Annons

Teleobjektiv till fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv så föll mitt val på en Sigma 120-300 f2.8 EX APO HSM med 2x konverter efter att ha läst recensioner och användar kommentarer i 3 veckor.
Får hem det nästa vecka när fästmön kommer från USA , så ska ge lite mera feedback när jag har grejerna i handen.

Mvh

/Andreas

Samma situation!

Var 1 sek fr att beställa ett 100-400 igår.. men nu verkar det luta åt ett 300/4.0+1.4 conv.

Blir inte klok på att det inte finns nåt "200-400 4-5.6 L IS USM" som är lika skarpt som 400/5.6 och utan skjutzoom och väger ca 1100g och är 20 cm i 400mm.

Ge mig!!

Jo den ser inte dum ut...

Men kommer nog aldrig att lägga 62.000:- på ett objektiv, såvida jag inte sadlar om och blir proffsfotograf.. :)

/ Magnus

svårt val

det är verkligen ett svårt val det här att välja teleoptik. Själv använder jag både 100-400 zoomen och 300/4,0 + extender 1,4. Jag skulle vilja påstå att 300:at är klart skarpare med 1,4 extendern än vad zoomen är vid 400mm-läget. Bifogar en bild på flygande ejder i 100% crop. Lite USM är pålagd i efterhand då jag inte hade så mycket skärpning inställd i kameran (20D). Bilden tagen på frihand (axelstativ) 300+ 1,4 ext.

Bilagor

• testejder100crop.jpg
    testejder100crop.jpg
    40.2 KB · Visningar: 318
Enligt min erfarenhet är det precis tvärtom, 100-400:an är klart skarpare på 400mm:

Bilagor

• 400mm.jpg
    400mm.jpg
    46.5 KB · Visningar: 302
Bra!

Kul att höra det! Det är just 300/4.0 + 1.4 converter som jag funderar på att inhandla...

Skulle iofs vara skönt med en zoom..

Jag har inte hållt i Canons 100-400, men jag har hört att det är en lite knepig skjutzoom på den.. Någon som kan komentera skjutzoomen? Är den sämre än "vanlig" ?

/ Magnus

Vanlig zoom är att föredra tycker jag, bättre kontroll med en sån.
Fördelen med skjutzoom är att objektivet blir rätt litet och behändigt när den är i inskjutet läge.
100-400:an har oxå en låsmekanism som gör att den inte zoomar av sig själv när man går omkring med den, mycket bra.

Bilden jag la in oven är alltså, om ni inte förstod det, 400mm från 100-400:an 100% utsnitt.

edit: rätta ett skrivfel.

Senast ändrad:
Konstigt att ingen har nämnt "Bigman" eller som den även kallas 50-500 som snart kommer i ett förbättrat utförande anpassat för digitala SLR. Det är ett väldigt populärt objektiv i USA och det finns faktiskt många fina fågelbilder på pbase tagna med denna glugg. Vettigt pris men bara att glömma konvertern.

Den har mycket svagare skärpa, väger betydligt mer (½ kg mer) och saknar IS.
Jag tycker inte det är konstigt att den inte nämnts.

Håller med, jag tycker inte den verkar hålla riktigt i jämförelse med 100-400. OK, den är billigare, men utifrån den mängd bilder jag sett på nätet så verkar de bästa från Canon 100-400 vara lite bättre än de bästa från Sigma 50-500. Och IS är väldigt bra att ha.

Hej

Själv skulle jag önskat ett Canon 200-400mm f/4, men eftersom det inte finns, så har jag tänkt på de andra alternativen. Jag har ett 500mm, men ibland vill man kunna vara mer rörlig och ha ett lättare objektiv, så jag har bestämt mig att införskaffa Canon 400mm DO f/4.

100-400mm och 400mm f/5.6 blir lite lidande med telekonvertrar om man tex tänker på AF.

Har fått blandade omdömen, men en del bilder jag har sett så ser de rätt bra ut.

Skall bli mycket intressant att testa denna glugg som bara är 23cm lång och med vikten 1.9kg.

400mm DO + 1.4XTC + 20D= ca 900mm brännvid.

MVH

Omar

Ang. "cropfactorn" på 350D

Räknade lite på vad man får för brännvidd med 350D+300mm+1.4 converter och landade på 672mm!!

Kan det stämma?

Räknar man 300 x 1.6 x 1.4 = 672 eller?

Vore grymt om det stämmer :)

När jag plåtade fåglar som värst försökte jag att plåta med så kort brännvidd som möjligt och så nära som möjligt. Gömsle och framförallt planering krävs en hel del för att lyckas bra. För att inte tala om intresse och passion. Riktiga ornitologer med fotografiskt intresse tar i regel de bästa fågel-bilderna, de brinner för uppgiften.

Ett stadigt och TUNGT stativ behövs ofta i terrängen med ett långt tele. Tyng ner ett för lätt stativ med en påse sten. Kan göra underverk för skärpan.

Fin fint!

Men på vidvinkelsidan så finns det ju 10-22 och jag ser iaf ingen anledning till at ha större vinkel..?

Ska beställa 300/4.0 L + 1.4 converter nu...

bye!

/ Mange

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar