Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tele till Nikon
- Trådstartare VB95
- Start datum
VB95
Avslutat medlemskap
Japp, i den prisklassen är det ett bra val.
Klurigare blir det om du är beredd att gå upp några tusenlappar för att få längre brännvidd, vilket aldrig är fel (men heller inte nödvändigt!) när man fotar fåglar.
Per
Hej Per!, såg att du själv hade ett tamron är det något jag skulle kunna köpa tror du? Funkar det bra utan bildstabilisator?
Westin_Photo
Medlem
Hej Viktor, jag ett, om du menar VR II?
Jag köpte ett begagnat nu i sommar och det har suttit på kameran varje dag och är mkt nöjd med objektivet. Men det finns några saker som jag har upptäckt.
Använder mig nästa alltid av F/8, objektivet har lite sämre skärpa på större bländare och nästa aldrig 300mmm eftersom jag tycker att skärpan sviker kraftigt efter ca 240mm. Ändå så är skärpan betydligt bättre än mitt Nikon 24-120mm.
Titta på mina senaste 7 stycken bilder, där du kan se lita av vilken kvalité objektivet levererar. Känner att man kan ta många olika alternativa bildtyper med detta objektiv.
Lycka till med fotograferingarna / Åke
Jag köpte ett begagnat nu i sommar och det har suttit på kameran varje dag och är mkt nöjd med objektivet. Men det finns några saker som jag har upptäckt.
Använder mig nästa alltid av F/8, objektivet har lite sämre skärpa på större bländare och nästa aldrig 300mmm eftersom jag tycker att skärpan sviker kraftigt efter ca 240mm. Ändå så är skärpan betydligt bättre än mitt Nikon 24-120mm.
Titta på mina senaste 7 stycken bilder, där du kan se lita av vilken kvalité objektivet levererar. Känner att man kan ta många olika alternativa bildtyper med detta objektiv.
Senast ändrad:
Muni
Aktiv medlem
En god vän till mig använder ett gammalt Nikon 300 f/4 till sina fågelbilder. Tycker det presterar riktigt bra.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=133828
VB95
Avslutat medlemskap
Hej Viktor, jag ett, om du menar VR II?
Tack för infon om objektivet Åke, du hade riktigt fina bilder.
VB95
Avslutat medlemskap
En god vän till mig använder ett gammalt Nikon 300 f/4 till sina fågelbilder. Tycker det presterar riktigt bra.
Absolut! alltså borde det här objektivet prestera minst lika bra.
Tack så mycket!
Joakim.e
Aktiv medlem
Nikon 300/4 AFS är suveränt som fågelobjektiv i hyfsad vikt- och prisklass och kombineras lämpligen med Nikons 1.4x-telekonverter. Med cropfaktorn motsvarar det då på en D90 ett 600 mm tele. 70-300 zoomen är inte helt skarp i 300-läget och kan inte kombineras med telekonverter.
300-telet har dessutom en bra närgräns. Funkar att fota t ex fjärilar.
Visst skulle VR vara bra, men jag tröttnade på att vänta på ett sådant. Och ingen uppgradering till VR på detta objektiv finns i sikte. Undrar om det någonsin kommer. Det fungerar trots allt utan VR om man inte använder för långa tider.
Den här bilden har jag tagit på fri hand med 300-telet + konverter:
http://www.pbase.com/perisoreus/image/110956131
Hälsningar
Joakim
300-telet har dessutom en bra närgräns. Funkar att fota t ex fjärilar.
Visst skulle VR vara bra, men jag tröttnade på att vänta på ett sådant. Och ingen uppgradering till VR på detta objektiv finns i sikte. Undrar om det någonsin kommer. Det fungerar trots allt utan VR om man inte använder för långa tider.
Den här bilden har jag tagit på fri hand med 300-telet + konverter:
http://www.pbase.com/perisoreus/image/110956131
Hälsningar
Joakim
Absolut! alltså borde det här objektivet prestera minst lika bra.
Tack så mycket!
Per
Aktiv medlem
Hej Per!, såg att du själv hade ett tamron är det något jag skulle kunna köpa tror du? Funkar det bra utan bildstabilisator?
Jag har fotat mycket fåglar med mitt Tamron (bevisligen, välkomna! ), och tycker det är kalas till det - jag tror att det fortfarande är det skarpaste 500mm-alternativet för Nikon i priskalssen runt 10tkr. Men självklart är det bra med bildstabilisering också, även om det aldrig kan ersätta skarp optik. Kanske beror valet lite på hur man fotograferar.
Vi gaggade en del om telealternativen i den prisklassen i den här tråden.
Per
VB95
Avslutat medlemskap
Jag har fotat mycket fåglar med mitt Tamron (bevisligen, välkomna! ), och tycker det är kalas till det - jag tror att det fortfarande är det skarpaste 500mm-alternativet för Nikon i priskalssen runt 10tkr. Men självklart är det bra med bildstabilisering också, även om det aldrig kan ersätta skarp optik. Kanske beror valet lite på hur man fotograferar.
Vi gaggade en del om telealternativen i den prisklassen i den här tråden.
Per
Tack Per för din info.