Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Beställde detta "Bigron" igår kväll och det ska komma inom några dagar.

Jag har (hade) tänkt lämna "tjockkamerorna" därhän och enbart gå in för ett spegelöst system.... men i och med att Bigron verkar så lovande och det inte ännu finns något riktigt bra alternativ i den spegellösa världen så slog jag till.

Så nu kommer nästa val (påstås vara supervalår i år!), vad ska jag sätta bakom? Det är frågan om en Canonfattning så jag tror det får bli en 70D, alternativ två är en 6D.

Tanken är att inte använda något annat objektiv på huset. Det spegelösa systemet får ta hand om all annan fotografering och den dagen (om något år kanske?) det finns ett bra långt alternativ för det spegellösa är tanken att gå helt spegellöst.

För att använda Bigron värderar jag 70D jmfr m 6D för:
- längre räckvidd /fler pixlar på pippin +++
- vridbar LCD +++
- inbyggd blixt +
- fler bps ++
- lämpligare AF för fåglar ++

Mot detta står 6D med:
- mkt större sökare +++
- bättre brusprestanda +++

De flesta kör väl med sekventiell växellåda (med automatkoppling)?

Det är ganska jämförbart med ett typiskt AF-system, tycker jag. Man måste själv välja AF-punkt(er) och själv sikta och starta (samt stoppa, inte minst!) AF vid rätt tillfälle.

Någon helautomatik för fokusering är inte dagens AF-system.

Det tycks nu som det stora frågetecknet vad gäller trådens Tamronobjektiv är följande AF, men även där handlar det inte om helautomatik. Man måste vet hur man använder det, och känna till dess prestanda, styrkor och brister, för att få ut det mesta av objektivet. Därför har jag fortfarande svårt att ha en uppfattning om följande AF-prestanda hos objektivet. Jag vet ju inte hur folk har testat.

Precis! :)

Såklart man måste sikta o starta själv men SEN vill jag gärna slippa pilla på fokusringen för att AF inte klarar av att följa målet. Det är ju det som skrivits i tidigare tester.

Sen håller jag helt med, man vet inte hur folk testat, vilken erfarenhet de har av att följa mål med (långa) teleobjektiv. Det tar nog ett tag till innan man kan läsa sig till mer info. Objektivet är såpass nytt och det krävs nog fler användare för att få en uppfattning om hur det faktiskt uppför sig i olika lägen.

Beställde detta "Bigron" igår kväll och det ska komma inom några dagar.

Jag har (hade) tänkt lämna "tjockkamerorna" därhän och enbart gå in för ett spegelöst system.... men i och med att Bigron verkar så lovande och det inte ännu finns något riktigt bra alternativ i den spegellösa världen så slog jag till.

Så nu kommer nästa val (påstås vara supervalår i år!), vad ska jag sätta bakom? Det är frågan om en Canonfattning så jag tror det får bli en 70D, alternativ två är en 6D.

Tanken är att inte använda något annat objektiv på huset. Det spegelösa systemet får ta hand om all annan fotografering och den dagen (om något år kanske?) det finns ett bra långt alternativ för det spegellösa är tanken att gå helt spegellöst.

För att använda Bigron värderar jag 70D jmfr m 6D för:
- längre räckvidd /fler pixlar på pippin +++
- vridbar LCD +++
- inbyggd blixt +
- fler bps ++
- lämpligare AF för fåglar ++

Mot detta står 6D med:
- mkt större sökare +++
- bättre brusprestanda +++

Var köpte du ditt objektiv? Vill också ha ett! Verkar inte finnas på lager någonstans...

Var köpte du ditt objektiv? Vill också ha ett! Verkar inte finnas på lager någonstans...

Har kollat runt ett tag lite då och då utan att ha hittat något men i går kväll så fanns det plötsligt i lager på Japan. Photo. Det fanns nog inte så många... inget kvar när jag kollade idag.

Största Gitzo systematic 6 delat 277cm höga stativ väger 3.6 kg. Mer normala 4del 2.8 kg. Benro C4870 väger 2.2. Var hittar man 4 kg carbon?

3,6 duger väl :) hehe, skulle tro att jag också hade accepterat mellan 3,0 och 3,5..
Själv så har jag frångått kolfiber till tunga ALU gitzo, anledningarna till detta var många men främst att jag 2008 sålde mitt 500IS och inte längre kunde motivera Sachtlerstativet som jag köpte för 18k..
(Sedan köpte jag ytterligare ett Sachtler men sålde detta då jag plötsligt hade en snubbe som köpte detta för hutlöst mkt pengar)

Söker du bland flerrörsstativen så blir det fort över 3,5kg oxo i kolfiber.
Har som sagt ägt två sachtler med 100mm bowl själv, de är troligen världens bästa stativ.
Men visst, jag hade aldrig prioriterat ett stativ som kostar mer än optiken.. även om stabiliteten är överlägsen andra stativ. Ett stativ som klarar belastning på närmare 100kg är väl inte heller nödvändigt - om man ser till optikens/zoomens vikt.

Jag vill dock understryka att om stativet enligt specen klarar 10kg i belastning så kan du köra i praktiken med max 5kg utrustning, absolut max!
Jag har aldrig förstått var producenterna får sina glädjesiffror ifrån :) Ngn som vet hur de skall tydas? (detta är väl också en annan tråd..)

Kolfiber är bra och du får inte glömma att en rejäl kulled med kula runt 7cm i diam. ökar vikten med ca 1000gram. En bättre/stabilare videoled väger mer..

Söker man lättast möjliga stativ så antyder bara det att man inte har kläm på skillnaden det betyder i stabilitet, det är min enkla åsikt.

Det är uppenbart att det går en trend i att stativen skall vara så lätta som möjligt - och visst är det också det bästa i vissa fall - inget snack :)
Vi som kör med långa brännvidder bör se igenom den här trenden.

Vill man hitta stadigt stativ till rimlig peng till den här zoomen tycker jag skall kika på beggade gitzostativ runt 3-4 kg.
Mitt favoritstativ, oavsett om jag kör tele eller normal är Gitzos största Studex Reporter. Har ingen aning om vikten men vet att det väger nog mkt för stabilitetens skull, kanske 6kg + huvud.

Den dagen jag köper nyaste 600mm f/4 så blir det Sachtler igen.. (när den dagen kommer står skrivet i stjärnorna dock).

/N

För den i tråden som tänker mer likt mig vad gäller brännvidder å sånt :)
Här är en snubbe som inte riktigt vet att han kan få 5 tusen till för Det objektivet (om det är så bra/fint som det ser ut).. http://www.blocket.se/stockholm/Canon_objektiv_300_mm_2_8L_52081291.htm?ca=4&w=3
(Det handlar alltså om en Canon EF300mm f/2,8L USM i MKT bra skick för 10k)

Men 600mm är det ju förstås inte.
Satt för kul å googlade på bilder med den här zoomen och ser ju att mina misstankar är bekräftade. Det är uppenbart så att folk flest använder objektivet på frihand. Vilket iofs inte är så konstigt när vikt och storlek uppmuntrar detta:) Jag tror dock att de som visar upp de finaste bilderna (generalisering såklart) är de som använder stativ..
/N

Givetvis är det inga problem att handhålla.
Men det är ju en lätthet/svårighet som står i relation med ljussituationen. Det kommer alltid att vara mest intressant för oss naturintresserade fotografer att pressa gränserna när ljusmängden är mindre riklig.
/N

Tänker mig att det gäller att lägga ribban på högsta nivå!

Flygande fågel.
Här har vi exempel på fina bilder. Sånna bilder är väl måttot för vad vi förväntar att se att folk presterar med Tamronzoomen.
http://lintukuva.fi/arto/wk31-2012/
Sjukt bra teknik och häftigt låga perspektiv.
/N

Ps, mkt(!) är ju handhållet också.. för er som tycker utrustningen måste vara "TamronVC:lätt" ;)

Sorry för kapning men jag vill svara eftersom en del undrat.

Jag har nu testat 7D+400 5.6 med Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 DGX.
AF jagar mer eller mindre hela tiden och låser väldigt sällan.
Jämställer den med att tejpa kontakter på andra 1.4TC.

Den åker i retur idag om ingen kommer med nåt fantastiskt tips. :)

Lite märkligt tycker jag då andra som testat verkar tyckt den var ok iallafall.
Skillnader på objektiv? FW i kameran? Uppdateringar på TC?

Sorry för kapning men jag vill svara eftersom en del undrat.

Jag har nu testat 7D+400 5.6 med Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 DGX.
AF jagar mer eller mindre hela tiden och låser väldigt sällan.
Jämställer den med att tejpa kontakter på andra 1.4TC.

har du nyaste FW i kameran

Om du vill ha tips är det nog bättre att skapa en egen tråd med just den kombinationeni rubriken, då är chansen större att någon som har den kommer till hjälp.

Dxo har nu testat mot Canon 100-400 och Sigma 150-500. Bra men inte lysande med Crop-sensor.

Fast jämfört med 100-400L så är den faktiskt enligt dom en aning bättre men inte så pass att det är värt att byta om jag fattade sammafattningen rätt. Fast behöver man de extra 200mm så ska man kanske jämföra med 100-400L+1,4 converter.
Så man byter kanske inte ner sig om man har Crop och har en 100-400L eller 400/5,6L + converter Men vinner å andra sidan kanske inte så mycket i kvalitet...

På FF såg det ju lite bättre ut
Tar man sen pris i beaktande så verkar den trevlig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar