Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till Konica Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Fler frågor!

Mánadis skrev:
Sen undrar jag om ett macroobjektiv kan användas till "vanlig" fotografering också?

Javisst. Objektivet är inte sämre för vanligt fotograferande bara för att det är bra till makro.

Nackdelen är att det är fast brännvidd, och i vardagsfotande vill man ofta vara mer flexibel. Framför allt vill man ofta ha kortare brännvidd, t ex är standardzoomen ofta 18-50 på digitala systemkameror.

Jag skulle vara väldigt nöjd med Tamron 90/2.8 och ett vidvinkelobjektiv på ca 18-24 mm (till digital systemkamera).

Mánadis skrev:
Vet inte om man får fråga sånt här, men var köper man exempelvis Sigma 180-objektivet? Över Internet alltid eller vilka affärer finns det?

Kolla www.cyberphoto.se och www.scandinavianphoto.se tex. Det finns fler också, har dock inga adresser i huvudet :/

Det är iofs trevligt att testa objektivet i en butik innan man köper. Skiljer det inte mycket i pris mot på internet så kan ju servicen och närheten vara värd lite extra.

Om jag hade råd så skulle jag köpa ett 180/3.5, men det dröjer länge än :)

Jag har ett Tamron 90/2.8 och är mycket nöjd.
Närgränsen är 28 cm vill jag minnas alltså kam man inte gå närmare än 28cm från motivet.

Objektivet är också mycket bra som porträttobjektiv.

Tack bägge två för svaren!
Men 28 cm närgräns är väl ganska bra ändå, inte så nära ju?
Har bestämt mig för att ha ett macroobjektiv med fast optik, då alla säger att de är bättre än zoomarna. Har ett 18-70mm-objektiv och ett 75-300mm så täcker det vanliga fotograferandet ganska bra.

Vet ni nåt bra objektiv med en brännvidd på nåt mellan 100 och 180? Tänkte om man kan få nåt lite billigare...
Om man ändå vore miljonär...!

Mánadis skrev:
Tack bägge två för svaren!
Men 28 cm närgräns är väl ganska bra ändå, inte så nära ju?
Har bestämt mig för att ha ett macroobjektiv med fast optik, då alla säger att de är bättre än zoomarna. Har ett 18-70mm-objektiv och ett 75-300mm så täcker det vanliga fotograferandet ganska bra.

Vet ni nåt bra objektiv med en brännvidd på nåt mellan 100 och 180? Tänkte om man kan få nåt lite billigare...
Om man ändå vore miljonär...!

Kolla i detta forum

http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=71

Där diskuteras KM objektiv hela tiden.

Ska kolla där!

Har förresten hittat ett ställe som heter TBH.se som säljer ett objektiv som heter Sigma EX 180/3,5 DG HSM IF APO Macro för Minolta. Är det samma som det 180-objektivet vi har diskuterat? Tänker på alla bokstäver... Det säljs för 7190kr så det är billigare än de andra ställena jag hittat det på.

Hittade ett annat...

...som heter Sigma 150/2.8 macro. Kostade runt 5500 tror jag. Vad tror ni om det?

Och vad betyder alla "bokstäver" som t ex HSM, APO, EX, DG?
Har hittat flera olika(?) objektiv som heter Sigma 180/3.5 macro, men det står olika bokstavskombinationer på dem. Betyder det att funktioner skiljer sig mellan dem, eller är det samma objektiv? Om det skiljer sig, vilka "bokstavskombinationer" är nödvändiga att ha? Om ni fattar hur jag menar...

Bokstäverna är olika funktioner som bild stabilisering, extra bra glas, inbyggd motor, specialdesignat för digitalkameror och så vidare. För att öka förvirringen har självklart alla tillverkare egna kombinationer. Lättast är kanske att gå till tillverkarens hemsida där det brukar stå förklarat rätt ingående.

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp

Re: Hittade ett annat...

Mánadis skrev:
...som heter Sigma 150/2.8 macro. Kostade runt 5500 tror jag. Vad tror ni om det?

Sigmas 150/2.8 är väldigt lockande! Men nackdelen är att det inte finns till Konica-Minolta.

Sigma har ju ett 105/2.8 också, dvs en konkurrent till Tamron 90/2.8. Det brukar kosta ungefär som Tamrons och har också fått väldigt bra kritik. (Men du kanske redan hittat detta objektiv.)

Utan att finkamma marknaden efter begagnade fyndobjektiv så kan man nog säga att man får ge 4000 kr för ett bra makro (typ Tamron 90/2.8), och mer (7000 kr?) för längre brännvidd. För min egen del så är jag kluven. Längre brännvidd är nog värt pengarna, men det betyder inte att jag har råd. :)

Ja, det är ju det där med pengarna som ställer till det lite... Synd att inte 150-objektivet fanns till Minolta, det hade ju varit ganska perfekt annars...
Ska kolla det 105/2.8, det är bara det med närgränsen som jag tvekar över. Jag vill ju som sagt fotografera spindlar och insekter och sånt, så man behöver ju lite arbetsavstånd... Men ska kolla vad det är för närgräns på det!

Hittade en affär som sålde 180-objektivet för 7110 (billigare än de andra ställena). Den hette TBH.se. Nån som vet nåt om dem? Vet inte mycket om foto-Internetbutiker och man är ju alltid lite misstänksam. (Läste igenom forumreglerna - hoppas det var tillåtet med en sån fråga).

Har nu tittat på 105:an och den verkar ju också bra - speciellt priset!
Då är närgränsen 31 cm på den - ni som fotograferar insekter: är det en okej närgräns? Eller skrämmer man bort dem allihop?

Såg att några hade skrivit att det är krångligt att växla mellan MF och AF. Exakt hur krångligt är det? Använder nästan bara MF iofs, men ändå.

Mánadis skrev:
Hittade en affär som sålde 180-objektivet för 7110 (billigare än de andra ställena). Den hette TBH.se. Nån som vet nåt om dem? Vet inte mycket om foto-Internetbutiker och man är ju alltid lite misstänksam. (Läste igenom forumreglerna - hoppas det var tillåtet med en sån fråga).

Köpte en digital kompaktkamera av dem för ca 6 månader sen och allt fungerade snabbt och bra. Då jag inte har haft några problem med den så kan jag inte uttala mig om hur de är när någon vara strular.

Okej, nä, man vet ju aldrig hur det blir om nåt inte funkar. Men det är bra att veta att nån har handlat från dem iaf!

Nu har jag hittat en hemsida som heter Adorama, com där de säljer Sigma 180/3.5 macro för 799 dollar. Blir ca 5500kr för tillfället räknade jag ut. Det är ju jättemycket billigare! Nån som köpt nåt från den sidan? Är det dumt att köpa ända från USA? Och de har ju flera varianter på i princip samma objektiv, vilket ska man ta? Vilka sifferkombinationer är bäst så att säga?

Undrar även om ni vet nån annan utländsk sida där det är så här mycket billigare?

Och är Maxxum 5D samma som Dynax 5D?

Du får lägga till frakt, moms och tull på priset också, då kanske det inte är lika lockande pris?

Ja, Maxxum 5D är samma som Dynax 5D.

Är priset verkligen utan moms också? Man kunde beställa via Amazons hemsida och där var ju ett pris och så frakt sen då. Har beställt mycket böcker därifrån och då är det bara det. Men vi får kolla, om man gör en beställning ser man väl exakt vad det kostar innan man klickar okej.
Den på Amazons hemsida kostar ca 4500 till och med.
Vet du/nån om det går att beställa kameror från USA - om fattningen stämmer och så?

Ja, för att komma riktigt nära behövs det. Har ett tele på 70-300mm men närgränsen är ca 2-3 meter så det blir inga riktiga närbilder tyvärr.

Nu har jag iaf köpt ett Sigma 105/2.8-macro och är hittills nöjd! Har bara provat inomhus än för det ösregnar, men till helgen hoppas jag kunna ge mig ut och fotografera lite småkryp och blommor.

Tack allihop för all hjälp :)

Men jag har en fråga till! Läste instruktionerna till det objektivet och det stod att man måste ha objektivet i läge AF när man monterar det på kameran och när man sätter på och stänger av kameran - om man har "vissa" Konica Minolta-modeller. Vet ni om det gäller Dynax 5D? Stod att kamerans motor kunde skadas annars.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar