Annons

Tekniknördar!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker diskussionen visar att många som deltagit har en ganska inskränkt syn på andras intresse att diskutera för dem intressanta saker (fotorelaterad teknik detta fallet).

Har några reflektioner för att kasta lite bränsle på brasan:

1, Ni som hävdar att tekniken inte spelar någon roll överhuvudtaget, varför fotar ni inte uteslutande med engångskameror (en brännvidd, fix-focus, en bländare, en film)?
Kan det möjligtvis vara så att för just dig så har teknikutevecklingen nått en tillräckligt hög nivå och du tar den för given. Och sen finns det för dig inget mer att diskutera i teknikaspekten.

2, Ni som nått tillståndet ovan: Grattis, du kan koncentera dig fullt ut på bildskapandet!

3, Varför är många av er som nått tillståndet ovan så intoleranta? Hur har ni kunnat ta er rätten att raljera över och dissa andra som vill fortsätta diskutera teknik (ofta med motiveringen att ni minsann är upplysta nog att veta att det ointressant med teknik för att ta bra bilder).

4, Det verkar finnas en uppfattning att det är oförenligt att vara både teknikintresserad OCH samtidigt förstå att man kan ta bra bilder med en enkel kamera...

Edit: stavfel.
 
Senast ändrad:
Sidde skrev:
1, [...] Kan det möjligtvis vara så att för just dig så har teknikutevecklingen nått en tillräckligt hög nivå och du tar den för given. Och sen finns det för dig inget mer att diskutera i teknikaspekten.

3, Varför är många av er som nått tillståndet ovan så intoleranta? Hur har ni kunnat ta er rätten att raljera över och dissa andra som vill fortsätta diskutera teknik (ofta med motiveringen att ni minsann är upplysta nog att veta att det ointressant med teknik för att ta bra bilder).

4, Det verkar finnas en uppfattning att det är oförenligt att vara både teknikintresserad OCH samtidigt förstå att man kan ta bra bilder med en enkel kamera...

1 och 3.
Ja du Anders, du tror väl inte att det är en slump att ägare av (företrädesvis) svenska och/eller tyska kamerautrustningar i 50-100000 kronorsklassen är överrepresenterade vad gäller halvdryga uttalanden om de som främst vill diskutera teknik? Kan i sin tur ha ett samband med att dessa personer uppnått det stadium då man inte ser sig själv som "fotograf", utan mer som "konstnär"... Då duger det naturligtvis inte att prata teknik -- då är det BILDEN som gäller. Och notera: inte bara för personen själv; det bör gälla för alla andra också. Anser man sig ha tolkningsföreträde angående vad som är "seriöst", så gäller det ju också att sprida detta evangelium...

4.
Nu får du sluta att sätta griller i huvudet på folk Anders. BÅDE OCH går INTE! Är man intresserad av tekniken -- och väljer att vilja diskutera den -- så är du uppenbarligen, i vissa kretsar, inte att betrakta som RIKTIGT seriös! Är det nu ändå så att du känner för att utmana kameragudarna och det allmäna ödet, genom att enbart vilja diskutera teknik, så se för bövelen till att lägga upp några bilder på ditt konto också! Att vilja diskutera enbart teknik ses nämligen som något väldigt suspekt om man inte samtidigt vill avlägga synbara bevis på att man faktiskt fotograferar lite, trots sitt teknikintresse. En viktig not dock: akta dig för att i detta läge tanka upp en bild på t.ex. en "odramatisk solnedgång över svensk insjö". Sådana bilder ses inte med blida ögon har jag förstått (de är nämligen "dödfödda", vad det nu egentligen innebär).

PS. Innan någon blir alltför förbannad -- brukar i allmänhet innebära att man känner sig träffad -- är det väl bäst att påpeka att denna post är skriven lite med glimten i ögat... ;-) DS.
 
jorgene skrev:
En viktig not dock: akta dig för att i detta läge tanka upp en bild på t.ex. en "odramatisk solnedgång över svensk insjö". Sådana bilder ses inte med blida ögon har jag förstått (de är nämligen "dödfödda", vad det nu egentligen innebär).

Man kanske skulle byta IP-nummer och skapa en ny användare med oerhört "seriöst" och konservativt sätt att se på bilder. Denne användare kommer givetvis bara använda Hasselblad och saker det står Zeiss på. Alla inlägg ska naturligtvis författas (inte skrivas. FÖR-FATT-AS!) på god kanslisvenska och fotovanan bör överskrida ca 50 år. De uppladdade bilderna kommer dock sedan enbart bestå av bilder av typen "odramatisk solnedgång över svensk insjö", bilder på katten och familjemässiga barnbilder. Undrar vilket bemötande en sån användare hade fått? Lite för schizofrent för fotosidan, kanske?

:D
 
Sidde skrev:
Varför detta engagemang att raljera över andra?


Jag raljerar teknik, inte andra. Jag gör det för att jag ser huvudsyftet med foto att göra bilder. Inte att skaffa prylar.

Och resultat av ditt tolkningsföreträde är något som alla andra på FS bör rätta sig efter (annars löper man ju risken att bli föremål för ditt raljerande...)?

Jag har inget tolkningsföreträde. Jag redovisar min syn. Hur ser du på saken? Argumentera mot mig! Låt oss göra en saklig debatt! Dom som känner mig vet hur jag är. Gärna teknik, det är kul! - men bilden är viktigast!

Så utan att blidka dig med bilder (som i konsekvensens namn rimligtvis dessutom måste vara "godkända" av dig för att räknas) så får man alltså inte diskutera teknik?

Jag är inte "accrediterad" att godkänna något. Jag framför synpunkten att bilder, vilka dom än är, och vilka som än har gjort dom, ger mer än utrustning.
Själv kommer jag köpa D2X. Inte för teknikens skull, utan för kundens skull.

Ingen på FS kan anklaga mig för att snacka ner vissa bilder eller bildtyper. Jag brukar peppa allt som görs i bildform. Din kritik riktas mot fel person!
 
Senast ändrad:
fjalstal skrev:
Man kanske skulle byta IP-nummer och skapa en ny användare med oerhört "seriöst" och konservativt sätt att se på bilder. Denne användare kommer givetvis bara använda Hasselblad och saker det står Zeiss på. Alla inlägg ska naturligtvis författas (inte skrivas. FÖR-FATT-AS!) på god kanslisvenska och fotovanan bör överskrida ca 50 år. De uppladdade bilderna kommer dock sedan enbart bestå av bilder av typen "odramatisk solnedgång över svensk insjö", bilder på katten och familjemässiga barnbilder. Undrar vilket bemötande en sån användare hade fått? Lite för schizofrent för fotosidan, kanske?

:D
För dumt för att be-mö-ta.
Us
 
..*asg* :) Kul med humor...

Jan Arvidsson (Loj) skrev:
Jamen då hade väl "Holga" eller "Lomo" passat lika bra? Både fotorelaterat och kort och bra. Eller "Kiev" också för den delen... ;-)

mvh Janne, som gillar att retas
--------------------------------------------------------------------------------


Det hade det gjort men jag har ingen av dessa kameror och hade nog inte kommit på orden.
Däremot har jag en Diana men är liksom inte den sorten som vill kalla sig så.
Us

Tack Ulf för ett gott skratt :) Själv brukar jag bli kallad ett flicknamn som hängt med sen barndomen... man vänjer sig ;-) Men det tog ett tag... du kanske skulle prova ändå :)
MVH, Niclas
 
Re: ..*asg* :) Kul med humor...

SixBySix skrev:
Jan Arvidsson (Loj) skrev:
Jamen då hade väl "Holga" eller "Lomo" passat lika bra? Både fotorelaterat och kort och bra. Eller "Kiev" också för den delen... ;-)

mvh Janne, som gillar att retas
--------------------------------------------------------------------------------


Det hade det gjort men jag har ingen av dessa kameror och hade nog inte kommit på orden.
Däremot har jag en Diana men är liksom inte den sorten som vill kalla sig så.
Us

Tack Ulf för ett gott skratt :) Själv brukar jag bli kallad ett flicknamn som hängt med sen barndomen... man vänjer sig ;-) Men det tog ett tag... du kanske skulle prova ändå :)
MVH, Niclas
Jaa.....Johnny Cash (frid över minnet) hade ju en storsäljare med en låt som hette något i stil med "A boy named Sue"...
Us
 
fjalstal skrev:
Vi kan hålla på så här tills dom låser tråden om du vill...

Hehe...

:D
Jo, men är den inte redan oförtjänt lång - jag menar med tanke på det egentligen olösliga grundproblemet?
Men vi lägger ner nu föreslår jag och fortsätter om det behövs via mail....;-))
Ha det!
Us
Ps. Jo, jag har digitala kameror också, 2 stycken. eller snarare 1 1/2.
Inte så över sig förtjust i dem....
Ds
 
Sidde skrev:
Tycker diskussionen visar att många som deltagit har en ganska inskränkt syn på andras intresse att diskutera för dem intressanta saker (fotorelaterad teknik detta fallet).

Har några reflektioner för att kasta lite bränsle på brasan:

1, Ni som hävdar att tekniken inte spelar någon roll överhuvudtaget, varför fotar ni inte uteslutande med engångskameror (en brännvidd, fix-focus, en bländare, en film)?
Kan det möjligtvis vara så att för just dig så har teknikutevecklingen nått en tillräckligt hög nivå och du tar den för given. Och sen finns det för dig inget mer att diskutera i teknikaspekten.

2, Ni som nått tillståndet ovan: Grattis, du kan koncentera dig fullt ut på bildskapandet!

3, Varför är många av er som nått tillståndet ovan så intoleranta? Hur har ni kunnat ta er rätten att raljera över och dissa andra som vill fortsätta diskutera teknik (ofta med motiveringen att ni minsann är upplysta nog att veta att det ointressant med teknik för att ta bra bilder).

4, Det verkar finnas en uppfattning att det är oförenligt att vara både teknikintresserad OCH samtidigt förstå att man kan ta bra bilder med en enkel kamera...

Edit: stavfel.

Du har totalt missförstått mina och många andras inlägg. Det handlar inte om att klanka ner på andra, det handlar om att själva bilden och utvecklingen som fotograf går förlorad. Men istället för att försöka ändra detta skall jag starta en egen sida. Där BILDEN står i centrum. "Coming soon to a computer near you".
 
Hmm,,,

Endast och endast den som alena tillåter denna i ovan inlägg nämnda "förlust" behöver den heller inte.
Problemet Om det finns behöver inte påverka den sanna kreativa själ.
Många klagar tex på att de får få kommentarer på bilderna de lägger ut till /för kritik. Det man bör fråga sig är hur många kommentarer man själv lägger på andras bilder,,

Jag önskar INte en fotosidan.se utan flitigt tetknikprat eftersom det så väl och konkret gynnar mig i mitt skapande! Om det surras om ngt jag inte känner för att delta i så påverkar det inte heller mig och min aktivitet vare sig kreativt eller rent webb,socialt här på fotosidan.se. Sannan mina ord, en Sådan förlust tillåter jag mig EJ;)!

Mvh Niclas,
 
Säga vad man vill om Fotosidans tekniknördar, men håll med om att det är ganska skönt att de inte ideligen startar trådar om hur nördigt det är att diskutera bilder och att de har vett att hålla tyst i bilddiskussioner istället för att regelmässigt skriva inlägg av typen "skit samma i hur huset ser ut – vilken hammare använde snickaren?".

Lev och låt leva. Och det gäller väl även alla som råkar tycka att de sitter inne med sanningen om hur saker och ting borde vara och vad som är "sunt" och inte.
 
gors skrev:
Säga vad man vill om Fotosidans tekniknördar, men håll med om att det är ganska skönt att de inte ideligen startar trådar om hur nördigt det är att diskutera bilder och att de har vett att hålla tyst i bilddiskussioner istället för att regelmässigt skriva inlägg av typen "skit samma i hur huset ser ut – vilken hammare använde snickaren?".

Lev och låt leva. Och det gäller väl även alla som råkar tycka att de sitter inne med sanningen om hur saker och ting borde vara och vad som är "sunt" och inte.

"Lev och låt leva", det var fint sagt. Jag håller med. Bara du inte har fel bokstäver längst fram på din kamera för då ligger du risigt till ;)

Ha en trevlig helg och gör vad ni gillar bäst.
 
Det verkar som om ingen annan har uppmärksammat den här vinklingen: Jag tycker att det är bra, mycket bra tillochmed, med "prylnördar" som alltid vill ha det senaste och bästa. Jag menar, utan dem, skulle inte prisen på de lite äldre kamerorna sjunka som stenar, och göra så att JAG har råd att köpa något sådant. För nåt år sedan hittade man knappast (iaf inte jag) en F5:a för under 15k, nu ligger de flesta på en tredjedel av det priset! Även de lite "äldre" digitalkamerorna sjunker i pris så fort en nyare modell kommer ut, och detta har man ju att tacka dessa människor för, eller? Och sedan se dessa människor bli sågade vid fotknölarna bara för att dom har ett brinnande teknikintresse? Och om det nu är så att dessa människor tar dåliga bilder, kan det ju inte göra nåt annat än få ens egna bilder att verka bättre i jämförelse...

/David, som gärna ser positivt på allt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.