Annons

Teleconverter från Kenko med D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_H

Aktiv medlem
Funderar på att komplettera väskan med en 2X telekonverter från Kenko. Problemet är att det finns två olika, MC4 och MC7. Det skiljer en del i pris på dem. Vad är skillnaden mellan dessa och kan båda användas med Nikon D70 utan restriktioner? Är prestanda likvärdigt?

mvh
/Hasse

Hm... inser nu att det handlar om antalet linser i convertern. MC4 har alltså 4 linselement. Finns tydligen både i 1.5X och 2.0X versioner.

Men frågan om prestanda återstår. Vad blir sämre med en MC4 2.0X jämfört med en MC7 2.0X?

/Hasse

De har en provariant också som är mycket bra (samma som soligors 2x pro), har inte testat de andra men hört att de är riktigt dåliga. Kan tyvärr inte hänvisa till några tester eller testbilder så jag hoppas någon annan kan fylla i och förklara varför de är så dåliga eller åtminstone bevisa det.

mvh Erik

Allmänt kan sägas att 1,5x är bättre än 2x och att MC7 (7 linser) är bättre än MC4 (4 linser).

MC4 2x är riktigt usel i kanterna för småbild. Med digitalhus försvinner dock mycket av kamterna. MC7 har ca 0,1 MTF högre värden enligt FOTOs test nr -94. Skillnaden borde synas i praktiken också.

Jag hade en gång i tiden en MC7 2x men den var så dålig att jag knackade bort glaset och fick en mellanring i stället. Om MC4 är ännu sämre så...

Själv har jag Kenko 1,5x till D70 och är mycket nöjd. Den testades något bättre än 2x MC7.

De nya PRO300-varianterna är utformade för att passa bäst ihop med telen på eller över 300mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar