontakt med Nikon, första köpet...

Jo, det var i maj 1981, en EM i paket med E50/1.8 och E100/2.8. Valde mellan den och en Olympus Om-10 med Zuiko 50/1.8 för samma pris, vet inte om jag valde rätt men hade jag valt Olympusen hade jag väl inte haft lika många gamla Nikonhus i skåpet som nu...

Olympus gjorde förresten en del snygga kameror de också! Men det finns en annan tråd för det...

Kommer någon ihåg sin första kontakt med Nikon, första köpet..

Innan jag köpte min första Nikon F 1968, hade det bara varit Leica som gällt för mig. Jag köpte det här huset med en 35:a beg av en kompis på "Fotoskolan". Köpte några månader senare även en 105mm, slitstarka bitar som kom att vara mina följeslagare under många år. Här på bilden med en 18mm f4 som är en rejäl glasbit.

Bilagor

• nikon f.jpg
    nikon f.jpg
    21.7 KB · Visningar: 688
Den här vill jag ha till Julklapp,att den gör 13Fps gör ju inte saken sämre
/Göran

Bilagor

• nf3hs2.jpg
    nf3hs2.jpg
    31.7 KB · Visningar: 604
Nikon FM2 slår allt en snyggare, stabilare och mer pålitlig kamera fins inte.Tillsammans med en nikkor 35\2,0 så e det helt enkelt optimalt! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar