ANNONS
Annons

Teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

andlin01

Aktiv medlem
Hej. En fråga, Var kan man hitta lite trevliga fasta teleobjektiv till Pentax? Hade tänkt mig 200 - 300mm.
Det har ju funnits både FA 200 och FA 300 2,8 star men jag misstänker att det inte varit några storsäljare med tanke på Canons och Nikons dominans på proffs/semiproffs marknaden.

Pentax har väl några på gång som är vädertätade och med supersonicmotor: SMC-DA* 300/4,0 ED (IF) SDM, SMC-DA 200/2,8 ED (IF) SDM och en zoomvariant: SMC-DA* 60-250/4,0 ED (IF) SDM. Vad de kommer att kosta vet jag inte. Annars finns väl äldre fasta 200mm och 300mm kvar på marknaden? Eller också t.ex. den utmärkta Sigma 100-300/4,0.

Senast ändrad:
Beror ju också lite på ljusstyrka...

Ett 200/2.8 eller 300/2.8 (!) kostar ju ganska mycket. Medan ett 300/5.6 inte är så dyrt. Där finns en del begangnat manuellt fokuserande...

Finns ju idag även zoomar som täcker upp området och som många gånger är mer flexibla än fasta gluggar...

Du får nog satsa på nya 300/4 som föregående talare nämner om du vill ha något bra.
Jag har själv FA 300/4.5 som är ett mycket fint objektiv, dock låter AF lite väl mycket. Det eller F-versionen är bra objektiv.
Du får hålla ögonen öppna på Ebay efter Pentax telen, eller varför inte Tamrons med adapatall (ingen AF).

Slutligen beror det också på vad du haft innan. Att köpa något annat pirat-tele (utan AF) somm 300/5.6 eller 400/5.6 kan vara ett sätt att börja med.

FA*300/2,8 tillverkas på beställning, men det kostar säkert 30-50.000:-.
Jag håller med ovanstående om att köpa billigt nu, tex en 70-300 för några tusen.
Senare kommer DA*200/2,8 SDM, och den kan du förlänga till tex 300mm med en 1,5X teleförlängare, du tappar då bara ett exponeringssteg(=bländare 4).
Med kommande DA*300/4 ger samma teleförlängare bländare 5,6 och ca 450mm, lite ljusklent alltså.

Det var just det där med ljusstyrkan och möjligheten att andvända en förlängare som gör att jag söker ett fast tele. Och att Pentax har några "på gång" har vi läst i några månader.Synd på en i övrigt bra kamera (k 10d) att dom inte följer upp eftermarknaden. Vore tråkigt att behöva köpa en Nikon för att kunna köpa dom brännvidder och ljusstyrkor jag vill ha.

Jag håller med. Ett 400/5.6 tror jag hade varit bättre än 300/4. Att något kompakt går före anvädningsområdet är inte helt rätt anser jag, då text Canons och Nikons 400:a motsvarigheter är populära.

Jamas skrev:
Du får nog satsa på nya 300/4 som föregående talare nämner om du vill ha något bra.
Jag har själv FA 300/4.5 som är ett mycket fint objektiv, dock låter AF lite väl mycket. Det eller F-versionen är bra objektiv.
Du får hålla ögonen öppna på Ebay efter Pentax telen, eller varför inte Tamrons med adapatall (ingen AF).

Slutligen beror det också på vad du haft innan. Att köpa något annat pirat-tele (utan AF) somm 300/5.6 eller 400/5.6 kan vara ett sätt att börja med.

Det sista vill jag hålla med om. Har både manuella Takumar 4,0/300 och Pentax K 5,6/400 och dessa betingar ett relativt högt begagnatpris. Men kan man hitta ett Vivitar 5,6/400 för hundralappar så är det ett väl så gott alternativ och jag talar av egen erfarenhet då även ett sådant står på min objektivhylla. Ett objektiv med mycket hög skärpa och resultatet är närmast omöjligt att skilja från Pentax 5,6/400.
Kan man klara sig utan autofokus så finns en hel del på beg.marknaden.
Använder man Pentax K10D så skall man vara medveten om att det huset inte mäter ljuset rätt med ett objektiv utan "A" inställning. K100, DL, DS och D fungerar, så vitt jag vet utan problem.

Uffe

Eftersom du är ute efter ljusstarka optiker så torde FA*300/2.8 vara en intressant lösning. Pentax i Uppsala bör nog vara vägen att gå för en beställning.

// Matte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar