avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Kontentorna kan vara många..
Tex så väljer jag (när du ändå frågar, som på beställning) att nämna: att han väljer att omnämna 300mm även i detta sammanhang. En brännvidd som idag förbises. Det råder nog ingen tvekan om att han hade valt 300mm i kombo med convertrar som både förstaval som insteg till denna genre och som endaval om han var tvungen att välja. Det säger en del.
(Nu är jag såklart medveten om att jag tolkar hans ord, men det låter rättså uppenbart)
Tycker det ger lite perspektiv i tråden.
/N
Ps, ang pris så finns det snorskarpa 300 f/2,8r + convertrar för priset strax över Tamrons zoom. OM man nu accepterar att offra vissa saker och vinner andra - såklart.
Finns det?
Kan du nämna en sådan kombination av 300/2.8 och 2x TC (vilket ger samma räckvidd) som ger skärpa motsvarande Tamron 150-600 och som tillsammans kostar drygt 10 000 kr.
(Bör såklart ha stabilisering också om det ska vara jämförbart.)
Det mest prisvärda 300/2.8 är väl Sigma som i runda tal kostar det dubbla och sen tillkommer en bra konverter också som försämrar kvaliteten rätt mycket och i sig kostar några tusen till.
Sigmas nya 120-300 zoom är skärpemässigt vassare än deras fasta 300. Priset är dock nästan 3 ggr denna Tamron o h vikten mer än 1 kg mer och med 2x TC så blir skärpan sämre.
Canons, Nikons och Sonys originalobjektiv kostar betydligt mer och deras TC likaså.
Att jämföra med 400mm o h argumentera för att man inte behöver längre är ju inte så relevant. 50% extra brännvidd är väldigt mycket. Om man har behovet eller vill ha den extra längden finns inte my ket att välja på än antingen kompromissa sig ner till 500 mm o h croppa o h förlora iq med någon av Sigma-zoomarna. Eller gå på den 3 ggr dyrare Sigma 500/4,5 utan stabilisering eller supertelena från Canon och Nikon med högre ljusstyrka till en prislapp som är 8 ggr så hög, men med nackdelen att de också blir avsevärt större o h tyngre.
Jag kan faktiskt inte hitta någon motsvarighet till det här som inte diskvalificerar sig.
/Mats