Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Kanske tar i något när jag skriver betydligt,, men jag tycker då att det är betydligt mer trevligt att se de två översta bilderna (om vi bortser från ursprungsbilden).
Svårt å välja zoomen pga skärpan utifrån detta test.
Sedan så har ju zoomen andra fördelar som inte sällan lär väga över till dess fördel.
/N

PS,
- Eftersom den sista bilden är med 600mm så har du såklart backat x antal meter. Har du koll på hur många meter det utgjorde? (kanske enkel matematik, hehe) Det ökade avståndet påverkar ju såklart förutsättnignarna negativt - vilket i sin tur får ses som ett + när man pixelpeepar på kvalisorten.

Kanske tar i något när jag skriver betydligt,, men jag tycker då att det är betydligt mer trevligt att se de två översta bilderna (om vi bortser från ursprungsbilden).
Svårt å välja zoomen pga skärpan utifrån detta test.
Sedan så har ju zoomen andra fördelar som inte sällan lär väga över till dess fördel.
/N

PS,
- Eftersom den sista bilden är med 600mm så har du såklart backat x antal meter. Har du koll på hur många meter det utgjorde? (kanske enkel matematik, hehe) Det ökade avståndet påverkar ju såklart förutsättnignarna negativt - vilket i sin tur får ses som ett + när man pixelpeepar på kvalisorten.

Det brev lite rörigt i sorteringen, så den "andra bilden" tidigare var med Tamron i f/8, jag tog bort den nu då den hamnade lite ologiskt. Se det jag la in som ett smakprov, betydligt fler bilder finns i wordfilen i dropboxlänken.

Jag fotograferade i 150, 300, 460 och 600 och flyttade mig fram och tillbaka så jag hade samma bildutsnitt i sökaren, det är egentligen inte så många meter i förflyttning kanske +/- 5m eller så? men det går ju troligen att se i exif filen hemma

Jag vet inte men om man klickar på dina bilder kommer de upp större på skärmen. Det antyder att de inte är i 100% dvs. en pixel på skärmen är en pixel i kameran. Skall man pixelpeepa är det nog bättre att ta en lite mindre del av bilden och lägga upp den direkt, annars finns det risk att bildbehandlig, upp/nersampling etc. stör. Jag tycker mig se skarpare bilder i de inläggen jag gjorde på sidorna 68-69 i tråden. Det var också med D7100 men med liveview och självutlösare.

Med det sagt uppskattar jag ändå att du tar dig tid och jämför Tamron och Nikons 300/4, speciellt att du använd fot-zoom för att kompensera för olika brännvidder. Att Tamron ger i princip samma bild som Nikons 300/4 är ett starkt betyg.

kan prova att för några få bilder klippa ut en mindre del från originalbilden, dessa bilder jag la in idag är en sparande av bilden från wordfilen, så jag vet inte riktigt om det också kan påverka. Men någon större skillnad tycker jag inte det är om man använder Tamronobjektivet runt f/8

nedan är det beskurit ytterligare, det är Nikon 300/4 med f/5,6, Tamron 300 f/5,6, Tamron 300 f/8, Tamron f/9

Bilagor

• nikon300_5,6-9613-300 mm-ISO 500-1-1250 sek. vid f - 5,6-NIKON D7100.jpg
    nikon300_5,6-9613-300 mm-ISO 500-1-1250 sek. vid f - 5,6-NIKON D7100.jpg
    124.7 KB · Visningar: 719
  • Tamron300_5,6-9586-300 mm-ISO 500-1-1000 sek. vid f - 5,6-NIKON D7100.jpg
    Tamron300_5,6-9586-300 mm-ISO 500-1-1000 sek. vid f - 5,6-NIKON D7100.jpg
    123.6 KB · Visningar: 730
  • Tamron300_8-9588-300 mm-ISO 500-1-500 sek. vid f - 8,0-NIKON D7100.jpg
    Tamron300_8-9588-300 mm-ISO 500-1-500 sek. vid f - 8,0-NIKON D7100.jpg
    122.7 KB · Visningar: 721
  • Tamron600_9-9606-600 mm-ISO 500-1-640 sek. vid f - 9,0-NIKON D7100.jpg
    Tamron600_9-9606-600 mm-ISO 500-1-640 sek. vid f - 9,0-NIKON D7100.jpg
    136.8 KB · Visningar: 727
jag får testa mer med Nikon V1, men nedan blev ju inte så illa för att vara helt på frihand med 1/200 och motsvarande brännvidd 1,6m (2,7x600)

Bilagor

• v1_600_forum-3098-600 mm-ISO 400-1-200 sek. vid f - 8,0-NIKON 1 V1.jpg
    v1_600_forum-3098-600 mm-ISO 400-1-200 sek. vid f - 8,0-NIKON 1 V1.jpg
    96.6 KB · Visningar: 89
På sidan 39 hittade jag mitt inlägg.. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=155632&page=39
Samma avstånd känns väl rätt? en 7000 hade väl varit mer rättvist men jag är väldigt intresserad av hur mycket detaljer man kan vinna med bigronen jämfört med min kombo! har inte klickat på köp än och någonstans i bakhuvudet ligger mina bigma-erfarenheter och maler och de är svåra att få bort även om detta verkligen verkar vara ett kanonobjektiv!

Fick lite tid över nu för att ta några bilder på en tjuga på 8m.
Fick dock hålla till inne då det blåser lite väl mycket ute idag, och således blev det lite långa slutartider (mellan 1.6 och 5sec).

La upp bilderna på imgur som ett album.
http://imgur.com/a/qlv8U#0

Bifogar mitt första försök på Månen.

Nästa försök får bli då den är nära horizonten och man kan få med lite hus.

Bilagor

• MooN.jpg
    MooN.jpg
    40.9 KB · Visningar: 116
Ok, tack för information. Får testa igen till helgen, tog mina bilder på frihand, kan ju vara en själv som är orsaken :) till variationen

Tog 3 bilder med omfokusering då jag tog dom där bilderna, på varje brännvidd då.
Och det är inte någon större skillnad mellan bästa och sämsta bilden, ibland ingen synbar alls.

När du tog din serie, hade du bildstabilisering avstängd då, eftersom du använde stativ? Samt använde du AF-S med fokusprioritet och en punkt?

Men visst reducerar VC:n också ytterst små vibrationer, precis som IS & VR?
Många gånger så är det helt rätt att använda stabiliseringen när kameran sitter i stativ - vid 600mm. I synnerhet om fotografen lägger sina händer på utrustningen.
/N

Fick lite tid över nu för att ta några bilder på en tjuga på 8m.
Fick dock hålla till inne då det blåser lite väl mycket ute idag, och således blev det lite långa slutartider (mellan 1.6 och 5sec).

La upp bilderna på imgur som ett album.
http://imgur.com/a/qlv8U#0

Tack Ronny!!
Det var det som krävdes för att övertyga mig! bevakar prisjakt efter en grön bock i lagerstatusen nu..
Synd med 300/TC14 kombon som jag köpte för inte så längesedan, den blir nog hyllvärmare är jag rädd för..

När du tog din serie, hade du bildstabilisering avstängd då, eftersom du använde stativ? Samt använde du AF-S med fokusprioritet och en punkt?

Stämmer bra. Ingen VC, AF-S på en punkt och fokusprio.
edit: ja just, körde med 3 sec fördröjning på utlösaren också då jag inte orkade plocka fram fjärren :p

Ska se om det kanske är lugnare ute idag, så kan man ta ett par bilder på tjugan och oändlig fokus också.

Ska se om det kanske är lugnare ute idag, så kan man ta ett par bilder på tjugan och oändlig fokus också.

Det var ju inte att tänka på, om ingen har en 20 meters 20kr lapp liggandes ^^
Var inte så mycket att kolla på på 30 meter äns, och oändligt fokus på den där ligger ju runt 150-200 meter :D

Tänkte visa att man med 600mm hittar ibland oväntade saker i bilden. Bilderna nedan är först Matterhorn med 160mm och sedan inzoomat till 600mm och croppad. Bilden är tagen från hotellbalkong i Zermatt några km från Matterhorn. Nikon D810 använd.

Bilagor

• _BHJ0964.jpg
    _BHJ0964.jpg
    76.6 KB · Visningar: 168
  • _BHJ0966-2.jpg
    _BHJ0966-2.jpg
    65.8 KB · Visningar: 322
Nej riktigt så exotiskt är inte Matterhorn. Det var nog bara två bergsbestigare som var uppe på toppen när jag tog bilden från Zermatt ett antal km från Matterhorn.

LIte mysko, tycker jag. Varför säljer man något som man har köpt för två veckor sen och aldrig använt? Det måste väl vara enklare och strulfriare att lämna tillbaka objektivet till butiken? (De allra flesta har ju öppet köp.)

Om det här objektivet är så bra som många i tråden säger. Varför finns det två annonser bara här på FS?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar