Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidernas snyggaste Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med. Min EL2 är vacker... Vilket hantverk... Ljusmätaren är sönder, så just nu står den bara på hyllan och ser vacker ut. Men F4:an är kraftfullare i sitt uttryck.

/Pontus

Mina favoriter är nog S3, F3 och F4. Det är svårt att välja en av dessa då de är tre kameror med helt olika karaktärer.

F3P

Lustigt nog är de extremt hållbara Titan-modellerna sällan knappt använda och mer en samlar modell.

Har fingrat på både F2/T och F3/T i svart. Fina skapelser.

Mina favoriter är dock när man verkligen ser att de är välanvända av flitiga reportagefotografer. Som en välsliten F3P med helt avskavt handgrepp och där mässingsfärgen lyser igenom på toppkåpan. Ett smycke i svart, silver och guld.

Tror aldrig en F4 eller F5 kan bli så snygg. F4 måste vara den fulaste modellen med sina obalanserade och oproportionerliga former. Även om jag minns första gången jag såg F4 vid en visning hösten 1988 på en fotomässa i Lund. Då var F4:an en fascinarande och ofattbar teknisk skapelse.

Jag såg en kromad F3/T i händerna på en fotograf från National Geographic en gång. Han hade dessutom förstärkt kamerna med matchande silvertejp...

Min absoluta favorit blir dock min gamla tokslitna Canon F-1 new med motor. Kameran hade bara några små fläckar svart kvar. Motorn innehöll 12 (!) AA-batterier! Handgreppet var störtskönt, vida överlägset F3:an. Den tidigare ägaren Per-Anders Jörgensen (Årets Pressfotograf 88) hade gjort allt han kunnat för att ta livet av kameran utan att lyckas. Det inkluderade en luftfärd från trdje våningen ner i asfalten. Remmen hade jag fått från Expressen i Malmö och hade suttit på Torbjörn Anderssons ena F-1:a som han hade vid massakern vid himmelska fridens torg. Det var verkligen en kamera i min smak.

Ricoh KR-10 Super är en fin och smidig kamera.
Snygg också.

Men tillbaka till ämnet;

Min favorit är F från -59

sedan i ospecad oordning

F3hp, med MD4 riktigt hårig
FA (teknikladdad)
FM FM2 och FM3a = baskameror i fint skal
D2x, även den hårig.

Bilagor

• 59f.jpg
    59f.jpg
    12.8 KB · Visningar: 1,111
Hehe, en riktig nördtråd. Jag antar att det bara handlar om serietillverkade kameror, så vänsterkonverterad F4 är väl utom tävlan ;-)

Jag måste nog säga F3. Svart, inte titan. Både smäcker och kraftfull på en gång.

Objektivklassen blir svårare. Men det måste bli ett tidigt icke-AI-objektiv, de hade mycket vackrare fokusringar. Och ljusstarka korta telen är ofta vackra med sin stora frontlins. Fast Nikon har aldrig gjort särskilt vackra objektiv, Minolta, t ex, var snyggare.

Tillbaka till ursprunget. Den första 35mm-kameran Nikon tillverkade går inte av för hackor! Det måste vara en av de absolut snyggaste kameror, alla kategorier, som någonsin tillverkats.

Även den nytillverkade S3 2000 måste vara en het kandidat. Nytillverkad optik av hög klass för dessa mätsökarkameror finns dessutom att tillgå även från Cosina-Voigtländer, både med originalfattning och med M39 skruvfattning som via adapter passar Nikonkamerorna.

Daniel Ahlin skrev:
Kameror är rätt fula faktiskt.
Jag tyckte bilden på F4:an i sin broschyr var så snygg att jag valde att ta den som förlaga när vi skulle kopiera en bild på teckningen i högstadiet (-88). Nu kan jag inte säkert utnämna någon favorit dock.

Bilagor

• f4-teckningen.jpg
    f4-teckningen.jpg
    12.8 KB · Visningar: 988
Om ni har vägarna förbi Nässjö

Titta i på Hegethorns, i deras beg-skåp i källaren står en förgylld FA. Där snackar vi om en snygg kamera.
Annars tycker jag nog att F3HP med motor är en rätt så maffig syn.

Spontat tänker jag på de äldre husen men efter lite mer eftertanke kommer jag fram till D2h.

Anledningen är att jag attraheras av kombinationen form och funktion. Just D2h utstrålar verkligen detta. Rent och funktionellt, samtidigt som dedär små detaljerna som inte kan tillskrivas funktion finns med.

Jag tycker också att FM3a:n är en fantastiskt vacker – kan man säga så? – kamera. De äldre proffshusen gillar jag inte då de ser alldeles för klumpiga ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar