Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till min Canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra sammanfattat, Leif. Nu behöver vi egentligen inte spekulera vidare, innan Mikael sagt mer om vad han vill ha sitt objektiv till.

OT: Det är nog inte många 30D-ägare som gör en massa 60cm-utskrifter stup i kvarten. Hemmet har ju trots allt ett begränsat antal väggar som man kan klistra igen med sina alster ;-)
Men det är mycket praktiskt att kunna beskära bilden ordentligt, kanske 50-60%, och sedan fortfarande ha marginal kvar att minska ner bilden till t.ex 1024 pixlars bredd (vanligt format här på FS). Det gör att detaljrikedomen i bilden blir högre än om man alltid bara presenterar bilden med pixlarna i originalstorlek - fast 1Dxx har ovanligt snygga pixlar, förståss ;-). /OT

Men risken är att man kommer att tycka att 200mm + x1.4conv blir otillräckligt.. Det är otroligt lätt att känna att man "behöver" mer räckvidd...

Beror ju på vad generella naturbilder är..

Jag uppfattar inte det som till stor del djur/fåglar.., eller?

Natur generellt för mig har mer med helhet att göra.. landskap, landskapsdetaljer, djur i miljö etc.

nature/Wildlife pekar väl mera mot längre brännvidder..

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar