Advertisement

Annons

Tidernas snyggaste Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag väljer naturligtvis min gamla F2:a, den är kanske inte den allra "lättaste" kameran i världen men absolut den med största personligheten och känslan i alla fall. Tung och stadig och pålitlig som en Sherman tanks, ingen plast här inte.
Fungerar fortfarande fint efter mer än 25 års arbete.

Bilagor

• nikonf2.jpg
    nikonf2.jpg
    25.3 KB · Visningar: 897
Några av de coolaste Nikongluggarna är ju helt klart:

Supertelegluggen 300/2,0 som tillverkades -83 till -85
http://www.cameraquest.com/nf3002.htm

Fisheye-gluggen som plåtar bakåt...
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/speciallenses/images/6mmfish.jpg

eller

2000mm gluggen:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/reflex/2000mm.htm

Jag fick vid ett tillfälle ratta en F3P med en manuell 600/4 - en störtskön kombination!

Men som Canonman kan jag inte låta bli att påminna om Canons 5600mm spegeltele med tillhörande räls!

En lagom sliten svart FM2. Åh, en sön skönhet! Som en traktor och en porsche i samma kropp.

Objektiv däremot är ganska fula. Men ett splitternytt 50/1.4 med sin stora söta bedjande frontlins är rätt tilltalande ändå. Mmmmm..

edit: haha jäklar vad nördig man får vara!

carlzon skrev:
Jag väljer naturligtvis min gamla F2:a, den är kanske inte den allra "lättaste" kameran i världen men absolut den med största personligheten och känslan i alla fall. Tung och stadig och pålitlig som en Sherman tanks, ingen plast här inte.
Fungerar fortfarande fint efter mer än 25 års arbete.
****Dräggeldräggeldräggel!!!!****
En sån har jag haft, en F2AS med motor. Mumma! Det skulle vara coolt om den fanns i digital version!

fullsnyggt

He he!

Vilken underbar nonsensdiskussion.

varför är det ingen som nämner 80-talslooken på konsumenthusen.

jag röstar för 801.an. En riktig klassiker som var den första med modern look....och utan manuella vred...

Re: fullsnyggt

uge skrev:
He he!

Vilken underbar nonsensdiskussion.

varför är det ingen som nämner 80-talslooken på konsumenthusen.

jag röstar för 801.an. En riktig klassiker som var den första med modern look....och utan manuella vred...
Nä, fy...Den har jag aldrig gillat...Inte F90x heller.
Men visst är det kul med nonsensdiskussioner ibland!

Måste man så ...

Jag är ju inte någon Nikonmänniska men jag tycker nog F5 är rätt snygg, för att vara en Nikon.

:eek:)

Jag röstar på Nikon D2H..så har jag alltid gillat det senaste oxå..är ingen nostalgiker..den ser inbjudande och proffsig ut.

Jo, jag vet att många tycker den är skitful...

Senast ändrad:
Det tog HEMSKT lång tid att komma fram till ett svar, men...

elegantast: 35Ti, S3, SP

tuffast: svart F Photomic Ftn med F-36 motor + batteripack och 43-86 zoom

charmigast: Nikkorex Auto 35.

groteskast: F2S med MD-1 motor, MF-2 750-bilders bakstycke och EE-1 bländarservo. Släng på ett Reflex-Nikkor 2000/11 och du behöver ett helt bärarlag för att flytta på den.

F2 Photomic är ju ett mästerverk. Både glänser och ändå inte. Med ett upputsat Nikkor 50/1.4 GÅR det inte att få stiligare kamera..

(gärna så man ser det lilla lila-röda spektrat reflekteras i antireflexytan på linsen.. mmmMM..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar