Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappad d70 - displayen död

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelas

Aktiv medlem
Tappade min d70 på ett stengolv :(
Nu funkar inte displayen. Det går alltså att ta bilder men displayen verkar ha pajat helt. Skulle tro att hemförsäkringen täcker det hela då jag har "drulleförsäkring". Ska väl kontakta Nikon, men tänkte höra om det är någon som varit med om nåt liknande och har några tips?

Försäkringar..

Ring försäkringsbolaget o prata med dom. Även om du får igång displayen så har du ju tappat den och fler fel kan komma senare. Så en genomgång av kameran är väl ett måste!!?

I fredags fick jag erbjudande från Solid Försäkringar, där jag kan få en otursförsäkring som täcker tapp-, fuktskador, stöld, funktionsskador som inte täcks av garanti. Ingen värdeminskning och 200:- i självrisk.
630:- för 2 år.

Ska jämföra det med mitt vanliga bolag

Senast ändrad:
Det där med ingen värdeminskning skulle jag studera mer ingående vad det innebär. Är det vid skada återbetalning av vad kameran köptes för är det för bra för att vara sant.

Men är försäkringen sådan att man kan få en skada och få tillbaka inköpspriset, detta för en summa av 800:- i självrisk och premie är jag den förste som skulle vara glad om jag råkade ut för olyckor. Någon ekonomi i detta för försäkringsgivaren lär knappast finnas med ett sådant upplägg.

Normalt täcker en sakförsäkring, en återanskaffningskostnad. En kamera som idag kostar 10 000:- och efter ett år och 8 000 exponeringar får en ersättningbar skada, ersätts med återanskaffningskostnaden, för en kamera i samma skick. Med dagens utveckling av priset på kameror som har ett år på nacken med en drös exponeringar är deprimerande.

klart o tydligt

Det står klart o Tydligt i brevet.

"Försäkringen täcker otursskador som t ex tapp-, fuktskador.Dessutom täcker den stöld och förlust samt funktionsfel som ej tas av garantin. Försäkringen ersätter material- och reparationskostnader och om produkten inte går att reparera, blir stulen eller kommer bort får du den utbytt mot en ny.Till skillnad mot övriga konsumentskydd har denna försäkring endast 200:- i självrisk och ingen värdeminskning."

Ganska solklar formulering tycker jag i alla fall.

Kanske gör det skillnad att erbjudandet kom då jag vid beställning av kameran klickade i att jag ville ha information om försäkring.

Inga pengar i handen, försäkringen ersätter med ny produkt, antar att den är ny i kartong. Låter som försäkringsbolaget har tänkt igenom upplägget. I praktiken är det en värdeminskning eftersom elektronik som kameror sjunker i inköpspris även på den obegagnade marknaden. Försäkringstagaren är dock skadelös i och med att kameran ersätts med en ny av samma sort. Undras vad som händer om det inte längre går att få tag på samma kamerasort.

Det går ju att fundera lite över hur stor risken är att en kamera i 10 000:- klassen skulle få en ersättningsbar skada, med tanke på att risken värderas till ca 300:- per år och kamera, som jag får fram till ungefär 3%.

Re: Re: Försäkringar..

Jorek skrev:
Har du någon URL till Soid, eller var det ett riktat erbjudande av något slag? Har präxcis handlat en ny å dyr blixt...

Kanske gör det skillnad att erbjudandet kom då jag vid beställning av kameran klickade i att jag ville ha information om försäkring. Fanns att göra direkt hos Cyberphoto.
www.solidab.se

Försäkringsbolaget ersätter med motsvarande kamera. Har du till exempel en Canon EOS 300D och denna går sönder och inte finns tillgänglig får du en Canon EOS 350D. Så brukar det fungera, finns inte aktuell modell tillgänglig så får man den modell som ersatt den utgående modellen.

Har varit med om detta i ett par fall då jag jobbar som återförsäljare och har hjälpt kund i försäkringsärenden.

Men oftast går det att skaka fram ett lagerexemplar även om modellen har utgått. Regeln är att man ersätter med den ursprungliga modellen.

Vad som kan vara värt att tänka på kring dylika försäkringar är att dom bara gäller just kameran alt. kamera + kit-objektiv. Med andra ord, tappar du din försäkrade D70 med ditt nyinköpta 70-200 2.8 så får du ersättning för skadorna på kameran men inte ett öre för 70-200 objektivet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto