ANNONS
Annons

Test av 5D och D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Hittade en test mellan äldre och nyare kamera. En ny 5D lär väl komma snart. Den 3 år gamla 5D står sig rätt bra bildkvalitemässigt mot D700 i denna test, vilket jag skulle ranka som en av de viktigaste egenskaperna. 5D bilder är till höger. Sedan vet man ju inte om inställningarna hade varit annorlunda i kamerorna så hade testen visat annat.

"The Canon EOS 5D is still the standard of its class. Despite the unfair comparison, there are some important areas where even the Nikon D700 has a hard time: image quality."

http://pixinfo.com/en/articles/nikon_d700_vs_canon_eos_5d/

Mvh

Omar

Det var ju trevlig läsning för en EOS 5D ägare. Har ju hört att man kan bli mobbad om man går ut med en sådan gammal sak på axeln och att den skulle ge skitbilder nu när Nikon kommer med sina nya "apparajter".

Fotograferar mest landskap med min Canon 5D och klarar mig bra utan alla nya finesser. Kör för det mesta med mauellt läge. Det ända jag kan komma på just nu att jag saknar för min egen del är:

Vädertätat hus - Slippa vara orolig vid fuktigt väder eller lite regn

Bättre display - Har sett Nikons D300 display. Nu börjar det likna något.

Ställbar timer - Självutlösare på 10sek är bara jobbigt. Önskar att det även fanns på 2 sek. Har lusläst manualen men har inte hittat någon sådan finess.

Känner inget behov att byta upp mig, utan väntar några år och köper då uppföljaren begagnad.

/Gunnar

"The Canon EOS 5D is still the standard of its class. Despite the unfair comparison, there are some important areas where even the Nikon D700 has a hard time: image quality. The EOS 5D gets behind only in chromatic noise. The smaller feature set and the resulting simplicity of the Canon camera can be an advantage in certain cases."

Muaha-ha-ha-ha ;-)

Är det bara jag som har svårt att se någon skillnad på bilderna i testet? Det enda tydliga var skärpan, om det var obehandlade bilder så verkar det som om Canon skärper sina bilder lite mer i kameran än vad Nikon gör.

jo, visst e canonbilderna klart skarpare. Det står inget om vad skärpan står på i kameran, någon som vet? D700 bilderna ser ju inte ens särklilt skarpa ut överhuvudtaget.

jo, visst e canonbilderna klart skarpare. Det står inget om vad skärpan står på i kameran, någon som vet? D700 bilderna ser ju inte ens särklilt skarpa ut överhuvudtaget.

Bilderna från RAW-filer är ju skarpare från 5D:n oxå, så det är något mer än uppskärpning i kameran som inverkar. Starkare anti-alias i D700:an? Sämre glugg (EF 50/1,4 vs Nikkor 50/1,8)?

Men...skillnaderna är marginella...bägge ger fantastiska bilder. D700 är helt klart ett prestandamonster i sin klass men 5D håller stången bra vad gäller ren bildkvalitet...å det är inte så illa pinkat för en 3 år gammal kamera tycker jag :)

// Matti

Senast ändrad:
Hej

Än tidigare användare av 5D och nu ägare av D700 skriver bla

"The 5D captures more detail"

"None of these give me quite the level of detail in D700 files than I was seeing in 5D files"

"Dynamic range: The noise reduction and Active D-Lighting built into Capture NX2 help make the most of the available tonal range, but the DR seems pretty similar between the two cameras. Can't say I notice a big difference really."

"Shutter sound was more subdued/pleasing with the 5D"

Från

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=29048094

Mvh

Omar

Ska testa Nikon nu

Har precis fått hem min Nikon D700 med 14-24 samt 24-70 o ska börja jobba med den nästa vecka.Har fortfarande kvar min canon 5D men sålde min 1ds mark 2 nyligen.
Varför jag valde att köpa Nikons D700 är för att jag tröttnade på dom usla motljusegenskaperna som många utav canons optik har.
Dom som är riktigt dåliga är bla 16-35 2.an samt 70-200 2,8 is samt den nya 70-200f4 is är inte mycke bättre den heller.
Så det ska bli kul at se själv vad nikons optik presterar o inte höra på en massa märkesdårar som hyllar sina grejer bara för att det står Nikon/canon på dom.
Första intrycken av D700 är att allt är omvänt dels så skruvas optiken på åt motsatt håll mot canons samt ska du öka exponeringen så ligger + sidan åt vänster håll.Däremot inger huset solid byggkvalite däremot så är det betydligt tyngre än 5D.

En positiv sak med blixtskon på nya Nikons 900 blixt är att den har en låsfunktion o inte en skruvanordning som är rätt kass på canons blixtar.
Blir jag nöjd med Nikons optik eller Carl zeiss så kommer jag inhandla nya D3x när den kommmer.om man ser på senare tester bla stefan olsson så verkar Nikons D3 blivat väldigt hypad o enligt honnom så skiljer det bara ett steg i brusegenskaper till Nikons förmån.
Oavsett märke så är jag övertygad om att det kommer gå lika bra att jobba oavsett om det står canon/Nikon på kameran det är bara en vanesak.

En positiv sak med blixtskon på nya Nikons 900 blixt är att den har en låsfunktion o inte en skruvanordning som är rätt kass på Canons blixtar.
Det går att vänja sig vid allt. Även Canons nya blixtar har en blixtsnabb låsspak, som dessutom aktiverar tätningen mot tryckkanten på 40D och uppåt.
Nackdelen är att det går långsammare att ställa om till multiblixtsystem (trådlöst), för den som ofta gör det.

Första intrycken av D700 är att allt är omvänt dels så skruvas optiken på åt motsatt håll mot canons samt ska du öka exponeringen så ligger + sidan åt vänster håll.Däremot inger huset solid byggkvalite däremot så är det betydligt tyngre än 5D.

I menyn kan du ställa hur du vill positivt/negativt ska gå. Har själ ändrat så att det överensstämmer med tallinjen, från vänster till höger för att öka.

Att ändra på objektivfattningen går däremot inte ;-)

Nej, varken fattningen, zoomringen, fokusringen eller den annars omoderna bländarringen är så lätta att vända på. Efter 30+ år med Canon tycker jag det är himla tjurigt, om jag lånar en Nikon, att få till det om jag inte har tid att tänka efter.

I menyn kan du ställa hur du vill positivt/negativt ska gå. Har själ ändrat så att det överensstämmer med tallinjen, från vänster till höger för att öka.

Att ändra på objektivfattningen går däremot inte ;-)

En trevlig skillnad mellan Canon och Nikons bättre kameror är att på Nikon går allt att ställa in efter egen smak, bortsett från objektivfattningen då :)

/kent

Har precis fått hem min Nikon D700 med 14-24 samt 24-70 o ska börja jobba med den nästa vecka.Har fortfarande kvar min canon 5D men sålde min 1ds mark 2 nyligen.
Varför jag valde att köpa Nikons D700 är för att jag tröttnade på dom usla motljusegenskaperna som många utav canons optik har.
Dom som är riktigt dåliga är bla 16-35 2.an samt 70-200 2,8 is samt den nya 70-200f4 is är inte mycke bättre den heller.
Så det ska bli kul at se själv vad nikons optik presterar o inte höra på en massa märkesdårar som hyllar sina grejer bara för att det står Nikon/canon på dom.

En positiv sak med blixtskon på nya Nikons 900 blixt är att den har en låsfunktion o inte en skruvanordning som är rätt kass på canons blixtar.
Blir jag nöjd med Nikons optik eller Carl zeiss så kommer jag inhandla nya D3x när den kommmer.om man ser på senare tester bla stefan olsson så verkar Nikons D3 blivat väldigt hypad o enligt honnom så skiljer det bara ett steg i brusegenskaper till Nikons förmån.
Oavsett märke så är jag övertygad om att det kommer gå lika bra att jobba oavsett om det står canon/Nikon på kameran det är bara en vanesak.

Min Canonblixt har ingen skruvanordning utan den har snabbfastsspänning. 580 EX II

//Peter

Nej, varken fattningen, zoomringen, fokusringen eller den annars omoderna bländarringen är så lätta att vända på. Efter 30+ år med Canon tycker jag det är himla tjurigt, om jag lånar en Nikon, att få till det om jag inte har tid att tänka efter.

Kul att du nämner det där med bländarringen. Vissa av Nikons äldre gluggar har den kvar, visst. Men inte ett enda av de moderna husen kräver att du använder den. Med modernt hus avser jag typ 10 år gammalt och fram tills nu. Du kan faktiskt så att på många av husen själv välja om du vill använda ringen eller snurrhjulet strax under avtryckaren (eller tumhjulet om du ställer in kameran på detta sätt). Dessutom går det att ställa in åt vilket håll hjulet skall snurras..... Vill du köra bakvänt som på en Canon :), så går det alldeles utmärkt.

Ps. På objektiv som saknar AF, dvs alla AI, AI-S och Zeiss mfl (från år 1064 eller något sådant) måste du dock använda den gammaldags bländarringen....

Ps. På objektiv som saknar AF, dvs alla AI, AI-S och Zeiss mfl (från år 1064 eller något sådant) måste du dock använda den gammaldags bländarringen....
Nog fasen trodde jag Nikon är gammaldags, men att det är illa... ;-)

Även på min Canonkamera (40D) kan man vända på slutar- och bländarringen (den sistnämnda sitter alltså baktill på huset) om man nu skulle vilja det. Däremot går exponeringskompenseringen alltid på ett och samma håll. Canon har tecknen för + och - huggna i sten i displayerna, så det låter sig inte ändras med mjukvara.

I praktiken kanske inte skillnaden här spelar någon roll, men om det är detaljer vi pratar om tycker jag detta visar på samma sak jag har sett på flera håll.

Om resultatet hade varit tvärtom hade den tre år gamla 5D skött sig bra. Nu är den utan tvivel bättre (i detta avseende) än D700. Marginellt bättre, men ändå.

Den här bloggaren (http://saidkarlsson.com/blog/?page_id=256) som jämfört 5D och D700 säger dessutom om brus och iso: "I would say that the low light capabilities of the D700 is not really that much better than on the 5D. On really high ISO its another story though, but for demanding work (magazines, stock photography) i think ISO 1600 is still not usable. ISO 800 is probably the upper limit for both cameras."

Så varför påstår alla att Canon ligger efter? Nikon gör ju fantastiska kameror att hantera, tåliga, med bra skärm och de är dessutom snygga. Det kanske ger bättre bilder i och för sig.

Jag tror dock att det är Nikon och inte Canon som sover dåligt nu i dagarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar