Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Telekonverter till K100D
- Trådstartare hejcajsa
- Start datum
ibbe76
Aktiv medlem
det är bara att sätta på den som ett vanligt objektiv,antar det inte finns några strömkontakter på den så det kommer bara funka manuelt.
-antar du får ställa om i Meny/C /and.av bländarring till 2.
-Andvänd sen Ae-l knappen för snabb justering så du får en någolunda bra exponering
-antar du får ställa om i Meny/C /and.av bländarring till 2.
-Andvänd sen Ae-l knappen för snabb justering så du får en någolunda bra exponering
FotoZ
Aktiv medlem
Det är helt mekanisk utan elektriska kontakter, så det är gjort för helt mekaniska objektiv. Om det används tillsammans med ett autofokusobjektiv med bländarring, så blir autofokusobjektivet som ett manuellt M eller K-objektiv. Om det används tillsammans med ett DA-objektiv så kan bara den största bländaren användas eftersom DA-serien saknar bländarring och därmed mekanisk justering av bländaren.
Använd i kamerans M-läge med AE-L för att blända ner och mäta ljuset och ställa tiden.
Använd i kamerans M-läge med AE-L för att blända ner och mäta ljuset och ställa tiden.
bramhult
Avslutat medlemskap
Jag har just fått mitt Sigma EX 100-300/4,0 DG APO till min K10D och funderar på att köpa till en telekonverter. F n finns det bl a Sigma 1,4x eller 2,0x att välja på. Cyberphoto skriver om Sigmas konverter "Observera att man inte får någon autofokus om största bländaröppning blir 8 eller mindre (utom i vissa undantagsfall)".
Finns det fördelar med att vänta på Pentax nya konverter som lanseras senare i år eller är det egalt vilket man väljer?
Mvh
Göran
Finns det fördelar med att vänta på Pentax nya konverter som lanseras senare i år eller är det egalt vilket man väljer?
Mvh
Göran
FotoZ
Aktiv medlem
Autofokussystemet är officiellt kalibrerat till bländare 5,6 - detta innebär att med objektiv med största bländaren över 5,6 gör det svårt för autofokusen. Nu är det inte så att autofokusen dör direkt efter f/5,6, det är lite flytande - upp till 6,7 brukar fungera riktigt bra, över f/8 uppstår svårigheter. Detta beror på en begränsning i autofokussystemet, som behöver ljus för att fungera.
Pentax egna SDM ger kompatibilitet med SDM-driften, och det är fördelen med dem. Dessutom blir de vädertätade för att passa ihop med DA Star objektiven. Hur dessa passar med Sigma har jag ingen aning om.
Pentax egna SDM ger kompatibilitet med SDM-driften, och det är fördelen med dem. Dessutom blir de vädertätade för att passa ihop med DA Star objektiven. Hur dessa passar med Sigma har jag ingen aning om.
Senast ändrad:
bramhult
Avslutat medlemskap
Hej Roland och tack för svar.
Jag reser till Sydafrika nästa måndag och Pentax, som var mitt förstahandsval,kunde inte leverera vare sig 200 eller 300mm i tid så vad gör man?
Men jag kan ju alltid invänta Pentax konverter och byta upp mig senare i år om det är meningsfullt. Som det är nu får jag i alla fall ett 300mm objektiv med mig.
Mvh
Göran
Jag reser till Sydafrika nästa måndag och Pentax, som var mitt förstahandsval,kunde inte leverera vare sig 200 eller 300mm i tid så vad gör man?
Men jag kan ju alltid invänta Pentax konverter och byta upp mig senare i år om det är meningsfullt. Som det är nu får jag i alla fall ett 300mm objektiv med mig.
Mvh
Göran