Annons

Telekonverter med makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Är det någon som använder telkonverter Sigma eller Canon till makroobjekitv?
Funderade liksom att sätta en sådan på mitt sigma 70/2.8

Enligt Cyberphoto så listas inte sigmas makroobjektiv som kompatibelt med telekonverter och Canons extender passar ju enbart vissa zoomobektiv samt fasta L-objektiv.

/Stefan

Är det någon som använder telkonverter Sigma eller Canon till makroobjekitv?
Funderade liksom att sätta en sådan på mitt sigma 70/2.8

Enligt Cyberphoto så listas inte sigmas makroobjektiv som kompatibelt med telekonverter och Canons extender passar ju enbart vissa zoomobektiv samt fasta L-objektiv.

/Stefan

Jag har kört med soligor PRO 1.4x TC med sigma 70mm många gånger med gott resultat.

Jag har använt Sigmas 1,4X konverter med både Sigma 150/2.8 EX Macro samt Canon 180/3.5L Macro och det fungerar utmärkt.

/Björn

Jättebra. Då finns det hopp. Låter som det får bli soligor eller Sigma. Får dock lusläa lite vilken som är bäst.
Hade velat ha Canons 1.4x II då jag har 70-200/4L IS USM. Men 3;e parts lär ju funka fint fint me.

/Stefan

Jättebra. Då finns det hopp. Låter som det får bli soligor eller Sigma. Får dock lusläa lite vilken som är bäst.
Hade velat ha Canons 1.4x II då jag har 70-200/4L IS USM. Men 3;e parts lär ju funka fint fint me.

/Stefan

Soligor har fördelen att den passar med nästan alla objektiv. Canons är aningen bättre, men skillnaden är liten om du pratar om PRO Digital AF (den som det står DG på). Den andra ifrån Soligor är mycket sämre och inget jag rekomenderar till digital hus överhuvudtaget.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10618

canons egna xtender passar inte alla objektiv, i princip alla tele över 135 mm samt de vita telezoomarna. finns nog vissa undantag, enda canon macro som det ev kan passa på är 180/2,8 L Macro...

Ja, den är prisvärd och fungerar med allt - till riktiga telen är canons lite bättre, men ingen jätteskilland. Har man dock ett 300 f/2,8 så är man korkad om inte väljer canon orginal. Jag blev riktigt imponerad när jag köpte min soligor då den är mycket bättre än vad jag förväntade mig, men återigen - köp rätt soligor då den enklare är direkt dålig.

jag har canon 100mm macro och har provat både med canon 1.4 och 2. egentligen passar inte convertern till objektivet men ja satte en mellanring och karva bort lite plast inuti och då passar den utmärkt. Är dock tveksam till resultaten. tror att en försättslins passar bättre och är mycket billigare. har prvat hoya både en och två ringar men resultatet blev skit. Köpte istället en raynox lins. Riktigt bra resultat med den, dessutom kan den sitta på flera objektiv eftersom det inte är gäng.

Jag har kört med Solgor 1.4TC på canon ef 100 f/2.8 USM IS L och det fungerar bra. Det passar och fungerar iaf, men resultatet är klart sämre än med sigma 70mm och samma TC.

Oj, hur kommer det sig?

/Stefan

Ingen aning, men så är det - MF och testat igenom diverse olika sätt, men resultatet är entydigt - det blir mycket bättre med Sigmat. Vad orsaken är vet jag inte - möjligen har sigmat högre uppslösning i sig och därmed "tål" mer uppblåsning. Jag har testat kort med ett Tamron SP-90 och även det presterar bättre än Canonen MED TC. Handhållet och utan TC så är Canon bättre, men av någon orsak som jag inte inte riktigtigt förstår så trivs det inte riktigt med TC.

canons egna xtender passar inte alla objektiv, i princip alla tele över 135 mm samt de vita telezoomarna. finns nog vissa undantag, enda canon macro som det ev kan passa på är 180/2,8 L Macro...

Canon 180mm är bländare 3,5 och inte 2,8 vilket innebär att inte autofocusen fungerar. Det måste vara objektiv med 2,8 med undantaget för 70-200 4 (både med och utan IS) för att Canons extrendrar ska fungera. Iof finns det ett trick för att få AF på 180mm samt 100-400mm att fungera genom att tejpa för två kontakter i linsen men då blir bländarvärdet fel...

Jacob

Senast ändrad:
Njae, det är x2 -extendrarna som tar 2 steg ljus, och alltså gör en f/4 till f/8, vilket bara 1-husen klarar av att fokusera med. x1.4-extendern stjäl bara ett steg ljus och går bra att använda med f/4 objektiv.

Jag fotar f.ö undervattensfoto, och där pratar man gott om Kenko pro 300 extendern, som är en x1.4 som kvalitetmässigt ska vara lika bra som canons. Däremot pratar de om att det blir något fel om man kombinerar den med nya Canons 100mm 2.8IS macron, den får väldiga fokuseringsproblem som den tidigare 100mm 2.8 USM inte hade.

/Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar