Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för testet! Kantsksärpan verkar bättre än Sigmas dito. Liknande CA. Tappar lite på 50 mm.
Tycks vara vara en riktigt bra lins!
Err 99 är väl bara en Canongrej?
 
Tack för testet!

Så, som D200-ägare. Ska man satsa på en Sigma 18-50/2.8 eller vänta tills denna släpps i juni/juli?
 
Svårt val med ett ännu rätt så litet testmaterial. Sigman sägs egentligen också hålla ca 19 mm i verkligheten. Om Tamronet verkligen håller 17 mm är det ju också ett litet plus.
 
Re: litet test här:

Omnicolor skrev:
okej, jag har gjort en jämförelse med kitoptiken här:
Tack för ett spännande bildtest, men är det inte liiite orättvist att jämföra ett objektiv för ca 800 kronor mot ett som kostar runt 4000? ;o)))

Har du inget bildtest mellan Sigmas och Tamrons objektiv? Det vore väl intressant att få se!
 
Re: Re: litet test här:

Sans skrev:
Tack för ett spännande bildtest, men är det inte liiite orättvist att jämföra ett objektiv för ca 800 kronor mot ett som kostar runt 4000? ;o)))
Frågan man får ställa sig är väl om skillanden mellan dem är värd 3,2 kkr.
Men jag tycker att testet är nog kanske ett av de mer relevanta testen, det är väl ändå så att det är otroligt många kitobjektivare som kanske är sugna på att uppgradera, här får man se vilken skillnad det blir och vad man får för pengarna.
(Jag påstår inte att hans test är bäst, men tillräckligt bra för att visa på en del av skillnaderna, bra jobbat.)
 
Björnen

bEPH skrev:
Frågan man får ställa sig är väl om skillanden mellan dem är värd 3,2 kkr.
Klart att det är värt pengarna! ;o) Jag har ju sett vad Tamrons 28-75 kan åstadkomma, och nu har jag fått ett till på min önskelista! Det är ju helt överlägset jämfört med kitobjektivet - i alla fall i mina ögon och enligt min 'smak' när det gäller ljus, toner och färger. Den varma tonen är bara så härlig... så mumsigt så! :eek:)
 
papi skrev:
Tack för testet! Kantsksärpan verkar bättre än Sigmas dito. Liknande CA. Tappar lite på 50 mm.
Tycks vara vara en riktigt bra lins!
Err 99 är väl bara en Canongrej?

bra sammanfattat. Kantskärpan är mycket bättre än sigma 18-50, men centerskärpan upplevde jag som lite sämre. Autofokusen var snabb men opålitlig.
färgtonen var mycket bra, kontrasten bra.
Tyvärr märkte jag distortion även vid 38 mm (fotade konstverk och ramarna blev böjda)
CA var typ som sigmat, lite bättre tror jag.
Skärpan vid f2.8 vid 50mm var märkbart sämre än Sigmat dock.
Sen det där med error 99, som jag fick en gång till idag. Jag beslöt att lämna tillbaka objektivet och ta mig en funderare. Kanske ger det en till chans senare.
Tror inte jag egentligen behöver vidvinkeln. Vad tror ni om Tamron 28-75 2.8? Nån mer än Susanne som gillar det?
 
Tamron 28-75 är ett mycket bra objektiv. Pentax/Tokina kommer ju som bekant också med ett 16-50/2,8 som kan bli intressant.
 
Tamron 28-75 f/2,8 är mitt standardobjektiv och
som jag är oerhört nöjd med. Min generella
upplevelse (utan ingående test) är att det
skärpemässigt står sig väl mot mitt Nikon 70-200 VR f/2,8.
 
Tamron 28-75/2.8 är inte bara bra, den är fan i mig bäst!

Om man tycker att brännvidden passar så är det inget att snacka om, själv så är jag extremt nöjd med den optiska biten & den mekaniska biten har jag lärt mig att leva med då den inte är på topp, håller dock ihop så det ska inte vara några problem.

Jag är dock inte speciellt förtjust i omfånget, hade önskat mer vidvinkel & kommer att köpa nåt typ 18-50 eller möjligtvis Sigmas 17-70/2,8-4.5. Har dock svårt för att tro att någon av dessa kommer i närheten av 28-75:an vad det gäller skärpa & övriga optiska egenskaper.

Om omfånget passar, köp!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Tamron 28-75/2.8 är inte bara bra, den är fan i mig bäst!

Om man tycker att brännvidden passar så är det inget att snacka om, själv så är jag extremt nöjd med den optiska biten & den mekaniska biten har jag lärt mig att leva med då den inte är på topp, håller dock ihop så det ska inte vara några problem.

Jag är dock inte speciellt förtjust i omfånget, hade önskat mer vidvinkel & kommer att köpa nåt typ 18-50 eller möjligtvis Sigmas 17-70/2,8-4.5. Har dock svårt för att tro att någon av dessa kommer i närheten av 28-75:an vad det gäller skärpa & övriga optiska egenskaper.

Om omfånget passar, köp!

//Larsa

Jo, det är väl bristen på lite hygglig vidvinkel
man saknar, och som sagt; det mekaniska är inte
100%.
 
Tråkigt att lämna tillbaka den pga det konstiga med Err99?


Här har en kille med en 20D och bl a Canon 24-70/2,8 L i kameraväskan gjort en bedömning;

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/397473

Ser ut som om han kommer tillbaka med en gäng bilder efter en resa nu till helgen, jag antar att han då kommer att kunna ge en bättre bild om Tamron 17-50.
 
Finns det någon precis uppgift om när den släpps med nikon-fattning? på Cyberphoto står det juni-Juli.

Jag står nämligen och funderar på om jag ska vänta på den här eller slå till på en sigma 18-50/2.8.
 
didg skrev:
Hur mycket kan man tänkas komma att störa sig på de oskarpa hörnen tror ni?
Jag hade inte stört mig ett dyft. Hur ofta fotar man nåt motiv som måste vara skarpt i hörnen? Det är ju i princip bara vid arkitekturfoto som det är särskilt viktigt, och till det lämpar sig väl ändå inte denna glugg på grund av konstig distortion.

Edit: Dessutom, hur ofta fotar man sånt vid bländare 2,8? Då har man ju ändå kort skärpedjup, vilket gör att man troligen inte kommer se att just hörnen är oskarpa.
 
Objektivet verkar ju onekligen bra men jag tycker personligen att byggkvalitén är viktig. Känner inte för att köpa ett objektiv för 4000 som känns plastigt. Sigma's EX verkar vara mycket bättre på den punkten, eller?!

Jag trodde jag hade bestämt mig för ett 18-50, antingen Sigma eller Tamron men jag har börjat inse att jag kanske inte behöver vidvinkeln så mycket så jag har börjat titta mer på 28-70/2.8. Där verkar Tamron återigen vara aningens skarpare men såklart mycket plastigare än Sigma...

...beslutsångest!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.