Advertisement
ANNONS
Annons

TFT skärm !

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har koll på kvaliteten när det gäller Dells Tft skärmar?

Eller vilka komponenter de innehåller?

Kan de vara något att satsa på om man ska köpa ny hårdvara....

Re: Re: LG-komponenter?

larsaz skrev:
LG är en stor kinesisk tillverkare av elektronik, bla skärmar mm.
Liten rättning, LG är inte ett kinesiskt företag utan ett koreanskt, liksom Samsung. Philips och LG slog ihop sin LCD tillverkning 1999 och bildade LG.Philips LCD. Utveckling och tillverkning sker både i Holland och Korea. Bolaget är världens största tillverkare av platta skärmar. Om nu nån bryr sig...
Bra skärmar gör dom iallafall, så det är inte konstigt att Apple har dem som underleverantör.

novis skrev:
Är det någon som har koll på kvaliteten när det gäller Dells Tft skärmar?
Mycket bra skärmar, oftast förklädda Samsung eller Philips skärmar.
Dells nya 20,1" (2000FP) har fått mycket bra recensioner, den använder LG.Philips senaste 20,1" panel som har äkta 24bit färghantering och är mycket snabb (16ms).

Nu har jag använt min ViewSonic VP171s och jag kan inte säga annat än att jag är kanon nöjd..

Fårgätergivningen är helt klart suverän och även designen på själva skärmen.

Har inte en enda död pixel vilket jag tycker det inte borde vara när man betalar över 5000 för en 17" skärm.

Men jag kan varmt rekomendera den till er som funderar på att köpa TFT. !

m.v.h / Jens !

Tråden har varit död nu ett litet tag, men jag är i stort behov av lite snabb respons.
Skall inhandla 4st platta skärmar nu innan året är slut till våra 2nya "värstingdatorer":).

Skärmarna skall nästan enbart användas för foto & video.

Samsung 172X, är denna någotlunda bra?
Andra rel.billiga tips?

Sen,
det här med döda pixlar låter skrämmande....
Läste att Samsung bara byter tillbaka skärmar med minst 10st döda pixlar.
Hur mkt stör 10st döda pixlar ifall jag slår till på dessa skärmar?

Northern Star skrev:
Samsung 172X, är denna någotlunda bra?
Andra rel.billiga tips?
Här finns en test på 172x. Den är av de bästa TFT-skärmarna för bild, t.ex Photoshop, men frågan är om de lämpar sig för videoredigering. Den gör skrämmande dåligt ifrån sig på spel iallafall. Men för mig är den ändå intressant.

Sen, det här med döda pixlar låter skrämmande....Läste att Samsung bara byter tillbaka skärmar med minst 10st döda pixlar.
Hur mkt stör 10st döda pixlar ifall jag slår till på dessa skärmar?
Ska du köpa fyra skärmar borde det inte vara något problem att ta upp dem ur kartongen i butiken och testa dem. Det får jag göra.
Man ska alltså hålla sig borta från postorder.

Hej!

Köp inte TFT-skärm bara p.g.a platsbrist! Enligt mig är TFT-skärmar uteslutande det bästa alternativet när det gäller bildbehandling. Jag förstår intve hur jag kunde jobba med bilder innan jag skaffade min TFT-skärm.

Platta 19-tummare testas i nästa "Mikrodatorn"

Läste just i tidningen "Mikrodatorn" att man i nästa nummer (i handeln 15 januari) testar "ett dussin" platta 19-tumsskärmar.

Testerna brukar vara bra vägledning så man får mest skärm för pengarna - kanske ide' att vänta med köpet ett litet tag?

Dove skrev:
Hej!

Köp inte TFT-skärm bara p.g.a platsbrist! Enligt mig är TFT-skärmar uteslutande det bästa alternativet när det gäller bildbehandling. Jag förstår intve hur jag kunde jobba med bilder innan jag skaffade min TFT-skärm.
Mja, det där får du nog utveckla? Min Sony G200 klår fortfarande det mesta.
På vilket sätt är en tft bättre rent bildmässigt? Även om jag tycker att tft är bra nog (jag själv ska ju byta till platta skärmar!) så är crt fortfarande totalt överlägset vad gälller kalibrering, kontrast och omfång.
När jag lånade en Samsung 172T, som ses som en av de bästa tft, så var det ganska knökigt att kalibrera, och den har en ganska snäv betrakningsvinkel, och den är ändå ganska bra för att vara tft.

Fortfarande, för petjobb, crt är bättre. Men tft är för de flesta bra nog.

Hej Calle!

OK, jag var väl lite slarvig i mitt inlägg. Självklart beror det alltid på tillverkare och modell. Jag menade självklart att JAG tycker TFT är mycket BRA för bildbehandling, BÄST vet jag självklart inte då jag inte testat alla skärmar som finns :D

Vad jag kommit fram till i mina (små) jämförelser mellan olika skärmar i olika prisklasser är att jag tycker man har bättre kontroll över tonerna i låg- och högdagrar med en TFT-skärm.

Betraktningsvinkeln är självklart ett problem, men det kanske kan vägas upp av att TFT'n inte drar till sig damm? ;)

Tack för supertipsen, kan dock inte vänta på nästa nr av Mikrodatorn;-)
Måste bränna pengarna innan nyår pga. skatteskäl m,m...
Det verkar luta åt samsungs 172X.

Sista frågan för mig.
De döda pixlarna, hur vanliga är de.
Blir tvungen att beställa skärmarna via postorder fr. ngt av de större företagen, Dustin/Komplett.se el. liknande.

Drar liv i den här gamla tråden. Hämtade mina Samsung 172X idag. Jädrar så läckra och slimmade. Mitt vardagsrum känns fem kvadratmeter större.
Har en död pixel på ena skärmen. Är inte så irriterande dock, den skärmen har jag för menyer och liknande.
För spel verkar de vara ok, testade några minuter i Unreal Tournament. Nu spelar jag inte mycket, men ändå. Är man hardcore gamer ska man nog låna hem och testa TFT innan, jag misstänker att vanlig crt är bättre på sådant.
Kommer nog att byta grafikkort, har två äldre Matrox nu, blir nog ett Matrox Pharelia som klarar digital signal på dubbla skärmar.
Photoshop har jag inte suttit så mycket vid än, kommer att göra det slutet av veckan.
Men första intrycket är mycket gott, och nu ser man verkligen hur fula vanliga skärmar egentligen är....!

Riktigt Nice setup Calle.

Jag gjorde tvärtom, gick upp till större... 2st 22" diamondtron. Men vilka åbäken. Hade jag haft råd hade det det nog varit något annat. Tur man har stort bord.

/Me, som bara inte kan låta bli...

Bilagor

• workstation.jpg
    workstation.jpg
    44.2 KB · Visningar: 374
Köpte i fredags en Samsung 193P, för 7500 kommer förmodligen på tisdag :).

Den verkar verkligen vara en riktig höjdar skärm.

den testade nyligen på Tomshardware

http://www6.tomshardware.com/display/20040326/lcd-04.html

"Provided you calibrate it, or at least take the time to set it exactly, the 193P is perfectly adequate for image retouching, even for the finest details and in a professional context"

Jag väntar med spänning, hoppas man inte råkar ut för några döda pixlar dock.

PS: Och Samsungs 172x modellerna anses INTE som dom bästa, däremot väldigt bra för SPEL.

Senast ändrad:
Jag köpte hem en Sony SDM-X72 för ungefär ett halvår sedan, problemet med den och vissa andra TFT -skärmar jag sett är att speciellt den röda färgen närmast liknar neonrött. Den vill hoppa ur skärmen och slå en på käften.

Skärmar som Iimayas 19" TFT (1600x1200 max upplösning) lider inte av detta, vad jag märkt, men till det priset borde de vara perfekta.

Personligen blir jag tröttare i ögonen av TFT än CRT, märks väldigt tydligt. Sitter ~8 h per arbetsdag framför skärmar.

En Sony SDM-X72 jag hade på jobbet gick sönder efter 2 månader, den körde jag analogt. Rödfärgen försvann delvis i ett band på högra kanten.

Senast ändrad:
barba skrev:
Personligen blir jag tröttare i ögonen av TFT än CRT, märks väldigt tydligt. Sitter 8-10 h per arbetsdag framför skärmar.

själv håller jag inte med. men däremot så har en TFT betydligt högre ljusstyrka än en CRT. Så testa att ställa ner Brightness, dock så skärmen e fortfarande kalibrerad. 30-40%.

Bästa verktyget, enligt min mening, för att få nästan alla skärmar att bli anständiga i färgerna är Gretag iOne display. Det är ett litet mäthuvud med en riktigt bra programvara. Jag har provat i princip alla instrument som har funnits de senaste 8 åren och detta är ett av det bästa verktygen jag använt. Jag fick till och med min LG TFT skärm att bli anständig.

När det gäller skillanden på olika skärmar så är det inte bara panelen som avgör. Elektroniken i skärmen är nästan lika viktig.
Apples 20" går att få riktigt bra med ett hjälp av iOne. Dock så saknar den, som de flesta flata skärmar, möjlighet att justera färgerna direkt i skärmen. Man får istället använda mjukvara för att justera färgkanelerna.
Ett tips när man kallibrerar en tft skärm är att ställa ner ljuset till ca:60% innan man mäter. Annars riskerar du att få för litet omfång i icc profilen.
/Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar