Annons

Tack för övertalan till kulled.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Vill bara tacka er som övertygade mig att köpa 308RC tillsammans med mitt 190NAT2 stativ.
Riktigt nöjd blev jag.
(Istället för 055:an med 141RC).

Nu kommer väl alla att säga jamen 055:an med 308:an hade blivit bättre....

Jo men man ska bära runt det också, dessutom tyckte jag höjden räckte.

Hej alla Kulledsfantaster!
Jag använder också en 308RC kulled. Jag har märkt en detalj som jag tycker är lite konstigt gjord på den. Jag tycker nämligen att låsvredet på kulleden sitter felvänt. Till exempel: När jag ska rikta kameran ner mot marken, (vilket man ju ofta gör), så måste ju det urfrästa spåret på kulleden vara vänt framåt, och då blir ju låsvredet automatiskt på höger sida. Problemet blir då att jag behöver två högerhänder för att både klara av att lossa/låsa låsvredet, samt att rikta kameran och exponera. Vredet borde väll sitta på vänster sida! Då kan man ju använda vänsterhanden till att justera låsvredet, samtidigt som höger hand jobbar med kameran. Förstår Ni vad jag menar? Eller är det jag som arbetar bakochfram?

Hälsningar Jens Holmström.

En himla bra bild är bättre än ingen bild alls. ;)

JDH skrev:
...att jag behöver två högerhänder för att både klara av att lossa/låsa låsvredet, samt att rikta kameran och exponera....

Va??? Har du inte två högerhänder ???
Trodde jag alla hade :p

Nä men, visst lite bakvänt kanske det är (efter att ha provat)
Men inget större problem. Lägg vänster handflata på själva kulan då du riktar nedåt, sen har du fingrarna på vänster hand perfekt i läge för att justera vredet.

Enligt min erfarenhet hittils med 308RC är det bästa att hålla i kulhuvudet* (plattan som snabbfästesplattan sitter på), rikta in, skruva åt med höger hand, släppa.

På detta sätt minimerar man effekten av att sökarbilden (dvs. kameran) "sätter sig" när man släpper t.ex. objektivet. Ty även om kulan inte släpper efter så mycket så fjädrar objektivfästet och kamerafästet en del. Allt detta beror så klar på hur hårt man har skruvat fast allting... ;)

*Kunde ha blivit dagens typo om man tittar på vilken bokstav som ligger till höger om "L" på tangentbordet...

:D Javisst....Alltid. Tänk på att man kan fälla stativet så minsta höjd blir 8 cm........Det är ju användbart........:D :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar