Annons

Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD

Produkter
(logga in för att koppla)
Vapo skrev:
Enligt Focustrading: Tamron 17-50mm med Canon fattning kommer i Maj. Priset hamnar ungefär på 4995:-.
Suck.. dom kan det där med att bygga upp förväntningar. Hade dom inte kunnat vänta med att presentera den här...jag behöver en walk-around NU! :(

Lutar åt att pröva Sigma 17-70. Är kvaliten ok duger den nog långt. Ljusstyrka har jag ju i 50/1.8.
 
Väcker denna tråd till liv då det nu finns priser satta i USA.

17-50 kostar där 450-460 USD

Omsatt till EUR baserat på vad andra jämnförbara kostar mellan USA och Tyskland skulle 17-50 kosta ca 409-429 EUR ~ i Sek blir det 3850 - 4050 + en tvåhundring i frakt.

***

Kul liten historia om kunskap från den svenska generalagenten.

Jag mailade för nån vecka sedan Tamron DE i Tyskland för att se när priser skulle börja annonseras hos tyska återförsäljare. Tamron DE vidarebefodrar mig då till den svenska generalagenten som svarar att "så fort dem köpt in produkten kommer pris att annonseras till svenska handlare" (i korthet) och jag som privatperson är välkommen att få pris från svenska handlaren.

Jag svara och tackar för informationen men beklagar mig över prisskillnaden och ifrågasätter i mitt svar att import från Tyskland är mycket billigare, samt att det låg till grund i min ursprungliga fråga till Tamron DE (citerar mig själv)

- "Det är uppenbart att någonstans finns det någon (Tamron – Ni – ÅF) som lägger på för mycket marginal utan att tillföra ett mervärde för den svensk konsumenten"

Generalagenten svarar då att vid import från tyskland (citat svar)

- "Du kan naturligtvis handla i Tyskland, tänk bara på att du ibland får betala svensk moms på produkten i alla fall, samt en administrationsavgift (runt 50:)
så att i vissa fall blir det inte dyrare att handla ”inhemskt”."

Yeah right säger jag och reder snabbt ut vilak momsregler som gäller samt (citat mitt svar)

- "Visst det finns det en regel gällande omsättningströskeln, men vad jag erfar gäller den inte de butiker jag tittar på i Tyskland"

Historien slutade sedan lyckligt, men mindre bevandrade personer i importfrågor kanske hade "skrämts" till inhemsk handel pga detta uttalande från mellanledet.

Tillägg skall väl sägas att jag föredrar att handla på hemmaplan (har gjort det i allt som ligger i min kameraväska), men kan jag spara ca 25% som är skillnade SWE mot DE så gör jag gärna det.

25% motsvarar lite mer 1000 kr och vad jag tror så är detta generalagentens för mig onödiga "förtjänst" som för mig inte tillför något.

End of story.
 
Tack. Intressant.
Återstår att se vad priset blir i svenska butiker.
Samt hur pass bra objektivet är också - väntar fortfarande på de första testerna......

det här är de första bilderna jag sett, men de är med en nikon d200 på iso3200 samt usel vitbalans, så de säger inte så mycket.....
http://www.pbase.com/lou_giroud/lenses
 
Glöm inte Tokina 16-50/2.8, som också kan visa sig vara mkt intressant. Den kompletteras f.ö. med en 50-135/2.8. Tokina brukar alltid vara rejält byggda och lider inte av samma kvalitetsproblem som Sigma brukar kunna göra. Vet ej när den släpps.
 
Omnicolor skrev:
Tack. Intressant.
Återstår att se vad priset blir i svenska butiker.
Samt hur pass bra objektivet är också - väntar fortfarande på de första testerna......

det här är de första bilderna jag sett, men de är med en nikon d200 på iso3200 samt usel vitbalans, så de säger inte så mycket.....
http://www.pbase.com/lou_giroud/lenses

Tycker det ser rätt lovande ut trots isot. Ser ingen CA och kanstskärpan verkar bra. Mitt Sigma hade säkert haft CA i flera av dessa motiv,
Dystert om man måste byta upp sig nu...
 
"Maj" närmar sig med stormsteg. Är det någon som sett mer konkret information om när man kan köpa objektivet? Jag börjar bli rastlös!
 
Re: Pris i Tyskland

brasse Bosse skrev:
Nu har technikdirekt pris på 17-50 ...3622:56 kr..är den sen ok, så slår jag till när jag kommer till Sverige i Juni....
http://www.technikdirekt.de/main/en...e/obj-canon/875194/-/Article.html?fillspace=1
Uff, tänk om Tokinan blir lika billig:p Fast orka sitta och vänta till hösten. Fan vad jag hatar att de ska annonsera saker ett halvår innan de finns på marknaden:-(

Edit: Den finns alltså redan att köpa i Tüskland??
 
Re: Re: Pris i Tyskland

Edit: Den finns alltså redan att köpa i Tüskland?? [/B][/QUOTE]

Coming soon står det på infon..
Bra att veta priset tycker jag ,blir nog några hundringar dyrare i Sverige.Jag är också nyfiken på tokinan, men man ska ju fota också...är den ok handlar jag, skulle tokinan vara bätrre sen så kan jag nog sälja Tamronen här i Brasilien och få igen pengarna utan problem..Här är priserna betydligt högre på kameraprylar..
Sigma 18-50 2.8 kostar c.a 6200kr
 
Re: Re: Re: Pris i Tyskland


Sigma 18-50 2.8 kostar c.a 6200kr

halledudanemej!

Väntar själv på att Tamron 17-50 kommer till sverige. Tror att den kommer att kosta runt 4000:- om jag inte är ute och cyklar. fair enough.
Jag förväntar mig att den kommer att vara lika bra som Sigma 18-50, som jag hade tidigare. Annars blir jag sur.
 
Re: Re: Re: Re: Pris i Tyskland

Omnicolor skrev:
halledudanemej!

Väntar själv på att Tamron 17-50 kommer till sverige. Tror att den kommer att kosta runt 4000:- om jag inte är ute och cyklar. fair enough.
Jag förväntar mig att den kommer att vara lika bra som Sigma 18-50, som jag hade tidigare. Annars blir jag sur.

4 loppor är nog lite lågt. Jag gissar på 4500-5000 kr här i Sverige.

Undrar när vi kan börja se kvalitativa tester...

Gott omdöme = köp lagom till semestern!
Mediokert omdömme = vänta på Tokinan (med risk att få vänta i åratal på den perfekta gluggen)
 
fan va nice!

Har funderat lite smått på sigma 18-50/2.8 ett tag. men det här var ju väldigt intressant.

Vill se mer testar!
 
frågade Cyberphoto detta:

Hej!

Jag undrar när ni får in Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)
till Nikon. Bör man ställa sig i kö?

Mvh viktor

och fick till svar...

"Hej,

Det finns inga närmare uppgifter ännu från den Svenska generalagenten.
Juni/juli är det enda vi vet än så länge.

Om du vill så kan du lägga in en beställning längre fram och skriva köplats
som kommentar så kontaktar vi dig innan leverans. Pris är ännu ej känt.


Med vänlig hälsning

Torbjörn Löfgren"
 
Jag åker till USA om en dryg vecka, och hade verkligen hoppats på att kunna lägga vantarna på ett ex redan då, men trots att B&H skriver "approx April" så verkar det inte dykt upp än. Bah!

*hoppas, hoppas*
 
Man har väl rätt att ändra sig?

Här har man gått och funderat över en vidvinkelzoom sedan oktober-november någon gång. Och varje gång man bestämt sig så har det kommit nyheter om en ny, bättre, billigare zoom runt hörnet.

I förra veckan satte jag mig med ett par fotointresserade vänner och kollade igenom de bilder jag tagit under senaste halvåret, och kom fram till att det egenligen var en superzoom som jag behövde. Så i måndags beställde jag en Sigma 18-200 av Pixxass.

Så kan det gå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.