Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta foto på folk som "alltid" blunda

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Det finns vissa personer som alltid verkar blunda när de hör slutarens ljud eller då man använder blixt. I vissa situationer kan man inte gå en bit bort och zomma in eller hoppa över blixten. Hur gör man bäst för att få en snygg porträttbild? Man vill ju ha öppna ögon och fokus på dessa. Visst kan jag sätta kameran på "flerbildsläge" när jag inte använder blixt men finns fler tips?

Ett gammalt knep är att personen blundar en stund. Sen precis när man skall trycka av så ber man henne öppna ögonen. Det funkar faktiskt riktigt bra.

Det är lättare att få blundbilder om blixten synkar på andra ridån. Det är lätt att få blundbilder om blixten används som hjälpljus för autofokusen. Det är lätt att få blundbilder om rödaågonfunktionen är aktiverad.

När jag råkar ut för såna som "alltid" blundar så brukar vi enkelt lösa det med att jag högt räknar till tre. På tre knäpper jag och då brukar personen alltid klara av att hålla ögonen öppna. Inte det mest spontana sättet att fotografera på men det funkar när man tar rena porträttbilder.
Lycka till!

Jag brukar bränna av en massa bilder coh samtidigt se till att folk är koncentrerade - man blundar mindre då.

Det är vanligare att folk tror att de blinkar än att de gör det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar