Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappat bort fotopåsen till Fuji Sensia

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Fuji Sensia säljs ju inkl framkallning (alltid?). Jag har haft några rullar liggande i frysen ett tag och nu har jag använt en. Problemet är att jag inte kan hitta fotopåsen som jag fick med.

Någon som har några tips?

Är det alltid inkl framkallning?
Var kan jag skicka filmen?
Vem kan jag kontakta för att fråga hur jag gör?

Tack för hjälpen!

Svante

Det bästa är ju såklart om du kan hitta påsen men går inte det så kan du lämna in eller skicka in den nästan var som helst. Alla som kan framkalla dia kan även framkalla din rulle. Nackdelen är ju bara att du får betala framkallningen två gånger, först med påsen som har försvunnit och sen då du lämnar in rullen och det känns ju såklart lite onödigt. Men det är väl priset man får betala då man tappar bort saker...

Scandinavian Photo säljer samma framkallningspåse som den som följer med Sensian i "lösvikt" också, dvs framkallning hos Fuji inkl ramning, för 56 kr. Hittar du sen den borttappade framkallningspåsen så går den ju lika bra att använda på nån annan rulle. Det är inget som säger att Sensian måste ha just den påsen eller att den påsen bara funkar på Sensia. Film som film, påse som påse.

Lycka och framgång!

/Tomas

På mina rullar finns det en text som säger att framkallning inte ingår i priset. Finns det en motsvarande text på din rulle där det står att det ingår? Om inte ring och hör med Fujilabbet, för jag är nästan säker på att det framgår på filmrullen om framkallningen är betald när rullen köps i kartong med framkallning med eller utan ramning.

Hmm... jag har inte kollat så noggrant på själva rullen, jag vet bara att då jag fick mina rullar från Scandinavian så följde det med en vanlig fuji-framkallningspåse, exakt samma som jag har köpt i lösvikt också. Ska kolla på rullen då jag kommer hem.

/Tomas

Kan ju vara så att Scandinavian Photo har skapat en egen produkt, genom att använda den filmen som inte innehåller framkallning och sedan paketera den med produkten framkallningspåsen?

Det står på filmen om framkallning ingår. Jag hade en lång diskussion med Ånge eftersom jag trodde att det bara var att slänga ned sin film i vilken påse som helst och skicka iväg. Det gick inte alls. La man, som jag hade gjort, en film utan betald framkallning i en påse för betald film fick man ett inbetalningskort. Jag hävdade bestämt att i så fall hade jag någon gång skickat förbetald film i betalpåse, men se det ville de inte gå med på. Vid sådana fall fick man alltid någon form av tillgodohavande. Vi löste det till slut, men mitt råd är att kolla på filmen och använda rätt typ av påse, så slipper man allt krångel.

RolandM skrev:
Kan ju vara så att Scandinavian Photo har skapat en egen produkt, genom att använda den filmen som inte innehåller framkallning och sedan paketera den med produkten framkallningspåsen?

Utan att ha läst på filmrullarna tror det är en sån "hemmagjord" produkt jag har köpt. Och det är ju lika bra det, då kan man använda påsen till annat om man så önskar, om det dyker upp en velvia som måste akutframkallas eller nåt :)

/Tomas

Det är nog bara att bita i det sura äpplet...

Jag vill minnas att jag hade en bunt med påsar, modell betala efter framkallning mot faktura. Slängde dom eftersom jag inte tyckte jag behövde dom. Bland dom tror jag Sensiapåsarna låg så de är nog på en sopstation sedan länge.

På mina filmer står det att framkallning inte ingår i priset.

Tack för hjälpen!
Svante

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar