Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Killen som tog örn-bilderna sammanfattar sina intryck i en tråd på fredmiranda.com med följande:

Just want to clarify what I have experienced with this lens using the AiServo for BIF.
Canon 6D Aiservo Single center point focus works fine
Canon 70D Aiservo Single center point focus works fine
Canon 7D Aiservo does not work Note: The only way I have taken keeper BIF images with this lens is by using Single center point focus or center point expanded and constantly bumping focus.
Canon 1DM4 Servo does not work
Canon 1DX Aiservo works fine.
Jay



Det är ju en hel del diskussioner på den siten om gluggen och hur pass bra/dåligt följande fokus fungerar.

Jag är inte så bra på språket vad säger han om sesultatet med 7D
SB
 
Han menar att följande fokus inte fungerar med 7D. Jag tolkar det som att bumping innebär att man måste hela tiden fokusera om " constantly bumping" (och kanske även använda fokusringen).

Om det är så här illa med många av Canons kamerahus så måste Tamron agera och åtgärda den dåliga funktionen.
 
Det sägs ju ofta att om något verkar för bra för att vara sant, så är det oftast det.

Den här gluggen verkar ju vara osannolikt bra, i sin prisklass (ej att jämföra med 10 000 dollar-klassen), så en och annan akilleshäl verkar ju rimligt. AFs funktionalitet har ju varit ett av de stora frågetecknen medan testbilderna mest bestod av stillstående saker i relativt kontrollerade miljöer.

Det är bara hoppas att dessa problem som nämns är barnsjukdomar som går att ordna med mjukvarujusteringar. Och att det är löst när Sony-versionen kommer (säger jag helt opartiskt då förstås). :)
 
Ja det måste vara något allvarligt fel med objektivets AF om inte servo funkar med 1D IV !!!

Jag tolkar det som att Canons nya AF-teknik som inte bara är fasdetekterande utan även tar med färginformation fungera utmärkt. Medan de äldre som enbart litar på fasdetektering uppvisar svårigheter vilket kan förklaras med att objektivet är f/6,3 vilket är ett snäpp utan för vad det rapporterar till kameran som förutsätter F/5,6. Och att de har svårt att följa målet och byta fokuspunkt.

Så vi ser hur pass mycket den nya tekniken att väga in fler parametrar gör.
 
Jag tolkar det som att Canons nya AF-teknik som inte bara är fasdetekterande utan även tar med färginformation fungera utmärkt. Medan de äldre som enbart litar på fasdetektering uppvisar svårigheter vilket kan förklaras med att objektivet är f/6,3 vilket är ett snäpp utan för vad det rapporterar till kameran som förutsätter F/5,6. Och att de har svårt att följa målet och byta fokuspunkt.

Så vi ser hur pass mycket den nya tekniken att väga in fler parametrar gör.

Låter rimligt, i Nikonspråk skulle det då fungera fint med D7100, D800 (som har gräns f/8) men kanske inte med D7000, D600 och D610.
 
Låter rimligt, i Nikonspråk skulle det då fungera fint med D7100, D800 (som har gräns f/8) men kanske inte med D7000, D600 och D610.

Jag har aldrig haft problem med AF på min Sigma 150-500 på D5100 trots att den också är f/6,3. Men å andra sidan så här jag aldrig provat att fota BIF med den heller.
 
Jag har aldrig haft problem med AF på min Sigma 150-500 på D5100 trots att den också är f/6,3. Men å andra sidan så här jag aldrig provat att fota BIF med den heller.

Det är när ljuset och kontrasterna börjar tryta som dom Nikonkameror får problem om öppningen är mindre än vad den är specad för. På dagtid fungerar mitt 500f8 hyfsat på min D700 (som är AF-specad till f5.6) medans på kvällstid fungerar den inte alls medans min D800 (som är AF-specad till f8) hänger med.

f6.3 är dock endast ett 1/3-steg över f5.6 så det brukar oftast fungera bra på Nikonkameror (även om dom är AF-specade till f5.6).

/Karl
 
Ska förtydliga lite.
Jag tror inte Canon har problem om fokus ska sättas på samma fokuspunkt flera gånger i rad. Däremot så har Canon svårt att byta punkt on the fly så att säga.
Och åtminstone jag har svårt att följa fågel och inte fladdra runt lite mellan fokuspunkter och här skulle färg matchningen hjälpa kameran att välja rätt punkt att fokusera med. Vilket också stöds av det faktum att det fungerar bättre med ett snävare val av fokus punkter (enabrt mitt eller utökad).
 
Konstigt nog så fungerar EF 400/5,6 med Kenko DGX PRO 300 1,4X TC på EOS 7D. Trots att den verkliga ljusstyrkan biir f:8. Konvertern lurar huset på något sätt. Följande fokus fungerar bra med den kombinationen. När man använder mittpunkten eller utvidgar den.
Dessutom är skärpan fortfarande bra tack vare objektivets mycket höga optiska kvalitet.

Det verkar tveksamt att Tamron kan göra något åt problemen med "äldre" hus där följande fokus inte fungerar tillfredsställande.
Å andra sidan så har Kenko gjort något med sin DGX 1,4 TC som lurar 7D.
 
Kan oxå bero på transmissionsvärdetpåobjektivet som ev. Ger mindre ljus på Tamron zoomen än kombin 400-5,6 + konverter
 
Det beror lite på hur intelligent teleconvertern är. Vissa skickar bara objektivens värden direkt till kameran andra ser till att korrigera bländaren.

Gissar också på att det är transmissionsvärdena, dom brukar vara lägre på zoomar och bildstabilisation snor också lite ibland.

/Karl
 
Det vore bra för hugade spekulanter på Tamronet att få veta vilka kameror och extendrar som fungerar eller inte fungerar med objektivet.

Ska man våga satsa på ett köp om man har EOS 7D och behöver fungerande servo?
Snart kommer objektivet med Nikonfattning, hur blir det då?

Att transmissionen kan spela in är väl inte långsökt men skillnaden i ljusstyrka mellan f:6,3 (Tamron) och f:8 (EF400/5,6 TC 1,4X) är nog för stor för att förklara det hela. Om jag inte minns fel så rapporterar Kenko DGX 1,4 TC rätt bländarvärde till kameran men jag ska kolla det.
Det ä lurigt att Kenko DGX 1,4 TC inte alls går att använda på 5D Mark III, inte ens manuellt.
 
Néj!

Jag tolkar det som att Canons nya AF-teknik som inte bara är fasdetekterande utan även tar med färginformation fungera utmärkt. Medan de äldre som enbart litar på fasdetektering uppvisar svårigheter vilket kan förklaras med att objektivet är f/6,3 vilket är ett snäpp utan för vad det rapporterar till kameran som förutsätter F/5,6. Och att de har svårt att följa målet och byta fokuspunkt.

Så vi ser hur pass mycket den nya tekniken att väga in fler parametrar gör.

1DMKIV klarar ner till f/8 utan några problem! (Även enligt spec) Det måste vara något annat som är fel!
 
Que

Kanske det att den inte har stöd med färg detektering....

Förstår inte riktigt vad du menar. 1D mkII-1dMK IV har klarat alla objektiv och objektivkombos ner till bl. 8 med utmärkt servo på fåglar i flykt som jag testat. (300/4 med 2x tc kenko + Canon, 400/5,6 och 100-400 med 1,4 tc, 70-300L med 1,4 tc, 500/4 med 2x tc av olika slag) Att det skulle strula med Tamronet på f/6,3 låter bara konstigt och kan inte ha med någon färgdetektering att göra.

Kan det inte vara så att de som testat är ovana vid långa telen och följande AF. Ibland måste man ju (beroende på bakgrund etc) faktiskt trycka på af knappen ett par tre gånger för att kombon ska hitta rätt och fokusera. Detta är ju inget man märker när man fotar motorsport och annan idrott som är betydligt mindre krävande för utrustningen än flygande fä i halvtaskigt ljus mot gröna/bruna bakgrunder eller vågiga vatten. En fundering bara.
 
Förstår inte riktigt vad du menar. 1D mkII-1dMK IV har klarat alla objektiv och objektivkombos ner till bl. 8 med utmärkt servo på fåglar i flykt som jag testat. (300/4 med 2x tc kenko + Canon, 400/5,6 och 100-400 med 1,4 tc, 70-300L med 1,4 tc, 500/4 med 2x tc av olika slag) Att det skulle strula med Tamronet på f/6,3 låter bara konstigt och kan inte ha med någon färgdetektering att göra.

Jag är benägen att hålla med.
Kan det vara mjukvaran som inte accepteras av vissa hus?
 
Kan oxå bero på transmissionsvärdetpåobjektivet som ev. Ger mindre ljus på Tamron zoomen än kombin 400-5,6 + konverter

Begränsningen för AF med små bländare har att göra med vinkeln mellan de två infallande ljusknippen som AF-sensorn mäter fasskillnaden mellan. Vinkeln blir mindre ju mindre bländaren är, och ju mindre vinkeln är desto osäkrare blir mätningen.

Hur mycket ljus som finns tillgängligt påverkar förstås också, men det påverkar oberoende av bländare (men mindre bländare ger förstås mindre ljus, så det "förstärker" den effekten). Är det riktigt mörkt fungerar inte AF ens för ljusstarka objektiv. Skillnaden mellan f/5.6 och f/6.3 borde vara för liten i allmänhet i dagsljus för att AF-sensorn skulle sluta fungera pga för lite ljus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.