Annons

Tagga RAW+Jpg i Lightroom men spara JPG som ur kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Jag fotar RAW+Jpg med mina kameror (30D och 40D).
Raw för säkerhets skull och Jpg för jag gillar att få det "rätt" direkt ur kameran.

Tidigare har jag taggat mina bilder i Bridge. Då ligger ju RAW+Jpgbilderna sida vid sida och jag får markera båda för att skriva in samma data i dem. (Jag gillar nämligen att ha datan i både Raw+Jpg, det är som livrem och hängslen för mig.)

Nu har jag upptäckt möjligheterna med Lightroom och gillar bland annat att bilderna stackas. Alltså man ser bara en bild (och behöver bara markera en bild) när man skriver in sin metadata. Till RAW-filen sparas ju metadatan i Xmp-filer. Men i Jpg-filen sparas ju inget i själva filen förrän man exporterat. Och exporteringen gör inte samma jobb som min kamera gör. Alltså bilderna ser ut som RAW-filerna med automatiska framkallningsinställningar, inte som Jpg-filerna ur kameran.

Jag förstår att man kan förändra framkallningsmodulens standardinställningar något, som kontrast och färgmättnad och annat. Men detta hjälper ändå inte riktigt eftersom det inte tar hänsyn till den kontrast eller mättnad jag haft kameran inställd på för den enskilda bilden.

Så min fråga:
Finns det något sätt i Lightroom för att få in metadatan i Jpg-filen utan att bilden påverkas, alternativt att den automatiskt framkallas enligt min kameras inställningar?

Nödlösning: Kan man automatiskt stacka Raw+Jpg bilder i Bridge så man bara behöver markera högen för att skriva in metadatan?
 
Om du uppdaterar metadata för en jpeg fil så skrivs det till filen utan att du behöver exportera precis som för en raw fil. Beroende på vad du har för inställning så görs det automatiskt eller så får du spara själv.

Kan det vara så att när du stack:ar bilderna så blir det bara raw-filen du jobbar med för det är bara den som är markerad? Jag kör själv inte raw+jpeg så jag har inte testat men du måste ha jpeg filen markerad för att kunna uppdatera metadata för filen.
 
Tack Joakim. Jag ska försöka hitta denna inställning när jag kommer hem. Men "högarna" är namngivna som tex "IMG1559 CR2+JPG". Och när jag exporterar exporteras ju metadatan (och tyvärr även råkonverteringen) av Jpg-filen. Så då borde ju även funktionen uppdatering av metadata appliceras på Jpg-filen också..

Nån annan som vet hur man gör denna inställning så LR automatiskt uppdaterar metadatan?
 
Det finns en kryss ruta under Preferences->Import för att hantera jpeg och raw som två separata bilder, du kanske måste kryssa i den för att få det att fungera som du vill?
 
Tack Joakim, men det har jag testat, och då funkar det men då är jag tillbaks i Bridgeproblematiken. Att jag måste markera både RAW och Jpg-bilden för att skriva in samma metadata. Plus att det blir så många bilder på skärmen med dubbletter på allt.
 
Jag har kört RAW + JPG länge, för säkerhets skull, men beslutat att nu kasta JPG filerna. Jag har det inställt så att RAW+JPG hanteras tillsammans, och noterat att när jag sparar metadata till fil så sparas de bara i RAW-filen. Jag har också funderat lite på hur man gör detta men det verkar som LR hanterar det som en fil och det är RAW-filen som är master.
Kanske inte heltokigt ändå. JPG bilderna från kameran kan användas för snabb visning, annars är det väl bättre att fixa bilderna i RAW inklusive tagga dom och sedan exkportera ut JPG för ett specifikt ändamål.

mvh Lise-Lott
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.