Annons

Tamron/Sigma [70-200/2,8]

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Emotser med spänning betyg och synpunkter på nedanstående objektiv

Tamron 70-200 2,8 DI LD Macro

Sigma 70-200 2,8 EX DG Macro HSM II

Skiljer ca 1000kr till Tamron:s fördel
 
Sigma är snabbare och därför min vinnare

Jag har själv tittat på dessa båda objektiv och kommit fram till följande slutsats.

Sigma-objektivet känns skönare att arbeta med. Dessutom är den betydligt snabbare på fokusera, vilket jag anser väger tungt. Skärpan ska vara bra men möjligen inte riktigt lika pålitlig som tamron och nikons egna objektiv.

Tamron har jag inte testat så mycket då jag avskräcktes av den förskräckligt långsamma autofokusen. Jag har hört och läst att den ska vara aningen skarpare, men för min del var den slöa fokuseringen allt för stor nackdel för att uppvägas av dess utomordentliga skärpa.

För min del är Sigma en vinnare mellan dessa för min Nikon D80.

/Marcus
 
Har haft ett tamron, och jag får hålla med föregående.

AF är högljudd. Hur snabb den är ska jag inte säga något om, men en ultraljudsmotor brukar ju vara snabbare.

Det är verkligen synd att dom inte satt dit en ultraljudsmotor, för objektivet är verkligen trevligt. Speciellt bokhen är helt underbar.
Sen är det riktigt snyggt också =)
 
Lämnade tillbaka mitt Tamron

Köte Tamron, men den tappade AF stup i kvarten. Lämnade tillbaka den och prövade med ett nytt, likadant. Det blev ett Sigma vilket jag är nöjd med.
 
Är det bara jag som verkligen har tur med Tamron?

Fler bilder som jag tog med Tamron 70-200 2.8
http://msun.se/foto/osk10april09.html

Jag har också ett och är nöjd med det. Sportfoto är mycket upp till fotografen som all foto, man ska inte klaga på utrustningen om man inte får de foton man vill ha. Dina bilder är ett bra exempel på hur en bra fotograf gör, inte för de skulle vara något fel på objektivet men ändå tycker jag det är för mycket tjafs om sådana här småsaker och verkar verkligen som många hellre sitter här och pratar om objektiv och kameror än egentligen använder dem.
 
Köte Tamron, men den tappade AF stup i kvarten. Lämnade tillbaka den och prövade med ett nytt, likadant. Det blev ett Sigma vilket jag är nöjd med.


Testkörde mitt idag på dagen. Efter två timmar upplevde jag detsamma. Helt plötsligt började fokusen jaga och när den väl fastnade fokuserade den fel.

Blev till att fokusera manuellt resterande två timmar....

Funder på att lämna tillbaka det, är grymt besviken. Älsar dock skärpan och bakgrundsoskärpan....
 
Tack

Jag har också ett och är nöjd med det. Sportfoto är mycket upp till fotografen som all foto, man ska inte klaga på utrustningen om man inte får de foton man vill ha. Dina bilder är ett bra exempel på hur en bra fotograf gör, inte för de skulle vara något fel på objektivet men ändå tycker jag det är för mycket tjafs om sådana här småsaker och verkar verkligen som många hellre sitter här och pratar om objektiv och kameror än egentligen använder dem.

Dina bilder är fantastiska kan väl inte bli bättre. Jag uppskattar dina synpunkter. Med hänsyn till vissa andra synpunkter på Tamron drar jag slutsatsen att kvaliteten varierar. Men det borde inte vara något problem eftersom garantin gäller. Slutligen lite satir, de som störs av fokoseringsmotorn rekommenderas öronproppar.
 
Data

Dina bilder är fantastiska kan väl inte bli bättre. Jag uppskattar dina synpunkter. Med hänsyn till vissa andra synpunkter på Tamron drar jag slutsatsen att kvaliteten varierar. Men det borde inte vara något problem eftersom garantin gäller. Slutligen lite satir, de som störs av fokoseringsmotorn rekommenderas öronproppar.

Intressant att få veta bländare tid och avstånd samt med eller utan stativ??
 
Jag kör oftast 2.8, utan stativ och runt 400-1200 slutartider beror på ljusförhållande :) Kör allt från 70 till 200mm.

Det kanske beror på vad ni andra har för kamerahus, jag kör med Canon 40D + Tamron 70-200 2.8 och det gick hur bra som helst. Tamron 70-200 2.8 kanske fungerar inte lika bra på en 450D som 40D?
 
Jag kör också med 40D så den teorin höll inte :)

Det fungerade utmärkt de första timmarna som sagt, men efter en liten paus där jag stängde av kameran började AF jaga.

Har även testat det idag men fortfarande jagar AF och fokuserar fel när den väl fastnar. Ibland kan den "hoppa" rätt, men det är först när jag fokuserar om 3-4 ggr och när jag håller in avtryckaren halvvägs i flera sekunder.

Skall ta mig till Scandinavian i Mölndal snarast och byta. Jag är ju helnöjd med optiken annars, skall ge det en chans till.
 
Synd att kvalitetskontroll ska vara så varierande.

Om det är fortfarande problem med objektivet så är det lika bra att
du byter till Sigma 70-200 2.8 eller Canon.

Själv vill jag ha Canon 70-200 2.8 IS USM pga vädertät men då måste
jag ha en ny kamerahus också så det får vänta.

Kör med Tamron 70-200 2.8 så länge och den har inte svikit mig ännu.
Hoppas att den håller också.

Här kommer några tips att testa om AF skulle jaga:

1. Zooma ut till 70mm och fokusera *gör det snabbt* sen zooma in igen
2. Förväxla till manuellt, fokusera så det blir rätt och sätt på auto igen
3. Fokusera efter ljusa partier (AF har lätt att fokusera rätt)
 
Har själv Tamron 70-200 och den är grymt bra!
Inga problem med AF:en,men något långsam är den.
Enligt en tysk test så funkar AF:en sämst till Nikon
och bäst till Pentax,som jag kör med.Canon var
mittimellan.Optiskt var Tamronet bättre än Sigmat
men AF:en till framförallt Nikon var mycket bättre
på Sigmat.
Tamronet vann testen på bättre optik.
 
Tamron är till och med skarpare än båda Sigma och Canon 70-200 2.8.

Har du testat sportfoto om din Tamron spökar där?
 
Synd att kvalitetskontroll ska vara så varierande.

Om det är fortfarande problem med objektivet så är det lika bra att
du byter till Sigma 70-200 2.8 eller Canon.

Själv vill jag ha Canon 70-200 2.8 IS USM pga vädertät men då måste
jag ha en ny kamerahus också så det får vänta.

Kör med Tamron 70-200 2.8 så länge och den har inte svikit mig ännu.
Hoppas att den håller också.

Här kommer några tips att testa om AF skulle jaga:

1. Zooma ut till 70mm och fokusera *gör det snabbt* sen zooma in igen
2. Förväxla till manuellt, fokusera så det blir rätt och sätt på auto igen
3. Fokusera efter ljusa partier (AF har lätt att fokusera rätt)


Bra tips men har redan testat. Den jagade direkt trots att jag ställt in manunellt, fokuserar inte på någon brännvidd och det spelar ingen roll om jag försöker på mörka eller ljusa partier.

Dock fick jag en annan, väldigt trolig, tanke idag.
Det verkar som om jag denhär gången felaktigt har beskyllt Tamronet för felfokusering när det är huset det är mest troligt fel på.
Idag ville inte mitt 17-85 heller fokusera.
Inte heller fungerade det med Tokinat....

Så, jag misstänker skarpt att det är huset som har felat dessa dagar tyvärr, att AF-motorn krånglar.

Skall skicka in huset för kontroll innan jag bestämmer mig om Tamronet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.