Annons

Tamron 150-600/5-6.3 (nya versionen, G2) - är ni nöjda med objektivet..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lägg upp bilden på t.ex. flickr.com i stället så slipper du få den sönderkomprimerad av Facebook. Där kan du lägga upp den i full storlek.

Lägg upp bilden på t.ex. flickr.com i stället så slipper du få den sönderkomprimerad av Facebook. Där kan du lägga upp den i full storlek.

Det verkar inte som att facebook komprimerar bilderna om man lägger upp dem i 1500x1000 pixlar eller höjdbilder i 667x1000 pixlar. Högerklickar jag på mina bilder efter att jag har lagt upp dem så står det att facebook har skalat om dem till just 1500x1000 respektive 667x1000 pixlar, d.v.s. helt oförändrade. Hmmmmm..fast nu när jag jämför samma bild (en bild på en sädesärla med en ren blå bakgrund) så ser jag att den som är upplagd har påverkats på något sätt. Den blå bakgrunden är inte lika ren som när jag ser den i ACDSee Pro..lite krackelerad kan man säga. Fasiken också!

Jag vet att det på facebook rekommenderas att lägga upp bilder i 960 eller 2048 pixlars bredd, men 960 känns för litet och 2048 för stort. Vill helst lägga upp mina bilder där och inte på flickr, men tack för tipset i alla fall!

Du gör förstås som du vill, men FB är nog sämsta valet om du vill att någon ska kunna bedöma bildkvaliteten ;)

Du gör förstås som du vill, men FB är nog sämsta valet om du vill att någon ska kunna bedöma bildkvaliteten ;)

Ja, nu är det i och för sig inte i första hand för att visa på bildkvaliteten som jag vill lägga upp på facebook, men jag trodde nog att det även skulle kunna användas till det emellanåt eftersom facebook inte verkade skala om när jag tog mig en titt i bildinfon. Men jag ser ju komprimeringsartefakter i vissa bilder av dem jag har lagt upp trots allt. Surt!

Jag inser nu att det varken hjälper att lägga bilderna i 2048, 1200 eller 960 pixlars bredd - artefakter uppkommer ändå. Är det för att facebook egentligen inte är anpassat för 3:2-formatet? Rekommendationen är ju att lägga upp bilder i t.ex. 1200x630 pixlar..och inte 1200x800 som man skulle vilja för att behålla sitt 3:2-format.

Testade att beskära bilden i annan format och lägga upp den i 1200x630 pixlar, men det blev fortfarande artefakter. Så oavsett hur man gör så degraderas bildkvaliteten när man lägger upp bilder på facebook. En del bilder märks det i och för sig inte så mycket på, men andra blir helt klart fulare.

Kan man länka till flickr från facebook på något sätt? Jag tänker att man har sina album på facebook, men när någon klickar på en miniatyrbild i något album på facebook så dirigeras personen i fråga om till flickr där han/hon tittar på bilden i större format istället. Är det möjligt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar