Fotonörd =
1: Djurparksbesökare som måste hyra sån där gnekande vagn man brukar dra ungarna i för att få plats med all fotoutrustning. Innan dom har valt rätt prylar bland 57 kilo fotografiska "tungviktare" har djuren oftast tröttnat och gått sin väg, liksom familjen.
2: Kafébesökare som lägger sin 35000 kronors kamera på kafébordet och därmed tror sig automatiskt uppnå status bland de omkring. Den absoluta majoriteten (99,7%) av dessa skiter dock högtidligen i denna fula svarta tingest som på sin höjd är lika väldesignad som en Volvo 240 80:a eller en Itera plastcykel i varje normal människas ögon.
3: Fotografer som kallar sin kamera för sexig. Jag vill INTE veta vad dom gör med kameran när ingen ser. Vid två tillfällen har undertecknad hört kamerafetischister uttrycka sig så och dessa personer borde lobotomeras, tvångsanslutas till miljöpartiet samt utvisas till Mongoliet. Lagom långt säkerhetsavstånd...
4: Personer vars närvaro i omgivningen enbart motiveras av jakten på bilder. Att veta nåt om platsen man är på eller att idka nån som helst kontakt med lokal befolkningen är totalt ointressant för dessa fotografins eremiter. I jakten på den perfekta bilden finns ingen plats för sånt där socialt tjafs.
5: Till 99,9% män...
Jag ser alltså ingen stor mental skillnad på fotohobbyister, modellflygare, ornitologer, tågfanatiker, sportfiskare, båtägare, golfare, bilstylingfantaster (att styla en Volvo är för övrigt som att sminka en gris), fritidspiloter samt sportfånar...
Egentligen tror jag omgivningen accepterar dom riktiga fotofanatikerna för att det åtminstone blir lite familjebilder ibland så man har nån nytta av dom...