Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD

Produkter
(logga in för att koppla)
Nå vad tycker ni som provat?
Optiskt verkar den bra, liten och smidig också. Men fokusen låter högt. Jag har aldrig upplevt något mer högljudt objektiv, utom möjligtvis Sigma 15-30. Är det fel på mitt eller skall det vara så? Det fokuserar bra för övrigt.
Men hittills nöjd, absolut.
 
Emil jag sitter och funderar på exakt samma sak angående 28-70/2.8 tamron. Men första gången jag hörde att den skulle va plastigare? :S
hur är det mellan tamron och sigma är alla sigma bättre byggda än tamrons gluggar?
Man vill ju inte att det slutar med att dom låter förjävligt om dom är dåligt byggt
 
Tamron 28-75 e liiite plastig, men bilderna är
knivskarpa. Inga problem med oljud. Tyst & fin.
I love my Tamron.
 
HRL skrev:
Tamron 28-75 e liiite plastig, men bilderna är
knivskarpa. Inga problem med oljud. Tyst & fin.
I love my Tamron.
Det är inte plastigheten som irriterar mig utan glappet i mekaniken, nu kan det dock skilja en del från exemplar till exemplar. Det optiska är dock i toppklass!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Det är inte plastigheten som irriterar mig utan glappet i mekaniken, nu kan det dock skilja en del från exemplar till exemplar. Det optiska är dock i toppklass!

//Larsa

Intressant. Var sitter ditt glapp? Min är inte speciallt glappig. Eller har vi olika toleransnivåer?


/ola
 
olap skrev:
Intressant. Var sitter ditt glapp? Min är inte speciallt glappig. Eller har vi olika toleransnivåer?


/ola

Dom är mycket olika. Om jag tar tag framtill & vickar så rör den sig ganska så mycket & egentligen så borde jag nog skickat in det när det var nytt men det har inte blivit gjort...

När det var nytt så kollade jag upp några Tamron & även KM (samma modell alltså) & det skiljde en del i glappet mellan dem men jag tror inte att det är nåt egentligt problem.

Ang. toleransnivåer så vet jag inte men jag har tre objektiv till & två av dem är helt glappfria medan mitt billigaste (Cosina 19-35) har ett minimalt glapp, klart mindre än min KM (Tamron) 28-75/2.8

//Larsa
 
har nu beställt ett från technikdirekt.de efter att B&H inte hade det hemma när jag var där.

återkommer med testbilder, erfarenheter etc
 
Jag fick mitt i mitten av förra veckan och får säga att jag är nöjd. Tog ett par snabba jämförande bilder med kitobjektivet, och detta är onekligen mycket skarpare. Har tyvärr raderat dessa, så jag har ingenting jag kan lägga upp.

Har dock precis som någon annan i tråden fått Err99 vid ett tillfälle. Känns inte så tryggt, men inget har hänt efter det. Löser Canon sånt i sina uppdateringar föresten, eller är det ett fel man aldrig kan bli av med?
 
Jag vill ha den! Var kan jag köpa den till Nikon? Eller kanske snarare, var bör man ställa sig i kö tills den finns för leverans.

hos cyberphoto.se står det "varan är beställd men leveranstid är okänd".

Känns dumt att köpa den där och sedan så finns den för leverans tidigare någon annan stans.

mvh Viktor
 
Gårdis skrev:
Jag vill ha den! Var kan jag köpa den till Nikon? Eller kanske snarare, var bör man ställa sig i kö tills den finns för leverans.

hos cyberphoto.se står det "varan är beställd men leveranstid är okänd".

Känns dumt att köpa den där och sedan så finns den för leverans tidigare någon annan stans.

mvh Viktor

Kolla på technikdirekt.de, jag har beställt mitt därifrån.
 
Jag skulle vilja veta hur det står sig mellan Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD och Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM?
Jag skulle vilja ha ett lite ljusstarkare glugg men undra hur den optiska kvaliteten står sig mellan dom två modellerna?

Nån som kan svaret?
 
Mathias Falk skrev:
Jag skulle vilja veta hur det står sig mellan Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD och Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM?
Jag skulle vilja ha ett lite ljusstarkare glugg men undra hur den optiska kvaliteten står sig mellan dom två modellerna?

Nån som kan svaret?

Tja, omnicolors sida visade ju att det var skarpare än 17-40/4L, och det antar jag i sin tur är skarpare än 17-85 :D
 
Men hur skulle ni gjort?

Ska man "köpa" den på Cyberphoto och hoppas att de är ev av de är en av de första som kan leverera. Eller ska jag vänta och handla där den först finns för försäljning?


mvh Viktor


PS: Snackar om gluggen med nikon-fattning.
 
Ring och snacka med dem på Cyberphoto, rätt vad det är så har de koll på när den kommer in.
 
Min Tamron 17-50/2.8 till Nikon befinner sig just nu på min postterminal och kan kanske hämta ut den idag, eller så blir det på måndag :D

Sjukt roligt! :)


(beställde på Cyberphoto)
 
Har folk hunnit provköra sina gluggar ordentligt ännu? Inga rapporter om fokusproblem (på Canon främst)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.