Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Förstår inte hur det kom att handla om brännvidder istället för Tamronoptiken. Är det många som väntar på sitt med Nikonfattning, och är det lika svårt fortfarande att få tag på Canpnonfattningen? Jag hittar inga butiker i Sverige som har den på lager, Dustin skriver 12/8 prel. men den visan har vi ju hört förut. Någon annan skrev 2:a september, och det låter mer rimligt.

Och hade man strul med AF på Nikon också? Tror ni de uppdaterar mjukvaran innan de gör exportutskicken om så är?

Jag väntar på mitt med Nikonfattning (beställde dock igår ^^), dock hittade jag denna för er Canoner igår då jag letade runt http://www.blocket.se/stockholm/Tamron_SP_150_600_5_6_3_Dc_VC_USD_Canon_fattn_55033775.htm?ca=3&w=3

LIte mysko, tycker jag. Varför säljer man något som man har köpt för två veckor sen och aldrig använt? Det måste väl vara enklare och strulfriare att lämna tillbaka objektivet till butiken? (De allra flesta har ju öppet köp.)

LIte mysko, tycker jag. Varför säljer man något som man har köpt för två veckor sen och aldrig använt? Det måste väl vara enklare och strulfriare att lämna tillbaka objektivet till butiken? (De allra flesta har ju öppet köp.)

Finns de som köper på 'den grå marknaden' och inte är så luttrade. Får hem en icke fullgod produkt utanför Europas gränser, och AJ - ingen garanti! Vad göra än försöka kränga iväg den? Tror det är otaktiskt och svårt, får nog hoppa ned fruktansvärt mycket i pris. En sådan blunder är bara att acceptera, låta sakerna ligga i ett par år, sen sälja.

Utan garantier och kvitton, skulle jag inte ge mer än 1500-2000:- (reservdelar).

Om jag kommer ihåg rätt så gäller 5års garantien enbart första ägaren, men har inte den ägaren registrerat sig så kanske man har en chans att registrera sig som första hos Tamron

Om jag kommer ihåg rätt så gäller 5års garantien enbart första ägaren, men har inte den ägaren registrerat sig så kanske man har en chans att registrera sig som första hos Tamron

"Här följer de viktigaste villkoren för den utökade femåriga garantin:
Du registrerar dig inom 2 månader efter köpet.
Du är slutanvändare och bosatt inom EU eller i följande länder: Andorra, Gibraltar, Island, Norge, Turkiet eller Ukraina.
Du har köpt objektivet av en återförsäljare med säte inom EU eller i något av följande länder: Andorra, Gibraltar, Island, Norge, Turkiet eller Ukraina.
Du är den första köparen (garantin är inte överlåtelsebar)."

Står det på registreringen som jag utförde på mitt nya 90 macro så sent som idag. Eftersom det står att garantin förutsätter att man är slutanvändare så är det ju inte helt korrekt att köpa det begagnat, skulle man dra det långt så krävs ju kvitto i ditt namn från återförsäljaren.

Sen är jag väldigt skeptisk till såna annonser där grejerna "aldrig är använda"... säljs till nypris och ändå är urplockade ur sitt emballage och skydd. Det betalar man inte nypris för tycker jag.

"Sen är jag väldigt skeptisk till såna annonser där grejerna "aldrig är använda"... säljs till nypris och ändå är urplockade ur sitt emballage och skydd. Det betalar man inte nypris för tycker jag.

Ja är emballaget öppnat så är det ju begagnat och priset ska sänkas därefter.

Jag skulle då inte köpa nått sånt här på blocket, såvida man inte kan göra affären mellan två par ögon. Så man kan testa grejjerna först.
La in länken då det tydligen är dom som väntat på sitt objektiv i flera månader.

Sedan hann jag tydligen knipa en av dom två objektiverna med Nikonfattning som Rosenquist Foto i Ronneby. Så nu har man ett på ingång :D
Synd bara att det är helg, så nu måste man ju sitta och vänta så förbannat länge :(

Ja är emballaget öppnat så är det ju begagnat och priset ska sänkas därefter.

Jag skulle då inte köpa nått sånt här på blocket, såvida man inte kan göra affären mellan två par ögon. Så man kan testa grejjerna först.
La in länken då det tydligen är dom som väntat på sitt objektiv i flera månader.

Sedan hann jag tydligen knipa en av dom två objektiverna med Nikonfattning som Rosenquist Foto i Ronneby. Så nu har man ett på ingång :D
Synd bara att det är helg, så nu måste man ju sitta och vänta så förbannat länge :(

Jo Nikon verkar haft det bättre med tillgången, ja hade hoppats kunna få tag på ett innan semestern, men tji fick jag. Kanske va tur, packningen är tung nog ändå.

Har kollat runt bland butikerna å det är ingen som har något som helst leveransdatum..

Så där, då var den hemma :D
Har suttit och lekt lite med den nu, och den ser bra mycket skarpare ut än mitt gamla Nikon 70-300 VR. Den är tom. bra mycket skarpare på 600mm f6,3, än vad 70-300 är på 300mm f8 :p

Imorgon bitti blir det nog en sväng ute i skogen, så man får testa den riktigt.

En liten Flickr bild så länge.

Härligt Ronny!
Vad har du för hus nu?
Jag fotade en tjuga med Nikkor 300/4 och TC14 på 8m för ett tagsedan
Det vore skoj med en bigron-bild med samma förutsättningar, största bländare och se hur mycket detaljer man kan få..

Edit:7100 ser jag nu.. Lite högre pixeldensitet än min 800 men det vore skoj med 100% bilder ändå!

Enligt min och många andras mening så är Canons vassare optiskt. Inte minst så har Canons vassare AF!
Men ett ok objektiv är det ju allt ändå. VR:en är fin även om den är till åren kommen.
Jag hade dock hellre valt en TC-kombination med 70-200 f/2,8.
/N

Skaffade Nikon TC-20EII för att använda tillsammans med 70-200/2.8 VRII, men resultat från den kombon är skrämmande dåligt och i princip oanvändbart. Hade det inte varit för att telekonvertern
fungerar alldeles ypperligt tillsammans med min 105/2.8micro hade jag gjort mig av med den omedelbart.

Nikon TC20EIII konvertern och Nikon 70-200/2,8 VRII fungera väldigt bra ihop. Den äldre konvertern TC20EII var inte alls lika bra...

Härligt Ronny!
Vad har du för hus nu?
Jag fotade en tjuga med Nikkor 300/4 och TC14 på 8m för ett tagsedan
Det vore skoj med en bigron-bild med samma förutsättningar, största bländare och se hur mycket detaljer man kan få..

Edit:7100 ser jag nu.. Lite högre pixeldensitet än min 800 men det vore skoj med 100% bilder ändå!

Tja,

Japp stämmer bra en 7100 kör jag med.
Ja det ska vi kunna fixa imorgon, vill du att jag tar bilden på 8m eller ska jag backa ett par meter till?

Nikon TC20EIII konvertern och Nikon 70-200/2,8 VRII fungera väldigt bra ihop. Den äldre konvertern TC20EII var inte alls lika bra...

Ah, det blev en "I" för lite i TC-20E III, Om tvåan var ännu sämre måste den ha varit gjord i råglas.
Med en D800 och många pixlar kan man lika gärna bara beskära bilden och köra utan konverter även med TC-20E III

Tja,

Japp stämmer bra en 7100 kör jag med.
Ja det ska vi kunna fixa imorgon, vill du att jag tar bilden på 8m eller ska jag backa ett par meter till?

På sidan 39 hittade jag mitt inlägg.. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=155632&page=39
Samma avstånd känns väl rätt? en 7000 hade väl varit mer rättvist men jag är väldigt intresserad av hur mycket detaljer man kan vinna med bigronen jämfört med min kombo! har inte klickat på köp än och någonstans i bakhuvudet ligger mina bigma-erfarenheter och maler och de är svåra att få bort även om detta verkligen verkar vara ett kanonobjektiv!

Fler än mig av folket här inne som följer Torleif Hansen bilder/sida på facebook?
Skumma igenom hans bilder - alla (ungefär..) fotade med Canon 300mm med convertrar.
Som om man behöver 600mm för att få bra bilder,, tssss
(Jo jag använder ett fast 600mm själv)
Det genomsyrar fortf tråden - att brännvidden är ngn frälsande faktor som inte bara ger andra bilder utan bilder med bättre kvalitet. Det är och förblir två olika saker.
Än en gång. Får man inte bilden med 300mm.. hur ofta får man den då med 600mm? väldigt sällan ;)
/N

Det beror ju helt på vad ditt motiv är. Har själv fotat Umeå stad från ett berg nu på 600mm f11 och 36megapixlar jag sedan croppat ner. Tror inte 300 vore nog.

Edit: såg ni lämnat diskussionen.

Senast ändrad:
Finns såklart hur många lägen som helst där 300mm inte räcker. Det är inte det jag har menat. Har upprapat mig hundra ggr och anser att det får vara bra så.
Som sagt, för tiden så använder jag ju själv 600mm ;) Men trots det så ser jag 300mm som en smartare brännvidd som de flesta skulle kräma meeeeeer resultatkvalla ur jämfört med ett 600mm.. oavsett om det handlar om fågel eller fisk.
Tråden skall inte färgas för mkt av att jag tänker som jag gör. Varför jag ändå har valt att nämna vissa saker har också framgått ett flertal ggr.
Allt gott.
/N

För den intresserade såhar jag lagt en wordfil i min dropbox mapp för tamron, i filen hittar man foto på en hundralapp med olika brännvidder och bländare samt jämfört med mitt Nikon 300/4. Alla bilder med samma framkallning i LR, bilderna tagna med D7100.

https://www.dropbox.com/sh/jfl7hrmujo1brir/AAAhbxyWAOUgTSofnjldqe-ca

Det verkar som om ditt tamron kan ge det erkänt skarpa 300/4 en match, inte dåligt. Bara en fråga, varför inte bara klippa in några 100 % crop i inlägget istället för att ge en länk till en wordsida på dropbox? Inte säkert att alla vill klicka sig dit.

Hur upplever du annars objektivet? Fokuserar det bra och har du fått användning av bildstabiliseringen?

Det verkar som om ditt tamron kan ge det erkänt skarpa 300/4 en match, inte dåligt. Bara en fråga, varför inte bara klippa in några 100 % crop i inlägget istället för att ge en länk till en wordsida på dropbox? Inte säkert att alla vill klicka sig dit.

Hur upplever du annars objektivet? Fokuserar det bra och har du fått användning av bildstabiliseringen?

Det var så många bilder att det blev enklare så, eftersom den var klar med förklarande text för varje bild, ska prova att se om det går att ladda upp enbart wordfilen på något sätt.

Notera att det är det äldre 300/4 inte det "nya"

Summering så här långt, bildstabiliseringen är helt otrolig, har fått bra bilder på 1/80 och 600mm. Bra smidigt objektiv, inte så tungt och klumpigt som man kan kanske tro.

Kameran D7100 har indikerat korrekt fokus ibland, fastän jag sett att så inte är fallet i sökaren. När jag tog bildserien med 100-lappen så tog jag två bilder och valde ut den bästa från varje inställning, men det var ibland stor skillnad i skärpa mellan dessa bilder, betydligt större med samma inställning än mellan bästa och sämsta bild över bländare och brännvidd. Gjorde som jag brukade att sätta den ur fokus och sedan fokusera och ta bilden och sedan ur fokus igen och sedan ta en ny bild efter kameran satt fokus. Vad detta beror på vet jag inte, borde egentligen vara mer kameran än objektivet som indikerar fokus fastän det inte är det. Ska göra samma test med AF-C och med ett annat hus så får jag se.

Man kan tro att 600mm på DX är mer än tillräckligt, men har varit behov att beskära ändå. Har tagit några bilder med 600mm och V1, har inte sett dem i datorn än men på skärmen såg de helt OK ut, där börjar vi prata brännvidd :)

Edit, så är ska det vara...Först är urspungsbilden set-up, därefter kommer Nikon 300/4 (äldre)objektivet i f/5,6 därefter Tamron 150/600 i 300 f/5,6 sedan Tamron i 600 f/9. Det finns siom sagt fler bilder i wordfilen i dropboxen

Bilagor

• ursprung.jpg
    ursprung.jpg
    36.6 KB · Visningar: 94
  • nikon 300_5,6.jpg
    nikon 300_5,6.jpg
    102.3 KB · Visningar: 121
  • Tamron 300_5,6.jpg
    Tamron 300_5,6.jpg
    107.2 KB · Visningar: 127
  • Tamron 600_9.jpg
    Tamron 600_9.jpg