Annons

Telekonverter till Dimage A2

Produkter
(logga in för att koppla)

sandiberu

Medlem
Jag är ute efter en telekonverter till min Konica Minolta Dimage A2. Har läst mig till att det är Minolta ACT-100 som gäller?...

Är det någon som vet var jag kan få tag på en sådan? Verkar ju dessvärre inte som om någon butik har kvar dem på lager.

Finns det någon annan lösning om inte just den går att få tag på?
 
Jag är ute efter en telekonverter till min Konica Minolta Dimage A2. Har läst mig till att det är Minolta ACT-100 som gäller?...

Är det någon som vet var jag kan få tag på en sådan? Verkar ju dessvärre inte som om någon butik har kvar dem på lager.

Finns det någon annan lösning om inte just den går att få tag på?

Det är en rejäl klump som man knappt tror kameran ska hålla för, men det gör den och det fungerar riktigt bra. Att få tag på en sådan idag är nog inte lätt. Vi var få som köpte sådana (tror jag gav nästan 2000 för min) och de följer nog kamerorna. Håll utkik på Tradera och Blocket. Ibland säljs ett komplett kit med både vidvinkel- och telekonverter inklusive kameran då. Riv åt dig det du vill ha o sälj resten!

En annan lösning som fungerar men bara i ändläget (det skulle även ACT-100 göra, men det gick utmärkt att zooma en del med den ändå) är Olympus TCON-17. Den finns att köpa än idag. Du behöver behöver en step-up ring från 49-55 mm.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=tcon17
 
det finns pirat 2x-convertrar, är dock inte av samma kvalité som Minoltas original, men kostar bara 200-300 kr, har en liggandes någonstans...
-
apropå vidvinkeltillbehöret så är det riktigt bra, är supernöjd med den, även om mina båda A2:eek:r har agerat konstigt sista tiden, AS börjar sacka ihop på den ena...tyvärr.
 
Jag har själv kört med en Raynox 2,2x, som ger helt okej bildkvalité. Den går fortfarande att få tag på (och min är nog till salu, om nån är intresserad!). Men tyvärr passar den inte riktigt på A2 utan vinjetterar en del.
 
Tack för alla svar!

Får väl se till att hålla ett öga på blocket och tradera då... Skulle ju vara kul om man fick tag på ett original. Hittade på Amazon.com, men det är ju alltid lite nervöst att beställa från USA. Sist jag köpte något därifrån straffades jag med en tullavgift på över 1000 kr.
 
Mitt råd är att INTE köpa originalklumpen.

Hade en A2´a för ngra år sedan. Köpte denna original converter. Packade upp den, testade den, o skickade tillbaka den.

Säger man stor, så är det en underdrift.
Väger typ lika mycket som kameran gör.
Det knakar o blir riktigt spännande när man försöker använda kameran. O glöm det där med att hantera kameran enkelt o behagligt.

Ska du köpa en vonverter till denna kameran, så leta efter piratmärken istället. har sett sådana med under halva vikt och storleken som originalet har.

/Tobbe
 
Mitt råd är att INTE köpa originalklumpen.

Hade en A2´a för ngra år sedan. Köpte denna original converter. Packade upp den, testade den, o skickade tillbaka den.

Säger man stor, så är det en underdrift.
Väger typ lika mycket som kameran gör.
Det knakar o blir riktigt spännande när man försöker använda kameran. O glöm det där med att hantera kameran enkelt o behagligt.

Ska du köpa en vonverter till denna kameran, så leta efter piratmärken istället. har sett sådana med under halva vikt och storleken som originalet har.

/Tobbe


Är det Olympus TCON-17 som gäller då, eller har du någon annan på förslag? Är ny i fotodjungeln, så har lite svårt att hitta rätt saker.
 
Mitt råd är att INTE köpa originalklumpen.

Hade en A2´a för ngra år sedan. Köpte denna original converter. Packade upp den, testade den, o skickade tillbaka den.

Säger man stor, så är det en underdrift.
Väger typ lika mycket som kameran gör.
Det knakar o blir riktigt spännande när man försöker använda kameran. O glöm det där med att hantera kameran enkelt o behagligt.

Ska du köpa en vonverter till denna kameran, så leta efter piratmärken istället. har sett sådana med under halva vikt och storleken som originalet har.

/Tobbe

Det ÄR ingen fara till en A2, till A1 är det lite osäkert för den var inte förberedd för "klumpen". Jag hade den på min A2 långa perioder o slängde den över axeln i remmen osv och det håller. Och det funkar. Fast jag håller med, första intrycket var "hur ska det här gå"!?
 
Det ÄR ingen fara till en A2, till A1 är det lite osäkert för den var inte förberedd för "klumpen". Jag hade den på min A2 långa perioder o slängde den över axeln i remmen osv och det håller. Och det funkar. Fast jag håller med, första intrycket var "hur ska det här gå"!?

Nu var det inte lätt för en nybörjare att ta ett beslut kan jag säga. Fast om jag inte får tag på en original så har jag ju inte så mycket att välja på heller...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.