mill
Aktiv medlem
jeskata skrev:
Har folk hunnit provköra sina gluggar ordentligt ännu? Inga rapporter om fokusproblem (på Canon främst)?
Jag fick leveransbekr i fredags så jag hoppas på att kunna återkomma på mån med svar
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jeskata skrev:
Har folk hunnit provköra sina gluggar ordentligt ännu? Inga rapporter om fokusproblem (på Canon främst)?
-Lindroth- skrev:
Ingen som har hunnit få/prova sitt exemplar än?
olap skrev:
Jodå, jag har haft mitt några veckor. Absolut nöjd. Högljudd autofokus och tämligen mycket distorsion får man lägga till nackdelarna. Kant- och hörnskärpan är väl heller inte den bästa. En del CA på största bländaren finns också. Nu låter det som jag klankar ner på det fullständigt men nu jämför jag med mina fasta gluggar. Detta är ju en zoom och med tanke på det tycker jag att Tamron lyckats riktigt bra igen. Deras 28-75 är nog lite vassare men samtidigt är 28-75 lättare att bygga bra än ett 17-50. Så med tanke på det är det nog lika bra enligt min erfarenhet än så länge. Nu har jag inte toktittat på pixlar i Photoshop utan detta grundar sig på hur jag upplever bilderna i helhet.
-Lindroth- skrev:
Du skulle inte kunna ta några bilder som en recension? Tänkte så man fick se lite hur skärpan är på olika ställen och kanske någon jämförelse mot annat zoom?
Hur snabb är autofokusen?
Hur är kvalitetskänslan?
Prova det här programmet på din testbild, har använt det för att rätta till bilder från min Canon S70 ibland och det har fungerat. Berätta gärna här om det gick bra.Makten skrev:
En jobbig grej är att det ger vågformig distortion vid och kring 17mm, och sån är svår att korrigera. En rak horisont blir böjd på mitten men rak i ytterändarna.
I övrigt verkar de optiska egenskaperna vara strålande.
Så här vill t.ex. Canon att man mäter fokus. Dom gillar inte när kan kommer med bara en snedplanbild.jeskata skrev:
Fick mitt igår... med en rejäl frontfokus. Det åker tillbaka.
Jan-Erik,jeskata skrev:
Fick mitt igår... med en rejäl frontfokus. Det åker tillbaka.
ssilva skrev:
Jan-Erik,
upplys mig, vad betyder detta? Hur påverkar det bildenskvalitet?
Sofia
mill skrev:
Det betyder att fokus hamnar på fel ställe, i det här fallet framför (dvs du fokuserar på ngt, men likförbaskat hamnar fokus ngn annanstans)