Kunden säger:
Har just talat med bildombudsmannen som meddelat
1) att jag inte är skyldig att ha ditt namn på bilderna i hundannonsen, då vi inte har avtalat om detta i förväg, samt
2) att jag inte är skyldig att ha ditt namn på varje bild på kommande hemsida, utan att det räcker om det framgår på något sätt på hemsidan.
Då jag har behov att komplettera påbörjad bildserie, (bla saknas vissa bilder), bygga en hemsida, samt fortlöpande uppdatera hemsidan med nya bilder, föreslår jag att vi diskuterar förutsättningarna för ett ömsesidigt avtal snarast möjligt.
Hon säger vidare:
Jag har inte publicerat dina bilder, utan de annonseras och det är skillnad på annonsering och publicering vad jag har förstått. Inte heller kan du i efterhand kräva att ditt namn ska stå på varenda bild, eller att ditt namn ska framgå i annonsen, vilket du skulle ha avtalat om i förväg i förekommande fall.
Vidare kan det inte hävdas att jag har manipulerat bilderna, eftersom jag inte är skyldig att använda ditt namn på dem och därför får jag anses ha haft rätt att ta bort ditt namn i sammanhanget. Det är således du som måste ha ett skriftligt avtal för att kunna kräva detta, enligt uppgift.
Till följd av ovan nämnda anser jag att jag har rätten på min sida, samt ber dig återkomma med förslag hur vi går vidare på bästa sätt.
Hon vill att jag ska göra en hemsida till henne (som hon tidigare bett att få offert på) och ta fler bilder på hennes hundar?! Vad tror hon egentligen??
Inte sjutton har hon rätt att lägga ut mina bilder på Blocket utan mitt godkännande??!
//Bee
(som i fortsättningen kommer att skriva avtal med mina kunder)