Annons

Teknikutveckling - en betraktelse

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tråkiga för oss som inte använder mobilen som huvudkamera är att tillverkarna av hård- och mjukvara använder statistiken för framtida satsningar. Att Adobe t.ex. satsar på mobila funktioner hjälper inte mig.
 
Gick igenom för något år sedan alla mina 1000-tals diabilder. Hade inte plats längre för alla lådor. Gjorde ont att slänga men vad ska man använda en inscannad vitsippsbild till som är tagen under 70-talet när jag tar 100 nya varje år digitalt. Som är bättre. De bilder som jag inte slängde och önskade att jag hade tagit många fler av var huset, kompisarna, släkt och vänner samt typ... mamma som bakar i köket osv osv. Hade önskat att jag hade tagit bild på affären som senare skulle rivas, vägen innan den drogs om och asfalterades osv. Mina kompisars föräldrar och syskon. Lärarna och skolskjutsen...

Denna typ av bilder tar man mer av idag. Alla fotograferar med sin mobil och det är mycket ofta "dokumentära" bilder. Kompisar, situationer och miljöer. Hoppas bara att man också sparar undan dem i alla fall 40-50 år. En nostalgi guldgruva att ösa ur.

Ur den aspekten kanske mobilkamerans status kommer att höjas ända till pedestal nivå. Kameran som vi tog de bilder med som vi önskade att vi hade tagit med finkameran men var för bekväma...

Jag reprofotar en hel del dia nu, men är det något jag hade önskat så är det att jag tagit alla mina gamla dia med Tri-X istället. Kvaliteten på dessa är mycket bättre än de på de jag tagit med diafilm. Färgfilm har inte alls samma långtidslagringsbeständighet som svartvitt och det är sämre detalj och sämre dynamik i färgfilmen också. Ganska svår och känslig att efterbehandla digitalt också.

Jag köpte oftast dia för att det var mer socialt, då man ju kunde se bilderna tillsammans med andra bättre. Idag behöver man ju ingen diaprojektor till sånt längre, så huvudpoängen med dia är ju dessutom borta sedan ett bra tag tillbaka.
 
Jag reprofotar en hel del dia nu, men är det något jag hade önskat så är det att jag tagit alla mina gamla dia med Tri-X istället. Kvaliteten på dessa är mycket bättre än de på de jag tagit med diafilm. Färgfilm har inte alls samma långtidslagringsbeständighet som svartvitt och det är sämre detalj och sämre dynamik i färgfilmen också. Ganska svår och känslig att efterbehandla digitalt också.
Det beror på vilken slags färgfilm det handlar om. Diafilm för E-6-processen (och dess föregångare) tappar färgerna snabbare än Kodachrome, under förutsättning att Kodachrome-diorna förvaras mörkt.

Så man hade att välja på att bevara färgerna eller att titta på bilderna. :)

Den som har gamla Kodachrome-dior som mestadels har legat undanstoppade i mörker har dock idag ett bättre utgångsmaterial för konvertering till digitala medier.
 
Folk snackar mycket om hur avancerad tekniken kommer att vara om 10-15 år. Tyvärr tror jag inte att folk kommer att gå och vifta med telefoner och kameror på stan då med tanke på den snabbt ökande kriminaliteten m m. Den som lever får se.

Jodå, folk kommer vara ännu mer uttråkade då än nu, så de kommer fortsätta att söka förströelse och något som kan distrahera från den ännu då än mer grå verkligheten. Folk kommer förmodligen lika koncentrerat som idag blippa vidare i sina digitala bubblor in i evigheten

Det finns dock en avtagande nytta inbyggd i all nästan all ny teknik, så frågan är väl hur lätt det kommer vara att pracka på folk ständigt nya grejor som de egentligen inte behöver framöver. Det kommer kanske också finnas ännu starkare motkrafter än idag mot konsumismen. Konsumism kan rent av bli ett stigma i en del mänskors ögon i betydligt högre grad än det redan är idag.
 
Jodå, folk kommer vara ännu mer uttråkade då än nu, så de kommer fortsätta att söka förströelse och något som kan distrahera från den ännu då än mer grå verkligheten. Folk kommer förmodligen lika koncentrerat som idag blippa vidare i sina digitala bubblor in i evigheten

Det finns dock en avtagande nytta inbyggd i all nästan all ny teknik, så frågan är väl hur lätt det kommer vara att pracka på folk ständigt nya grejor som de egentligen inte behöver framöver. Det kommer kanske också finnas ännu starkare motkrafter än idag mot konsumismen. Konsumism kan rent av bli ett stigma i en del mänskors ögon i betydligt högre grad än det redan är idag.

Det blir väl till att sitta i lägenheten och plåta genom fönstret då så man inte blir rånad. Om man nu har råd. FN förutspår att Sverige kommer att vara ett U-land 2030. Men inget ont som inte har något gott med sig.
 
Folk snackar mycket om hur avancerad tekniken kommer att vara om 10-15 år. Tyvärr tror jag inte att folk kommer att gå och vifta med telefoner och kameror på stan då med tanke på den snabbt ökande kriminaliteten m m. Den som lever får se.
Vet inte om det finns någon snabbt ökande kriminalitet att tala om egentligen.
Men jag har märkt att folk på stan inte alltid gärna vill bli fångade på bild. Den saken skulle kunna innebära att det spontana fotograferandet inte fortsätter att öka.

Teknikutvecklingen kommer helt sannolikt att fortsätta sin acceleration. Och fler prylar blir uppkopplade. Antingen mot ”fria” eller ”privata” molntjänster
 
Det blir väl till att sitta i lägenheten och plåta genom fönstret då så man inte blir rånad. Om man nu har råd. FN förutspår att Sverige kommer att vara ett U-land 2030. Men inget ont som inte har något gott med sig.

Det där låter i ärlighetens namn något som du har läst på typ Fria Tider eller Avpixlat.
 
Men man får väl bara vänta och se vart det hela slutar. Inom 10-15 år så tror jag tyvärr dock att smartphones kommer ha tagit död på foto som konstform då jag är övertygad om att vi kommer ha AI som automatiskt komponerar och redigerar bilderna så vem som helst kan ta "proffsbilder" utan nån skicklighet, kunskap eller ansträngning.

En intressant tanke. Men jag tror fortfarande att människan måste tar kameran till intressanta platser. Till exempel norrskenet mitt i natten eller den vackra soluppgång klockan 5 eller den ironiska scenen mitt på gatan som mobilen inte har en blekaste aning om att den skulle kunna vara intressant att fotografera.

Det blir lättare att tar fina kort med modern utrustning, som dessutom är tillgänglig för miljoner av människor. Men jag tror fortfarande att vi kan ser saker som datorer inte ser.
 
En intressant tanke. Men jag tror fortfarande att människan måste tar kameran till intressanta platser. Till exempel norrskenet mitt i natten eller den vackra soluppgång klockan 5 eller den ironiska scenen mitt på gatan som mobilen inte har en blekaste aning om att den skulle kunna vara intressant att fotografera.

Det blir lättare att tar fina kort med modern utrustning, som dessutom är tillgänglig för miljoner av människor. Men jag tror fortfarande att vi kan ser saker som datorer inte ser.

Det finns redan miljoner bilder på soluppgångar, norrsken och vintergator att dela på nätet så det borde vara onödigt att ta fler. Folk vill ta bilder på sina egna fötter i en solstol på stranden med sina mobiler.
 
Det finns redan miljoner bilder på soluppgångar, norrsken och vintergator att dela på nätet så det borde vara onödigt att ta fler. Folk vill ta bilder på sina egna fötter i en solstol på stranden med sina mobiler.

Bara för att man har sett 1 million bilder på soluppgången blir det inte mindre fascinerande att sitta ute och vänta på dem första solstrålarna. Det gör jag för mig själv och inte för att dela det 1000001 bild på nätet.

Annas kan man sluta att leva, för allt är en ändlöst repris - mat, sömn allt man njuta av repetera man utan att blir trött på det.
 
En intressant tanke. Men jag tror fortfarande att människan måste tar kameran till intressanta platser. Till exempel norrskenet mitt i natten eller den vackra soluppgång klockan 5 eller den ironiska scenen mitt på gatan som mobilen inte har en blekaste aning om att den skulle kunna vara intressant att fotografera.

Det blir lättare att tar fina kort med modern utrustning, som dessutom är tillgänglig för miljoner av människor. Men jag tror fortfarande att vi kan ser saker som datorer inte ser.

Fotot som konstform handlar om något helt annat om soluppgångar för, precis som du skriver, man måste ta kameran till intressanta platser. Eller än mer, man måste ha något intressant att berätta. Och konst kan du nog inte få någon plug-in eller preset att lära sig att skapa, för det handlar mer om fantasi och vision än att applicera läckra effekter. Och hur ska du få en dator att ha en fantasi som är överlägsen en dator?
Det är som alla de bilder som du ser på Instagram, där alla effekter är applicerade. De har lika lite med konst att göra som de där böcker vi fick so barn där vi skulle fylla i färger efter sifferkoder. Nu ser jag att det finns vuxna människor som sitter och gör detta på sina datorer och tror att det har med konst att göra. Till och med om de ”bryter” mot regelverket” genom att ta andra färger än de som rekommenderades har det inte med konst att göra. Men ta som den bok och den film som Anna Clarén just haft vernissage på, det handlar om konst. Framförallt på grund av att det ger mig tillgång till djupare kunskap om ett område som jag vet väldigt lite om. Och då menar jag kunskap på ett mycket bredare sätt än den som statistik eller faktaböcker kan ge mig.
 
En intressant tanke. Men jag tror fortfarande att människan måste tar kameran till intressanta platser. Till exempel norrskenet mitt i natten eller den vackra soluppgång klockan 5 eller den ironiska scenen mitt på gatan som mobilen inte har en blekaste aning om att den skulle kunna vara intressant att fotografera.

Det blir lättare att tar fina kort med modern utrustning, som dessutom är tillgänglig för miljoner av människor. Men jag tror fortfarande att vi kan ser saker som datorer inte ser.
Det är en tidsfråga. Nutida AI är väldigt bra på specialiserade uppgifter, t.ex. att spela schack eller go (datorer har vunnit över de bästa mänskliga spelarna i de spelen). Att ställa diagnoser i ett väl avgränsat problemområde är också något som AI är mycket bra på.

Det krävs en hel del forskning för att få en mer generell AI att bli lika duktig som mänsklig intelligens, men det är bara en tidsfråga innan vi är där. Bedömningarna om när det kommer att inträffa varierar, men de flesta experter på området tror att det kommer att hända ungefär 2040-2050.

För att åstadkomma acceptabla fotografier behövs det dock inte en generell AI utan en som är duktig på just att fotografera, så det kan komma att bli verklighet tidigare.
 
beättelser....

Läser om inlägg och betraktelser i tråden och ordet "berättelse" dyker upp då och då. Bilden som berättar på egen hand kan även vara en detalj eller stöd, illustration i en privat eller kanske publik berättelse. Bloggar finns ju om allt möjligt, övergivna platser, industriminnen, kultur och historia där man letar efter och jämför gamla svart/vita med nytagna. Hur många varianter som helst. En del berättelser är omfattande och detaljrika. Nära forskning... Läser flera av dessa arbeten med glädje.

Det vackra, speciella, unika fotot på havsörnen eller viken i dimma osv som ligger nära konst och upphovsrätt för ett konstnärligt alster kommer alltid att finnas men kan ana att fotot redan och kanske än mer kommer att breddats till att även vara illustrationer till egna berättelser, typ dagbok på privat lagringsmedia, eller publik blogg, blogg för vänner och släkt, Facebook eller på andra sociala plattformar. Jag själv och min fru har numer också flera bloggar. Bl a en resedagbok som läses av ganska många... när vi har rest och har något att berätta.

Kameran och fotots kvalité är självklart viktigt men det kanske ändå är mer än tillräckligt bra när gammelmormor berättar om förr med med den uppladdade smartphone filmen till Youtube som visas på familjebloggen etc.

Det behöver sällan vara antingen eller
 
Det är en tidsfråga. Nutida AI är väldigt bra på specialiserade uppgifter, t.ex. att spela schack eller go (datorer har vunnit över de bästa mänskliga spelarna i de spelen). Att ställa diagnoser i ett väl avgränsat problemområde är också något som AI är mycket bra på.

Det krävs en hel del forskning för att få en mer generell AI att bli lika duktig som mänsklig intelligens, men det är bara en tidsfråga innan vi är där. Bedömningarna om när det kommer att inträffa varierar, men de flesta experter på området tror att det kommer att hända ungefär 2040-2050.

För att åstadkomma acceptabla fotografier behövs det dock inte en generell AI utan en som är duktig på just att fotografera, så det kan komma att bli verklighet tidigare.

En sådan AI ser jag inte som fara för "fotokonsten". Om den lär sig av människor kommer dessa datorstyrda kameror tar dem vackraste kat och matfoton. Men konst är mer än så ;-)

Kolla på Jan Töves foton här på fotosidan, det blir svårt att förklara för en AI varför dessa foton är vackert - men det är dem! Tusendgånger om vackrare än vilken som helst datoranimerad drömstrand.
 
Ja, det kommer att ta längre tid att åstadkomma en AI med en konstnärlig ådra än en som är bra på att ta fina bilder på kattungar. Men det kommer.
 
Ja, det kommer att ta längre tid att åstadkomma en AI med en konstnärlig ådra än en som är bra på att ta fina bilder på kattungar. Men det kommer.

Du tror verkligen att en AI skulle kunna producera ett konstverk som Anna Claréns film, för att återanvända det exemplet? Eller för att ta något helt annat, Josef Albers bok om färg och hur det påverkar människor. Just på grund av att den boken bygger på något helt annat än de enskilda färgernas inverkan, utan på grund av hur olika kombinationer av färger påverkar oss.
Jag är övertygad om att vi snart kommer få en AI som skapar bilder som är baserad utifrån en rad parametrar som vi anger. Men för mig är det paint by numbers, även om på en oerhört mycket mer sofistikerad nivå.
 
Det beror på vilken slags färgfilm det handlar om. Diafilm för E-6-processen (och dess föregångare) tappar färgerna snabbare än Kodachrome, under förutsättning att Kodachrome-diorna förvaras mörkt.

Så man hade att välja på att bevara färgerna eller att titta på bilderna. :)

Den som har gamla Kodachrome-dior som mestadels har legat undanstoppade i mörker har dock idag ett bättre utgångsmaterial för konvertering till digitala medier.

Det har nog inte varit så ljust för jag har haft dem i magasin men det har varit för varmt ibland tror jag tyvärr. Det är en del av de mer ljuskänsliga Kodachrome som jag använde på senare år jag haft mest problem med när jag först försökte mig på att skanna dessa.

Kodachrome 64 kanske hade varit bättre men jag har aldrig gillat det röda i den filmen. En del av mina Agfa (18 DIN och 21 DIN - motsv. 50 och 100 ASA) exv. har hållit hyfsat medan andra tappat mycket färg men jag tror den har grövre korn faktiskt än Kodachromen, så jag tror Kodakfilmen ger bättre detalj.

Men det jag gillar sämst är nog mina Fuji. De kändes mycket mer blaskiga i färgerna är både mina Agfa och Kodak-bilder, men lyckligtvis så är det inte så mycket sånt jag har.

Jag har ju sett en hel del färgbilder i Stadsmuseets samlingar också och de är inte heller så kul alla gånger.

Trots detta så har en del av mina bilder ett visst allmänt värde eftersom de är tagna vid händelser som påverkat världen - jag råkade ju bara av en tillfällighet vara i Afghanistan för 40 år sedan när en lång kedja av händelser tog sin början i den kupp 1978 där man avsatte Afghanistans dåvarande ledare i den sk. Saur-revolutionen. Detta påverkade även grannlandet Iran som 1979 genomgick en islamisk revolution. Jag var även i Uganda 1986 direkt efter National Resistance Army tagit över efter ett mycket blodigt inbördeskrig (the Bush War) och folkmord.

Sedan har jag en massa 40 år gamla resebilder som jag inte vill vara utan, men som är mer intressanta för mig själv, mer som minnen men de är ofta från platser få besöker idag, eftersom de ligger vid sidan av allfarvägarna idag eller varit otillgängliga av andra skäl. Syrien är en krigszon idag men även ställen som Kashmir (del av Indien och Pakistan idag) har ju funkat tidvis som ett jihadist rehab (de flesta har ingen aning om i vilken hög grad Afghanistan, Pakistan och norra Indien-Kashmir är kommunicerande kärl) och det har skrämt bort en stor del av turismen därifrån.
 
Du tror verkligen att en AI skulle kunna producera ett konstverk som Anna Claréns film, för att återanvända det exemplet? Eller för att ta något helt annat, Josef Albers bok om färg och hur det påverkar människor. Just på grund av att den boken bygger på något helt annat än de enskilda färgernas inverkan, utan på grund av hur olika kombinationer av färger påverkar oss.
Jag är övertygad om att vi snart kommer få en AI som skapar bilder som är baserad utifrån en rad parametrar som vi anger. Men för mig är det paint by numbers, även om på en oerhört mycket mer sofistikerad nivå.

Håller med. Jag är verkligen en fullblodsteknikoptimist men en sak jag alltid undrat över är varför vi ska utveckla en AI för att artificiellt skapa exv. konst när det råkar vara just detta skapande som människor är verkligt bra på - till skillnad från mycket annat som vi uppenbart är rätt usla på. Vad tillför det att skapa konst utifrån en uppsättning av människor bestämda algoritmer. Varför inte istället koncentrera sin AI-utveckling på sådant AI kan utföra mer konsistent, säkert, förutsägbart, oförtröttligt och mer noga än människan klarar av och istället lämna det irationella till människorna. Vi kommer nog behöva all kreativitet vi kan uppbringa för att både lösa framtidens problem och för att utmana, underhålla, förvåna och förströ alla dessa kreativa under deras viktiga jobb för framtiden. En stor risk med AI är att människor kommer stå där som objekt vid sidan och titta på och begapa denna AI istället för att själva vara subjekt i utvecklingen.
 
Kameran och fotots kvalité är självklart viktigt men det kanske ändå är mer än tillräckligt bra när gammelmormor berättar om förr med med den uppladdade smartphone filmen till Youtube som visas på familjebloggen etc.

Jag vet inte om man bör förlita sig på dagens sociala medier och moln för framtiden. Vad händer om eller när Google eller Facebook lägger av eller går i konkurs, vilket kan hända även de största drakarna? När inkomstkällorna försvinner, t.ex. möjligheten att sälja information om oss till hugade spekulanter, finns det nog inte tillräckligt starka incitament för att lagra våra bilder och annat gratis i energislukande serverhallar.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar