Annons

Telekonverter t Konica Minolta A2

Produkter
(logga in för att koppla)

Trolla 432

Medlem
Jag ska köpa en telekonverter till min Konica Minolta A2. Var får man tag i en och vad rekommendrar ni för sort / märke för att det ska bli riktigt bra? Har kollat med lokala fotohandeln (Expert) men de hade inga.
Finns det fler "tillbehör" till A2 som är bra att ha (har inga alls nu)? Är ju bara en glad amatör men den här sidan har aboslut gett mersmak för att lära sig ta bättre bilder. Har precis beställt nybörjar boken för digital fotografering här på fotosidan.se.
 
Senast ändrad:
Finns tydligen nya tredjeparts att beställa också:

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6293993

De här produkterna härstammar från tiden innan de digitala systemkamerorna blev var mans egendom.
Frågan är om det inte är bättre att satsa på en systemkamera istället för att lägga pengar på de där. Det går ju att få tag på bra begagnade systemare för hyffsade pengar.
 
Jätte tack för svar. "inga underverk i skärpa" säger du men duger det för en glad amatör??
OM jag nu skulle beställa från Scandinavian foto, vilket rekommenderar du för bästa resultat.
Jag är ju mest ute för att plåta hundar på mellan 20 och 50 meter (ev längre om det går) i snabb rörelse. Kul om de inte ser ut som en lite myra mitt på bilden ;-)
 
Trolla 432 skrev:
Jätte tack för svar. "inga underverk i skärpa" säger du men duger det för en glad amatör??
Vet inte, det kan egentligen bara du avgöra.
Gjorde en sökning av bilder tagna med konvertern och dom som visas här ser helt ok ut.
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...=act-100&location=&sort=ptime+desc&maxrows=30

OM jag nu skulle beställa från Scandinavian foto, vilket rekommenderar du för bästa resultat.
Ingen aning.

Jag är ju mest ute för att plåta hundar på mellan 20 och 50 meter (ev längre om det går) i snabb rörelse. Kul om de inte ser ut som en lite myra mitt på bilden ;-)
Ytterliggare en anledning till att satsa på en systemkamera. Den har mycket snabbare af som hänger med bättre.

Men, allt handlar om hur mycket pengar man vill och kan satsa.

Hör med KGS, fotosidans forne A-serie ambassadör, som väl hann ta ca 50.000 bilder dom modellerna, om hans erfarenheter av konvertern. Har för mig han hade en sån på tiden det begav sig.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=11257
 
Tack tack, jag har mailat och hoppas på svar.
Om jag nu skulle lyda ditt råd .....
en bra lättmanövrerad kamera som skulle uppfylla det jag vill ha (läs ovan), tips på kamera och pris??
Förresten de där bilderna, jisses va fina ;-)
 
Jag hade en a1 (föregångaren till a2) och bytte precis till en Sony A100 och är supernöjd! Även KM 5d skulle ju funka. Beror ju helt på vad man vill lägga ut, men för ca 3000 borde du ju kunna få en KM 5d och ett 75-300 (?) objektiv. Lägg på en 1000lapp så får du a100, ytterligare 1 eller 2 så får du a200. Vilken som av dom kamerorna borde ju funka för dig. Sen kan man väl alltid fundera på hur mkt man skall lägga på objektiv, men jag köpte ett sigma 70-210, det funkade ypperligt att plåta min hund med iaf (och det är säkert 5-10 år gammalt, betalade 600 för det) Köpte sen ett 100-300mm Sigma och det vart ännu bättre (Gav ca 500 för det)

//Daniel

ps! På tradera får du säkerligen 2-2500 för din gamla kamera..)
 
Trolla 432 skrev:
Jag är ju mest ute för att plåta hundar på mellan 20 och 50 meter (ev längre om det går) i snabb rörelse. Kul om de inte ser ut som en lite myra mitt på bilden ;-)

Med de anspråken kan det bli ett dyrt nöje. Det kräver en kamera som kan fokusera både snabbt och säkert. Läs den här artikeln om just hundfotografering, skriven av Julie Poole:
http://www.nwpphotoforum.com/ubbthreads/information/php/2007_Articles/jpoole/jpoole_e3.php

Jag har också en Konica Minolta A2, fast numera som reservkamera. Snabbfokuserande är den rakt inte, fast den är bra på nästan allt annat. Glöm idén med att skaffa en teletillsats till din A2. Man kan ofta klara att fota en skuttande hund om den inte rör sig rakt mot eller rakt från kameran. Då ställer man in skärpan på något som är lika lång bort som hunden, en buske eller vad det nu kan vara, låser fokuseringen genom att trycka ned slutarknappen halvvägs och sen helt när hundbilden ska tas. Det har fungerat hyggligt för mig, även om man bara får en skarp bild av tre tagna.

Annars måste du skaffa en systemkamera med optik som klarar snabb fokusering, och då får du räkna med att det kostar en rejäl slant. Välj med fingrarna, så att kameran ligger bra i händerna ooch känns lättjobbad, samt har en tydlig sökare, och strunta i vilken tillverkare som har gjort den. Så gjorde jag när jag valde en ny kamera efter min (nästan) utslitna A2. Det blev dock otäckt dyrt!

/Per
 
Expert.. Hmm.. eller om det var elgiganten säljer Nikon d40 för 3000kr inkl. kitobjektiv och det är en väldigt liten och smidig systemare som för det priset är kalas. Så får du ju köpa till ett 70-300mm objektiv då men begagnat så kostar det ju inte skjortan (tror inte det är så dyrt i butik heller). Så om 4000kr är ok för din plånbok för en komplett nybörjarutrustning så röstar jag för det. Annars går det att fynda på begagnatmarknaden (tradera/ebay) men då kan man ju inte veta exakt hur kamerorna blivit behandlade. Hoppas du blir nöjd med vad du än väljer =) Titta inte runt för mycket dock för då blir det en sjuhelsikes beslutsångest.
 
Trolla 432 skrev:
OM jag nu skulle beställa från Scandinavian foto, vilket rekommenderar du för bästa resultat.
Du skulle kunna få köpa min Raynox 2020 -- som jag faktiskt använt på en A2. Fast det tycker jag inte du ska göra. Det står visserligen på Scandinavianphotos webbsajt att den passar, men det är inte sant. Den ger kraftig vinjettering.

Däremot är den skärpemässigt (iaf i mitten) förvånande bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.