Ja. Men du kanske bara ser bild på flygande fågel som närbild på en svala som flyger i 80km/h förbi vid närgränsen?
Skämt å sido, jag har fotat hejdlöst mkt flygande fågel om jag skall vara ärlig. Men vill inte påstå att jag är världsmajstro för d.
Bara för att folk förlitar sig på AF och AL-servo så betyder inte det att de inte hade lyckats ännu bättre med en kombination av de två + manuell fokus.
Och det är kanske där du missförstår mig?,, jag använder nämligen AF lika mkt som andra - men att jag tar över med manuell fokus, komponerar som jag vill och exponerar. Jag hade inte klarat mig lika långt med 100% MF.
Detta förutsätter ju förstås att man har aktiveringen av AF bortkopplad från exponeringsknappen!
Att ha aktiveringen av AF på exponeringsknappen är direkt hämmande om man vill köra manuell fokus och AF i en mix samtidigt som man komponerar om och panorerar/exponerar motivet.
Tyvärr så finns det ju inga "AF-Stoppknappar" på den här zoomen men det hade ju ökat fotografens möjligheter till ökad kontroll ännu mer! Detta är fortfarande ett förbehåll för de nyare generationerna av proffsoptik.
Då hade man i kamerans egna inställningar kunnat välja aktiveringen av IS/VC/VR/OS genom att hålla in en av dessa knappar. Genom att göra så så slipper man att stabiliseringen aktiveras när man exponerar. Många gånger så vill man ju avaktivera stabiliseringen och att fippla på objektivets inställningsknappar är ju oaktuellt när motivet flyger förbi.
Inte minst så sparar man sannolikt många timmars slitage varje år då stabiliseringen används selektivt och inte varje gång man exponerar och fokuserar..
/N