Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag vet inte om man bör förlita sig på dagens sociala medier och moln för framtiden. Vad händer om eller när Google eller Facebook lägger av eller går i konkurs, vilket kan hända även de största drakarna? När inkomstkällorna försvinner, t.ex. möjligheten att sälja information om oss till hugade spekulanter, finns det nog inte tillräckligt starka incitament för att lagra våra bilder och annat gratis i energislukande serverhallar.
Bra poäng. Hur länge ligger det digitala släktarkivet kvar på nätet när förvaltaren dött och ingen kommit ihåg att betala månadsavgiften istället för denne? Hur får man samma arkiv överfört på ny förvaltare? Hur fjärrstyr man en sådan process om man har grejorna i molnet som rent fysiskt består av en lagringsyta någonstans i USA bara för att ta ett litet exempel.
Vi har behandlat långtidslagringens problem ett antal ggr på FS men jag undrar om vi kommit så mycket längre än för 10 år sedan rent praktiskt. Märkligt nog så är detta som är något av det viktigaste som finns med det digitala verkligen inte imponerat på mig när det gäller den praktiska teknikutvecklingen för att lösa dessa problem. Molnet, molnet, molnet ??? Nu har många börjat lägga sina grejor där men är det verkligen en bra utveckling på sikt? Det undrar jag verkligen om det är så många som vet något substantiellt om idag.